Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo Schermen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eizo Schermen

Ik ben volledig klaar met m'n huidige scherm (Acer P223W - TNpaneel).
    Onlangs had ik nog een foto bewerkt wat er op mijn scherm goed uitzag. Kwam ik bij iemand met een deftig scherm .. zag je al m'n aanpassingen .. ronduit frustrerend.

Nu ben ik wat gaan zoeken wat er te koop is op de markt, en al snel kom je dan bij het begrip "Eizo".
    Ik ben best wel bereid een investering te doen naar een goed scherm maar zie even door het bos de bomen niet meer.

Ik heb een 5tal schermen geselecteerd die voor mijn doel eventueel kunnen gebruikt worden, maar er zit toch behoorlijk wat prijsverschil op.
    Mijn vraag is dus. Wat heb ik, als amateur-fotograaf, nodig ?
    Ik werk wél graag met deftige apparaten maar ik wil ook geen overkill scherm aanschaffen ..

Qua grootte is 22" voldoende. Als je naar groter kijkt wordt het al snel een té fel kostenplaatje.

EV2335W - IPS - 439€
    S2233W - PVA - 499€

S2243W - PVA - 529€
    SX2262W - PVA - 699€
    CG223W - PVA - 719€

Hopelijk kan iemand met wat ervaring hierin me wat wijzer maken

Re: Eizo Schermen

Kijk hier eens!
    Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
      Ik ben volledig klaar met m'n huidige scherm (Acer P223W - TNpaneel).
      Onlangs had ik nog een foto bewerkt wat er op mijn scherm goed uitzag. Kwam ik bij iemand met een deftig scherm .. zag je al m'n aanpassingen .. ronduit frustrerend.
      vooraleer je je verdiept in nieuwe schermen zou je je best eerst eens verdiepen in kalibratie...

je hoeft echt geen 500€ en meer uit te geven om een aanvaardbaar resultaat te krijgen.

LG en dell hebben betaalbare schermen met IPS panel die na kalibratie een meer dan goed resultaat opleveren.

(let op, ik wil hiermee niet zeggen dat een Dell scherm en een eizo van dezelfde kwaliteit zijn, maar voor een amateur gebruiker die zichzelf serieus neemt zijn ze zeker goed genoeg)
      Fuji X-E1 - 18-55mm
      facebook

Comment

wat ik me afvraag voor die kalibratie.
        Zo'n extern toestelletje kost behoorlijk wat...

Kalibratie is meestal iets wat je 1x doet als de omstandigheden gelijk blijven.
        Is dat niet wat weggesmeten geld dan ? of kan je ook zo'n toestelletje huren voor bv 1 dag ..
        Tis toch als snel 100€ wat je na 1x gebruiken in de kast legt .. :O

Er is al zo ontzettend veel geschreven op fora over verschillende schermen dat het heel moeilijk wordt je een beetje te oriënteren.
        Uiteraard heb ik ook de schermen van Dell, LG, Lacie en Nec bekeken, maar Eizo is zo'n beetje de Rolls Royce onder de monitoren..
        Enerzijds ben ik dus niet gerust als ik een scherm van bv Dell koop uit de ultrasharp serie dat dit mij eenzelfde resultaat gaat opleveren als een Eizo FlexScan serie..
        Anderzijds zijn de verschillen vaak marginaal en geldt de 80/20 regel.. voor dat kleine beetje meer kwaliteit betaal je vaak de hoofdprijs dus.. als amateur is dat niet te verantwoorden.
        Ik vind echter niet zoveel winkels hier in BE waar je al deze monitoren eens naast elkaar zou kunnen zien/testen met een deftige uitleg bij van de winkelbediende..

De Dell 2412M is ook zeker nog wel een scherm welke ik overweeg (en met 250€ echt niet duur in vgl met Eizo..), echter is dat e-IPS een wat 'wazig' verhaal voor me..
        Last edited by xbake; 13 mei 2012, 16:32.

