Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo Schermen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eizo Schermen

Ik heb een Dell U2412M, een 24'' 1920x1200 e-IPS scherm. Ik ben er persoonlijk erg tevreden over. De kleurweergave is out of the box een tikkeltje te geel, maar na een kalibratie komt dit erg goed overeen met wat ik terugkrijg van prints van profotonet.nl.
    Is een stuk goedkoper dan de Eizo's en niet (veel) minder goed.

Persoonlijk vind ik het kopen van een Eizo monitor niet te verantwoorden voor amateur gebruik. De CG schermen zijn erg duur en als ik mij niet vergis is de 'goedkope' serie met een PVA paneel? Dan zou ik toch eerder een Dell U2410 voor hetzelfde budget kopen.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Zoals ik reeds aangaf betaal je bv ook garantie (Eizo geeft standaard 5 jaar).

Verder is het een beetje hoeveel geld je ervoor over hebt / beschikbaar hebt.
      Voor mij persoonlijk zal het een SX serie worden en geen CG (dat is niet te verantwoorden voor mezelf).
      Maar ik ben wel een serieuze amateur en goede tools helpen mij ook een bepaald niveau te halen.

BTW: Dat ICC profiel van foto.com (FF Frontier ...), is dat er één voor glanzend papier of mat of ... ?
      Ik vind dat als ik het ff soft-proof in lightroom dat m'n kleuren een pak fletser worden (normaal bij mat papier, maar bij glanzend toch niet ?)
      Last edited by xbake; 21 mei 2012, 19:27.

Comment

BTW: Dat ICC profiel van foto.com (FF Frontier ...), is dat er één voor glanzend papier of mat of ... ?
        Er staat maar 1 ICC profiel op Foto.com , ik veronderstel dat dit voor beide geschikt is .
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Bedankt, ik heb het printerprofiel : "FF_Frontier_Print_PD_V1.0.icc" gedownload en gecopieerd in Windows
          Als ik nu in Photoshop CS5 kies voor : Bewerken-omzetten in profiel, zie ik inderdaad "FF_Frontier_Print_PD_V1.0.icc" staan en kan ik dit kiezen.
          Is dit alles ?
          Ik denk van wel, print altijd thuis. Ik laat Photoshop dan het printbeheer doen en schakel dat van de printer uit en gebruik dan het profiel dat ik downloadde van de fabrikant.
          Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Er staat maar 1 ICC profiel op Foto.com , ik veronderstel dat dit voor beide geschikt is .
            Die redenering klopt niet denk ik. Elk papier heeft zijn eigen ICC profiel. Ik meen dat mat en glanzend echt wel een verschil maakt in printresultaat ifv kleurbeheer.

Comment

Xbake,

ik heb zo'n eizo SX2462W nu zo'n kleine 1,5 jaar staan. Een mooi en kwalitatief scherm, helaas inderdaad niet zo goedkoop. Ik heb me indertijd ook een Epson 3880 printer aangecshaft. Ik calibreer het scherm met een colormunki (softwarematige calibratie) en voor de printer maak ik met de colormunki een printerprofiel aan. Om mijn foto's te bewerken werk ik eveneens hoofdakelijk in LR. (Durf soms wel eens naar PS of silver effex springen)

Ik heb indertijd ook veel rondgekeken, getwijfeld en gewikt en gewogen maar ben uiteindelijk gegaan voor deze componenten waarvan ik met zekerheid wist dat het kwaliteitsonderdelen waren. De som van het geheel is prijzig maar de resultaten zijn dan ook ronduit schitterend.
              Het is natuurlijk afhankelijk wat je er van verlangt en wat je er wilt voor betalen.
              Eén advies wil ik je echter wel geven, als je hoge eisen stelt aan je afdrukken, druk dan je foto's af met een eigen degelijke printer waarvoor je over een aangepast printerprofiel beschikt. Je zult ondervinden dat de voldoening des te groter is.

grt
              Alain

Comment

De Mac-schermen buiten beschouwing gelaten.

