Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke accesoires voor medische macrofoto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke accesoires voor medische macrofoto's?

Ik moet voor een kennis macrofoto's en een video maken van wat chirurgische handelingen.
    De chirurgische handelingen worden verricht op een kadaver .
    Voordeeltje...het onderwerp ligt dus heel stil en er is geen haast bij, alle tijd om goed op te zetten.
    De video doe ik met zijn camera en is van veel minder belang dan de foto's, dus mijn statief zal hier lijkt mij voldoende zijn...alleen goede verlichting van het onderwerp is nodig.

De foto's zijn veel belangrijker, voor mij en voor hem.
    Omdat het een eerste stap is richting macro en ik niet weet of ik het leuk ga vinden wil ik niet bakken met geld investeren.
    Ik wil echter wel, zeker wat betreft de foto's, een goed resultaat kunnen laten zien omdat dat misschien wat andere opdrachten tot gevolg heeft.
    Ik wil op dit moment niet meer dan €300 investeren.

En ja, ik ga in ieder geval heel veel oefenen, de shoot is pas over een maand dus ik heb nog even.
    Ik heb een D7000, Nikon 105mm f/2.8 VR, een SB800 en een goed statief. Maar welke accessoires zou ik het beste kunnen aanschaffen om tot een goed resultaat te komen?
    Ik heb naar het spul van falconeyes zitten kijken vanwege de naar zeggen redelijke prijs/kwaliteit verhouding maar dan nog weet ik niet wat te kopen. Falcon Eyes Ringlamp FLC28 of een continu lichtset of of of..?

Re: Welke accesoires voor medische macrofoto's?

Oorspronkelijk geplaatst door wilhelmusklik Bekijk bericht
    alleen goede verlichting van het onderwerp is nodig.
    Heb je weleens de lampen in de OK gezien? Niet alleen jij moet goed licht hebben ook de snijers, alleen het goede gaatje vinden om op de vingers te komen zal misschien een probleem zijn, maar ergens van in de breedte van de tafel moet tochwel een positie te vinden zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Heb je weleens de lampen in de OK gezien? Niet alleen jij moet goed licht hebben ook de snijers, alleen het goede gaatje vinden om op de vingers te komen zal misschien een probleem zijn, maar ergens van in de breedte van de tafel moet tochwel een positie te vinden zijn.
      Die lampen ken ik, maar het is niet in een OK.

Comment

Die lampen ken ik, maar het is niet in een OK.
        Nou nou dit klinkt eng lol

Comment

Een kadaver kan je niet meer mollen hé Een straffe bouwlamp kan bijlichten (wij hebben er hier één op een statief gewoon van bij de bouwmarkt), en 's je omgeving horen wie met wat fotografeert kan je de goede lens opleveren, menig compacts presteren prima voor close-up en zelfs macro!
          Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
            Een kadaver kan je niet meer mollen hé Een straffe bouwlamp kan bijlichten (wij hebben er hier één op een statief gewoon van bij de bouwmarkt), en 's je omgeving horen wie met wat fotografeert kan je de goede lens opleveren, menig compacts presteren prima voor close-up en zelfs macro!
            Nee..kadavers doen het meestal al niet meer
            Ik heb nog een 500w bouwlamp in de schuur...nooit gedacht die voor zoiets als dit te gebruiken.
            Denk alleen dat het te harde schaduwen gaat geven als er wat dieper gegraven wordt door de snijer. Vandaar ook dat ik dacht iets als de RFL-3 ringlamp van Falcon nodig te hebben.

Comment

Proberen, de patient gaat niet lopen en wat creativiteit kan het harde wel verzachten. Een witte isomo-plaat prima dienst doen om je licht te sturen (bounce-vlak). Bij kleine beelden kan bijlichten met een burolamp al veel doen, wel bij voorkeur eentje met geen te gekke lichtkleur Alle licht heeft schaduw, bedoeling is het licht in je voordeel te gebruiken.

Crea zijn moet gewoon als je op beperkte middelen bent aangewezen, het is een uitdaging, een hele leuke waar je op voorhand mee kan stoeien!