Comment

Ik heb 2 jaar geleden een Eizo gekocht de CG222w gekocht en dit was een superscherm. Ik zat met dezelfde frustratie als jij. Je moet wel rekenen voor een prijs tussen 800 á 1200€ maar dan is er geen enkele discussie meer over kwaliteit. Dé voorwaarde is wel dat je correcte kalibratie doet van je scherm en gebruik maakt van een iccprofiel bij het printen. Probeer je te verdiepen in de workflow van je bewerken en printen van je foto's en eens je dat op punt hebt staan wordt foto's afwerken een plezier. Maar indien je geen goed scherm hebt, met kalibratie en een printer met iccprofiel voor dát papier ga je gefrustreerd blijven en is het eigenlijk prutsen zonder te weten wat het resultaat is. Ga zeker eens kijken bij marc-en-ciel voor kleurbeheer. Over andere schermen dan de Eizo kan ik je weinig zeggen. Google even op monitor en colormanagement. Probeer ook eens: http://shop.colourconfidence.com/index.php

Ps: na 2 jaar bleek er een klein probleem te zijn met de Eizo en na 1 mail hebben ze na 2 dagen gewoon gratis een nieuwe Eizo geleverd: de CG223w. Eveneens een schitterend scherm met opnieuw 5 jaar garantie zonder zeuren.
          Last edited by Zilverberg; 13 mei 2012, 16:54.

Comment

Is dat niet wat weggesmeten geld dan ? of kan je ook zo'n toestelletje huren voor bv 1 dag

Een Eizo scherm moet ook gekalibreerd worden he.
            Kalibratie wordt hier maandelijks herhaalt, dus het is geen verloren geld
            Fuji X-E1 - 18-55mm
            facebook

Comment

Is dat niet wat weggesmeten geld dan ? of kan je ook zo'n toestelletje huren voor bv 1 dag ..
              Tis toch als snel 100€ wat je na 1x gebruiken in de kast legt .. :O

Er is al zo ontzettend veel geschreven op fora over verschillende schermen dat het heel moeilijk wordt je een beetje te oriënteren.
              Uiteraard heb ik ook de schermen van Dell, LG, Lacie en Nec bekeken, maar Eizo is zo'n beetje de Rolls Royce onder de monitoren..
              Enerzijds ben ik dus niet gerust als ik een scherm van bv Dell koop uit de ultrasharp serie dat dit mij eenzelfde resultaat gaat opleveren als een Eizo FlexScan serie..
              Anderzijds zijn de verschillen vaak marginaal en geldt de 80/20 regel.. voor dat kleine beetje meer kwaliteit betaal je vaak de hoofdprijs dus.. als amateur is dat niet te verantwoorden.
              Ik vind echter niet zoveel winkels hier in BE waar je al deze monitoren eens naast elkaar zou kunnen zien/testen met een deftige uitleg bij van de winkelbediende..

De Dell 2412M is ook zeker nog wel een scherm welke ik overweeg (en met 250€ echt niet duur in vgl met Eizo..), echter is dat e-IPS een wat 'wazig' verhaal voor me..
              Ik denk dat je daar toch iets te kort door de bocht redeneert. Marc Cielen heeft mij gezegd dat je schermkalibratie toch regelmatig moet herhalen. Onze colormunki herinnert me er toch regelmatig aan en dat ook zonder dat de omstandigheden veranderen.
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Zonder discussie: indien je wil investeren in een degelijk scherm moét je dit nu en dan kalibreren. En indien je je foto's wil printen moet je met een icc-profiel werken. Anders sta je even ver als met een scherm van mindere kwaliteit. Geen beginnen aan zonder deze twee ingrepen ...

Comment

ok, dat is duidelijk
                  Had ik dus verkeerd op !
                  Voor afdrukken ga ik altijd naar het copycenter.
                  Zij gebruiken professionele plotters (Canon IPF 8300 en Canon IPF 9000).

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik er dan voor zorg dat een foto op mijn scherm exact overeenkomt met de afdruk van hun printer.. of is dat gewoon een kwestie van iedereen goed kalibreren ?

Comment

ok, dat is duidelijk
                    Had ik dus verkeerd op !
                    Voor afdrukken ga ik altijd naar het copycenter.
                    Zij gebruiken professionele plotters (Canon IPF 8300 en Canon IPF 9000).

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik er dan voor zorg dat een foto op mijn scherm exact overeenkomt met de afdruk van hun printer.. of is dat gewoon een kwestie van iedereen goed kalibreren ?
                    Daarvoor moet je de cursus van Marc Cielen eens doorlezen. Alles begint met schermkalibratie om daarna je beelden om te zetten naar de exacte kleurruimte van de gebruikte printer in samenhang met het gebruikte papier (dat zijn dan de kleurprofielen).