IIyama 27" ProLite voor mijn WindowsPC

Klik hieronder :

http://www.iiyama.com/nl_nl/producte...ite-g2773hs-1/

Is zijn volledige 380 euro MEER dan waard !!!
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                  Xbake,

ik heb zo'n eizo SX2462W nu zo'n kleine 1,5 jaar staan. Een mooi en kwalitatief scherm, helaas inderdaad niet zo goedkoop. Ik heb me indertijd ook een Epson 3880 printer aangecshaft. Ik calibreer het scherm met een colormunki (softwarematige calibratie) en voor de printer maak ik met de colormunki een printerprofiel aan. Om mijn foto's te bewerken werk ik eveneens hoofdakelijk in LR. (Durf soms wel eens naar PS of silver effex springen)

Ik heb indertijd ook veel rondgekeken, getwijfeld en gewikt en gewogen maar ben uiteindelijk gegaan voor deze componenten waarvan ik met zekerheid wist dat het kwaliteitsonderdelen waren. De som van het geheel is prijzig maar de resultaten zijn dan ook ronduit schitterend.
                  Het is natuurlijk afhankelijk wat je er van verlangt en wat je er wilt voor betalen.
                  Eén advies wil ik je echter wel geven, als je hoge eisen stelt aan je afdrukken, druk dan je foto's af met een eigen degelijke printer waarvoor je over een aangepast printerprofiel beschikt. Je zult ondervinden dat de voldoening des te groter is.

grt
                  Alain
                  Van het nieuwe (SX2462) scherm ben ik behoorlijk overtuigd en kan ik nog verantwoorden voor mezelf, maar een printer zie ik mezelf toch nog niet aanschaffen.
                  Een goede fotoprinter werkt met 8 ŕ 12 verschillende kleuren (waarvan de cartridges ook nog eens vrij prijzig zijn) én de printer op zich kost ook al snel 1000€.
                  Voor het aantal foto's dat ik maar wil laten afdrukken per jaar (en voor groter dan A4/A3 moet je sowieso naar een afdrukcenter), betaal ik liever iets meer voor deftige kwaliteit bij een goed fotolabo dan te investeren in een printer die meer niets dan iets staat te doen
                  Als je een ICC profiel van het afdrukcenter hebt én ze werken met professionele printers/plotters + kwalitatief papier denk ik dat, als je weinig afdrukt, beter daarvoor kiest dan een printer (maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening )

Comment

Wat het verschil aangaat tussen zelf printen of extern: ik heb inderdaad de indruk dat een gemiddelde printer met een iccprofiel het beter doet dan een exetrne printcentrale. Dit vooral omdat je de workflow tot op het einde onder controle hebt en ook verschillende profielen kan aanmaken per papiersoort. Ik ben nog steeds op zoek in het Brusselse naar een printcentrale waar men meerdere iccprofielen (dus meerdere paiersoorten) heeft en waar men deze ook kundig gebruikt. Indien je bv wil printen in z/w is dit iets gans anders dan in kleur en daarvoor gebruik je ook een ander profiel en een ander papier.

Toevallig vandaag uit:
                    EIZO is a visual technology company that manufactures high-end monitors and display solutions for business, graphics, home entertainment, healthcare, maritime, security/surveillance, ATC and defense/aerospace.

Misschien hebben sommigen er iets aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      De Mac-schermen buiten beschouwing gelaten.

IIyama 27" ProLite voor mijn WindowsPC

Klik hieronder :

http://www.iiyama.com/nl_nl/producte...ite-g2773hs-1/

Is zijn volledige 380 euro MEER dan waard !!!
                      1920x1080 op een 27'' en een TN paneel... Nee danku zou ik zeggen. Dan zou ik het extra geld voor de Dell U2711 uitgeven. IPS paneel met 2560x1440 pixels, scherper, betere kijkhoeken, betere kleuren.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                        Wat het verschil aangaat tussen zelf printen of extern: ik heb inderdaad de indruk dat een gemiddelde printer met een iccprofiel het beter doet dan een exetrne printcentrale. Dit vooral omdat je de workflow tot op het einde onder controle hebt en ook verschillende profielen kan aanmaken per papiersoort. Ik ben nog steeds op zoek in het Brusselse naar een printcentrale waar men meerdere iccprofielen (dus meerdere paiersoorten) heeft en waar men deze ook kundig gebruikt. Indien je bv wil printen in z/w is dit iets gans anders dan in kleur en daarvoor gebruik je ook een ander profiel en een ander papier.