Misschien kan iemand in je regio je wel helpen met meer geschikt materiaal? Oproepje lanceren, nee heb je, ja kan je krijgen soms uit onverwachte hoek
              Webstek in opbouw

Comment

Bij de MF lenzen op ebay kan je de zogen. "Dentist" macro lens vinden. (Contax vermoed ik)
                Is een 100mm macro met ingebouwd rond de lens kleine lichtjes , zoals een ringflits. Kwam met een batterij natuurlijk. Als je zo geen vindt is een ringflits de oplossing.

DPaul

UPDATE: ik heb juist bedacht dat het een Yashika Dental is, vele te koop op ebay. Nikon heeft dat ook trouwens.
                Last edited by DPaul; 11 april 2012, 08:39.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Tussenringen kunnen mss ook handig zijn.

Comment

Ik mis hier echt een pak informatie om een zinnig antwoord te kunnen geven.
                    1) Wat bedoel je met macro ? Heb je nood aan 1 op 1 vergroting of spreek je eerder van close-up ? Of is het eerder micro dat je wil gaan gebruiken ?
                    2) De beelden moeten van goede kwaliteit zijn ? Wat voor een fotograaf goed is is misschien voor de opdrachtgever een catastrofe. Schrijf duidelijk op papier en maak er desnoods een tekening bij van wat voor de opdrachtgever er als geslaagd uit komt. Kleurechtheid zal hier wel niet zo belangrijk meer zijn gezien je op kadavers werkt en daar zit de kleur zoviezo al naast de levende wereld.
                    3) in ieder geval zou ik met een tetheringsoftware werken (bv controlmynikon) zodat je op een scherm alles heel duidelijk kan volgen. Je kan dan ook scherp stellen wat moet scherp gesteld worden en doe dit in ieder geval in samenspraak met de opdrachtgever.
                    4) Je werkt in een vochtig medium, zorg ervoor dat vlak voor je gaat de foto nemen alles eens goed droog dept. Vochtige oppervlakken weerkaatsen licht en gezien je gaat inlichten zou dat wel eens meer storend kunnen werken dan anders.
                    5) Welke lens je nodig hebt hangt af van je onderwerp. ALs je voldoende afstand kan houden zou ik opteren voor een 150 tot 200 mm macro-objectief. Dit laat toe dat je nog handelingen kan doen tussen het objectief en het onderwerp.
                    6) Eventueel foto's stacken zodat je een scherptediepte krijgt die fenomenaal is. Is wel belangrijk in deze situaties.
                    7) gebruik eventueel pijltjes om het onderwerp te duiden. Klinkt raar, maar las het over anatomische zaken gaat is duidelijkheid, duiden wel heel wat belangrijker dan een scherpe foto waar zoveel op staat dat je eerst een uur de tekst moet lezen, de foto bekijken om het doel te zien. Compositie is voor normale fotografie één van de belangrijkste kenmerken, bij macro over anatomie is dit een leuk mee genomen item maar is dit niet het belangrijkste.
                    8) Ik hoop dat dit niet je eerste fotosessie is bij een lijkschouwing (ik heb de indruk dat het hier om te doen is) want leuk is iets anders. benaderen van een lijk is al voor veel mensen een moeilijke stap, laat staan dat je er dan nog eens bij ent als men anatomische handelingen begint te doen. Op TV, film is dat ook heel anders. Indien het de eerste keer zou zijn doe je best even een proefzit om na te gaan of je genoeg geharde zenuwen hebt. (Ik weet wel duidelijk waarover ik spreek)

Dus, probeer eens duidelijker op te geven wat, hoe en waarom ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

