Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo Schermen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eizo Schermen

Ik denk dat het nooit kwaad kan om een Eizo monitor te kopen, onder het motto "Pay more and cry only once". Maar je betaalt gegarandeerd te veel (tenzij je "super professioneel" met beeldschermen werkt). Er zijn genoeg andere merken en monitoren die een meer en eigenlijk veel meer dan voldoende kwaliteit bieden voor een lagere prijs. Als je je eenmaal zo'n monitor hebt aangeschaft, moet je die alleen nog calibreren en dan zit je perfect. Mijn calibratietoestel kostte enkele jaren geleden ongeveer 80 EUR en het gaat nog steeds mee. (Je moet die calibratie, zoals gezegd, regelmatig herhalen.)
    Adobe RGB kan een wijder spectrum aan kleurnuances weergeven, maar als gevolg daarvan zijn de nuances [soms] minder subtiel (de afstand tussen twee opeenvolgende waarden wordt nl. groter). Ik geloof nooit dat je dat gaat zien, maar 't is dus niet al goud wat blinkt. Voor de meeste mensen is sRGB best, alleen al omdat bijna iedereen het gebruikt of veronderstelt.
    Het doet mij allemaal een beetje denken aan de B&O TV's van indertijd, met dit verschil dat Eizo wel degelijk kwaliteit levert, terwijl B&O eist(e) dat hun schermen in een andere ruimte worden opgesteld, zodat ze niet konden vergeleken worden en je overgeleverd was aan de praatjes van de verkoper ("dit is het summum!"). Maar oei, dat is een andere discussie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Dankzij dat beetje electronica wordt bij de Eizo hardware matig gekalibeerd dus in de monitor zelf, bij ander monitoren gebeurd dat door softwarematige aansturing van de grafischekaart wat op den duur verlies van kleurruimte kan betekenen.
      is enkel waar voor de CG versies, en wie zegt dat andere high end monitors niet over zogenoemde HW calibratie beschikken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        het verschil dat jij gaat zien tussen jou EIZO en de betere samsung is noppens
        Zou, in dit verband, de Samsung S24A650 een goede keuze zijn? Of zit ik daar in een verkeerde prijsklasse?

Walter
        D850

Comment

Vandaag even langs Konijn geweest.
          Er stond enkel een CG243W en CG303W en een NEC 22" ..
          Niet direct in de prijsklasse dat ik zocht maar het geeft wel een idee van de kwaliteit en van de grootte van het scherm.

24" blijkt gewoon erg makkelijk te werken, beter dan 22" naar mijn aanvoelen.
          Daarvoor was het dus wel goed om even te kijken.
          Verder een vriendelijke verkoper, maar teveel gericht naar professionele gebruikers waardoor we teveel naar de CG series zaten te kijken.

Mijn keuze gaat uit naar één van deze 2:

S2433W
          SX2462W

Er staat bij dat hardwarekalibratie mogelijk is alleen in combinatie met Eizo EasyPix.
          Wil dat dus zeggen dat ik enkel met de Easypix de schermhardware kan kalibreren en dat met een andere kalibrator de videokaart wordt aangepast en niet het scherm .. ?

Zijn er hier ervaringen met één van deze 2 schermen ? (vast wel )

Comment

Hier gebruiker van een SX2462W gekalibreerd met een Spyder 3 Elite.
            Heel tevreden met deze combinatie.

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Hier gebruiker van een SX2462W gekalibreerd met een Spyder 3 Elite.
              Heel tevreden met deze combinatie.

grts
              Sieg
              Pas je met de Spyder 3 dan hardware-kalibratie (in het scherm) toe of softwarekalibratie (in de videokaart) ?
              Dat is mij nog niet geheel duidelijk..
              Zoals ik het lees op de Eizo website heb je enkel met de door hen geleverde Easypix kalibrator hardware-kalibratie..
              Last edited by xbake; 18 mei 2012, 18:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                wie zegt dat andere high end monitors niet over zogenoemde HW calibratie beschikken ?
                Wat een onzin vraag. Zoek het zelf uit over wie wat zegt.

Comment

Ja kan natuurlijk ook je licht opsteken bij Zoom Campus Daar staan meestal meestal ook diverse monitoren opgesteld. en daar wordt je meestal goed geholpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
                    Pas je met de Spyder 3 dan hardware-kalibratie (in het scherm) toe of softwarekalibratie (in de videokaart) ?
                    Zoals ik het lees op de Eizo website heb je enkel met de door hen geleverde Easypix kalibrator hardware-kalibratie..
                    Colorspyder maak je een kleurprofiel aan die wordt dan geladen in je videocard
                    SoftwareMatig

Easypix hardware kalibreert die zet het profiel direct in je monitor vast en dus je hebt minder snel dat de kleuren verlopen.
                    Hardwarematig