Helemaal mee eens. Een scherm calibreren zonder een printerprofiel aan te maken is slechts het halve werk.
                        Alle respect hoor voor die mensen die opteren voor een printercentrale, een eigen degelijke fotoprinter is inderdaad een dure optie.

Comment

meeste papierfabrikanten stellen printerprofielen voor hun papier beschikbaar voor de meest courante printers, deze zijn vrij nauwkeurig als je je houdt aan de originele inktpatronen en maakt het overbodig eigen printprofielen te maken.

printers zijn niet zo duur, inkt is iets anders, prijs van papier kan van goedkoop (bvb Epson archival) tot heel duur (bariet).
                          als je printer koopt en je trekt er de prijs van de bijgeleverde inkt af ga je zien dat het prijsverschil tussen grotere printers (a2+) en bvb a3+ printers niet zo groot is als op 1ste zicht wel lijkt, grotere printers hebben meestal grotere inktcartridges en maakt dat prijs per ml goedkoper is. Als je veel print zijn grotere printers op termijn goedkoper.

je mag rekenen dat als je op zelfde kwaliteit niveau laat printen dat je na 70 a 100 a4 prints de prijs van een a3+ printer terugverdient hebt.

voor a2 prints ligt dat rond de 30 a 40 foto's

voordeel van zelf printen is dat je altijd een proof print kunt maken op bvb kleiner formaat. op print zie je gemakkelijker (allez ik toch) fouten, gedrag van contrast etc.
                          je kunt dit nooit simuleren op scherm ook niet op eizokes.
                          kunt ook zien welk papier best past bij je onderwerp. printen is vrij complex als je iet of wat kwalitatieve beelden wenst en vraagt wel wat ervaring.

uiteindelijk is kwaliteit van printer vrij belangrijk, veel belangrijker dan van een scherm. heeft volgens mij geen zin duizenden €'s te spenderen aan DLSR en objectieven en dan te bezuinigen op het finaal eindproduct.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            meeste papierfabrikanten stellen printerprofielen voor hun papier beschikbaar voor de meest courante printers, deze zijn vrij nauwkeurig als je je houdt aan de originele inktpatronen en maakt het overbodig eigen printprofielen te maken.

printers zijn niet zo duur, inkt is iets anders, prijs van papier kan van goedkoop (bvb Epson archival) tot heel duur (bariet).
                            als je printer koopt en je trekt er de prijs van de bijgeleverde inkt af ga je zien dat het prijsverschil tussen grotere printers (a2+) en bvb a3+ printers niet zo groot is als op 1ste zicht wel lijkt, grotere printers hebben meestal grotere inktcartridges en maakt dat prijs per ml goedkoper is. Als je veel print zijn grotere printers op termijn goedkoper.

je mag rekenen dat als je op zelfde kwaliteit niveau laat printen dat je na 70 a 100 a4 prints de prijs van een a3+ printer terugverdient hebt.

voor a2 prints ligt dat rond de 30 a 40 foto's

voordeel van zelf printen is dat je altijd een proof print kunt maken op bvb kleiner formaat. op print zie je gemakkelijker (allez ik toch) fouten, gedrag van contrast etc.
                            je kunt dit nooit simuleren op scherm ook niet op eizokes.
                            kunt ook zien welk papier best past bij je onderwerp. printen is vrij complex als je iet of wat kwalitatieve beelden wenst en vraagt wel wat ervaring.

uiteindelijk is kwaliteit van printer vrij belangrijk, veel belangrijker dan van een scherm. heeft volgens mij geen zin duizenden €'s te spenderen aan DLSR en objectieven en dan te bezuinigen op het finaal eindproduct.
                            Als je enigzins kan eigen profiel aanmaken, anders kun je inderdaad de profielen gebruiken van de printer - of papierleveranciers. Verder helemaal eens met jou standpunt.

Comment

Momenteel is er enkel budget voor een scherm.
                              Ik zal in eerste instantie proberen bij een afdrukcenter voor enkele afdrukken. Valt het alsnog tegen, kan ik in een later stadium altijd eens zien naar een printer.

Ik heb tot nu toe nog nooit afdrukken gemaakt, altijd op m'n HD gehouden.
                              Maar ondertussen heb ik toch wel al enkele mooie foto's verzameld die ik graag zou afdrukken en met m'n aankomende reis naar Cuba wil ik er vast wel wat meer afdrukken..

Comment

Working...
                              X