Allemaal heel bruikbare info, iedereen dank daarvoor en Purlut voor je zeer uitgebreide reactie.
                      1)Inderdaad schat ik maximaal 1:1 voor sommige shots, ik ben vandaag m'n eigen lenzen aan het testen met een 6T ervoor. Dan kom ik voor mijn oude 105ai MF lens op een grofweg 0,5 uit..denk dat dat voor de meeste foto's genoeg zal zijn.
                      Dan heb ik nog de VR105-macro, geen idee wat voor vergrotingsfactor dat geeft met de 6T er op. Voor een 150 of 200 moet ik gaan huren.
                      2)Ik moet nog met de opdrachtgever om de tafel om duidelijk te krijgen wat hij precies wil en verwacht van de foto's. Duurt nog minimaal een maand voor het zover is.
                      3)Goed punt,ik heb NKremote wel eens in actie gezien maar controlmynikon kende ik nog niet.Voor de prijs hoef ik controlmynikon niet te laten in ieder geval. NKremote is duur.
                      6)ben me de laatste tijd aan het oriënteren op rails, lastige keuze, lees veel uiteenlopende verhalen en ervaringen over hetzelfde stukje hardware. De één is bijvoorbeeld tevreden met de 454 macro rail...een ander vind dat er teveel speling op zit. Vergrotingsfactor zal daar natuurlijk ook een rol in spelen.
                      Van novoflex lees je dan weer dat ze de laatste jaren achteruit zijn gegaan in kwaliteit en die zijn ook behoorlijk aan de prijs.

Comment

Met ControlMyNikon kan je een macrolens (ook andere) op je statief plaatsen.
                        Daar kan je dan opgeven dat je een reeks foto's wil nemen waarbij het fouspunt verzet wordt.
                        Je kan bv 100 foto's vragen met een verschuiving van bv 1 mm.
                        Het programma stuurt dan je fototoestel. je hebt daar helemaal geen macrotafel voor nodig. het is de focaal van het objectief dat verschoven wordt.
                        Geeft schitterende resultaten en normaal kan je dat zonder probleem met echte macro's (die geven 1:1-verhdouing) of gewone objectieven met automatische tussenringen.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

Comment

Je werkt vlakbij dood, biologisch materiaal.
                          Moet je specifieke maatregelen nemen mbt hygiene, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je spulletjes?

Groet Hans.

Comment

6)ben me de laatste tijd aan het oriënteren op rails, lastige keuze, lees veel uiteenlopende verhalen en ervaringen over hetzelfde stukje hardware. De één is bijvoorbeeld tevreden met de 454 macro rail...een ander vind dat er teveel speling op zit. Vergrotingsfactor zal daar natuurlijk ook een rol in spelen.
                            Van novoflex lees je dan weer dat ze de laatste jaren achteruit zijn gegaan in kwaliteit en die zijn ook behoorlijk aan de prijs.
                            Waar je dat vandaan haalt weet ik niet, maar de rails van Novoflex zijn kwalitatief zowat het beste dat je kunt krijgen, laten we daar duidelijk over zijn. Soepel zonder ook maar enige vorm van speling, zelf bij zware combinaties die naar beneden gericht staan. Groot contrast met de rail van Manfrotto (kijk maar hier).

Duur? Dat wel.

In jouw plaats zou ik gewoon investeren in een flitsbeugel (zoiets) en een kabel voor je flitser zodat je je flitslicht kunt richten. Wil je niet veel geld investeren, koop dan evt. gewoon een kabel en hou je flits met de hand vast. Goedkoper dan een ringflits en geeft even goede resultaten. Voorzie wel een diffuser.

Als ik het goed begrijp ligt de nadruk eerder op chirurgische handelingen dan op het weefsel zelf. Dat brengt de moeilijkheidsgraad wel een stuk naar beneden. 105mm lijkt mij ook wel voldoende daarvoor.
                            Last edited by ThierryM; 12 april 2012, 08:42.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Welke chirurgische handelingen zijn het juist?? Oppervlakkig, in de buikholte of ergens anders?? Maakt wel veel uit qua belichtingsmogelijkheden en brandpuntafstand.Ook de vergrotingsfactor wordt hierdoor bepaald.Normaal zul je niet veel 1:1 nodig hebben,tenzij er echt een detail noodzakelijk is.

Comment

Working...
                              X