Comment

2 vragen aan de deelnemers van de discussie:
                      1) weten jullie waar op het www je informatie kan vinden over de grootte van de kleurruimte van printers? Ik vind die informatie nl niet in de reviews.
                      2) waar in het Brusselse vind je een printcentrale die gebruik maakt van iccprofielen en waar de technicus voldoende kennis heeft om dit toe te passen?
                      Bij "Foto.com" kan je het ICC profiel downloaden, ik weet alleen (nog) niet hoe je het in photoshop CS5 kan integreren. Ze gebruiken Fuji printers , je kan er alle technische uitleg vinden.
                      Foto.com drukt af op 300dpi, meer pixels doorsturen heeft dan ook geen zin.
                      Ik stuur altijd het gepaste aantal pixels afhankelijk van de grootte van de foto, in stappen verkleind en aangescherpt volgens eigen inzicht. Ik laat dan ook geen automatische correcties meer toe.Dan krijg je wel de waarschuwing dat de foto ook hun Icc profiel moet hebben.
                      Voorlopig hebben mijn foto's sRGB kleurprofiel, het kan dus waarschijnlijk beter.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                        Bij "Foto.com" kan je het ICC profiel downloaden, ik weet alleen (nog) niet hoe je het in photoshop CS5 kan integreren.
                        WINDOWS/system32/spool/drivers/color Is het dit wat je bedoelt?
                        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Bij "Foto.com" kan je het ICC profiel downloaden, ik weet alleen (nog) niet hoe je het in photoshop CS5 kan integreren. Ze gebruiken Fuji printers , je kan er alle technische uitleg vinden.
                          Foto.com drukt af op 300dpi, meer pixels doorsturen heeft dan ook geen zin.
                          Ik stuur altijd het gepaste aantal pixels afhankelijk van de grootte van de foto, in stappen verkleind en aangescherpt volgens eigen inzicht. Ik laat dan ook geen automatische correcties meer toe.Dan krijg je wel de waarschuwing dat de foto ook hun Icc profiel moet hebben.
                          Voorlopig hebben mijn foto's sRGB kleurprofiel, het kan dus waarschijnlijk beter.
                          Bedankt voor je reactie. Voor die prijs kan je eigenlijk niet sukkelen. Indien ik het goed heb bekeken gebruiken ze maar 2 soorten papier: mat en glanzend.

Nog andere suggesties voor "professionele afdrukken" voor een amateur?

Comment

Indien ik het goed heb bekeken gebruiken ze maar 2 soorten papier: mat en glanzend.
                            Je kan ook kiezen voor een "professionele afdruk"

WINDOWS/system32/spool/drivers/color Is het dit wat je bedoelt?
                            Bedankt, ik heb het printerprofiel : "FF_Frontier_Print_PD_V1.0.icc" gedownload en gecopieerd in Windows
                            Als ik nu in Photoshop CS5 kies voor : Bewerken-omzetten in profiel, zie ik inderdaad "FF_Frontier_Print_PD_V1.0.icc" staan en kan ik dit kiezen.
                            Is dit alles ?
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
                              Bij hardware kalibratie wordt de LUT tabel intern in de monitor weggeschreven , in ander geval in de video kaart.

video kaart moet functie ondersteunen om LUT in monitor aan te passen , maar dit wordt ondersteunt door alle recente videokaarten.

ook de calibratie software moet die functie ondersteunen en daar wringt het schoentje meestal met de populaire calibratie tools zoals spyder, maar je kunt bvb spyder 3 (HW-tool) wel gebruiken in combinatie met andere calibratie SW die dat wel ondersteunt. De nodige SW kun je op het web vinden.
                              De betere calibratie programma's tonen ook in grafiek de correcties uitgevoerd per kleurkanaal en ook verloop van de kleuren in de tijd.

moet zeggen dat die afwijkingen in tijd bij de betere schermen heel beperkt is. (dan spreek ik over een periode van 4 jaar) .

nu easypic is waarschijnlijk gewoon de spyder HW-tool die je hebt waar men eizo opgeplakt heeft met daarbij aangepaste SW.

maar maak je geen zorgen gewone calibratie voldoet ruim voldoende voor de niet pro toestellen, en HW calibratie is voor pro gebruiker in combi met de betere schermen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                Zou, in dit verband, de Samsung S24A650 een goede keuze zijn? Of zit ik daar in een verkeerde prijsklasse?

Walter
                                is een zeer goede monitor binnen zijn class (VA-scherm), aan een zeer aantrekkelijke prijs.
                                nu je kunt zoals met alles in een hoger class gaan samsung heeft een heel groot aanbod van schermen van een paar honderd euro tot heel dure versies.
                                je mag wel rekenen dat gelijkaardige toestellen bij samsung veel goedkoper zijn dan bij EIZO, is ook normaal samsung produceert praktisch alles zelf, EIZO moet bij samsung of andere producenten aankloppen.

Comment

Working...
                                X