Dat zal je dan moeten navragen bij het copycenter. De enige grote vraag is: begrijpen zij wat kleurbeheer is?
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                      Daarvoor moet je de cursus van Marc Cielen eens doorlezen. Alles begint met schermkalibratie om daarna je beelden om te zetten naar de exacte kleurruimte van de gebruikte printer in samenhang met het gebruikte papier (dat zijn dan de kleurprofielen).

Dat zal je dan moeten navragen bij het copycenter. De enige grote vraag is: begrijpen zij wat kleurbeheer is?
                      Daar ga ik eens naar informeren.
                      Als ik de uitleg wat begreep hebben ze dus per printer met elk soort papier een bepaald 'profiel' opgemaakt..
                      Ik ben er tot nu toe altijd wel tevreden geweest (atlas copy in Gent), maar wil nu toch wat meer gaan afdrukken en correcter bewerken dus dan maar direct goed

Comment

Ik ga proberen het met mijn eigen woorden te formuleren: indien je juiste kleuren wil krijgen moet je dit op het scherm softwarematig juist zetten met via kalibratie. Rood moet exact rood zijn op het scherm. Omdat we ook willen dat de printer ook hetzelfde rood print, moet je een icc-profiel laten opmaken dat aangeeft welke instructies de printer moet krijgen om op dat specifieke papier dat rood te geven. Je kan ook nog je een profiel laten maken van je toestel, maar dat heb je alleen maar nodig indien je ook hetzelfde rood wil dat je ziet vóór de foto is genomen ook dát rood wordt op het scherm en dát rood wordt op de print. Dit is simpel uitgelegd, maar er komt veel meer bij kijken. Het heeft me 2 jaar gekost om dit in orde te krijgen, maar een plezier wanneer je dit onder de knie hebt!

Ps: dit geldt ook voor alle andere kleuren ...

Comment

kijk is naar de panelen welke in die eizo toestellekes zitten, made bij samsung ?
                          je gaat bij samsung evenwaardige monitors voor mindere prijs vinden, laat je niet vangen door een naam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            kijk is naar de panelen welke in die eizo toestellekes zitten, made bij samsung ?
                            je gaat bij samsung evenwaardige monitors voor mindere prijs vinden, laat je niet vangen door een naam.
                            Het is niet omdat er in een Volvo onderdelen vanuit China zitten dat je met een Chinese wagen rijdt hé
                            Samsung maakt panelen voor veel andere merken voor zowel televisie als computerdoeleinden, is het slecht ... neen absoluut niet !
                            Maar als ik mijn scherm (Eizo SX2462) nu bekijk tegenover andere schermen en vorige schermen weet ik ondertussen genoeg.
                            En jawel het is een investering, maar eenmaal je de kwaliteit ziet is dat alweer vergeten.

grts
                            Sieg

edit ; er zijn trouwens maar enkele panelbouwers die aan alle andere merken leveren, niettegenstaande het niet over dezelfde panelen gaat !!
                            Last edited by Sieg; 15 mei 2012, 13:01. Reden: edit
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wat heeft jou doen besluiten om voor een SX van Eizo te gaan en niet voor een CG bv ? (gewoon informatief hoor..)
                              Ik heb kort contact gehad met een Eizo verkoper en die raadde me de Foris serie aan ..
                              Dat was nu net de serie waar ik niét naar gekeken heb ...

Zit nog steeds wat in dubio, maar komende vrijdag moet ik toch even langs konijnenberg voor m'n sensor te laten kuisen en ik weet dat daar een aantal Eizo monitoren staan.. er is vast wel een vriendelijke verkoper die me even verder wegwijs maakt.

Overigens ben ik het niet echt eens met de stelling van Puerte.
                              Het is niet alleen het paneel dat telt.
                              De achterliggende hardware, garantie en service vind ik minstens even belangrijk en dat betaal je ook natuurlijk
                              Zoals gezegd wil ik best wel een investering doen maar voor 700-800€ excl. kalibrator wil ik wel gezet zijn
                              Last edited by xbake; 15 mei 2012, 17:51.

Comment

Working...
                              X