Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko of Nikon TC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kenko of Nikon TC

Welke is nu eigenlijk de beste tc , de Nikon tc 1.4. Of de kenko 1.4 pro 300 dg mc ?

Ik heb zelf de Nikon versie en die is nie zo slecht, ma toch beetje verlies van scherpte en contrast , kleur .
    Ik gebruik deze op de Nikon f2.8 70-200 VRII en de Nikon 300 en 500 mm F4 .

Nu heb ik al eens in een magazine gelezen dat de kenko tc beter uit de test kwam , op Nikon lenzen dan de eigen Nikon tc . Weet nie meer juist welk magazine het was , ik koop er zoveel . .

Met de kenko tc ertussen was het bijna niet nodig om nadien aanpassingen te doen .

Er was bij wijze van spreken , praktisch geen verschil op gebied van scherpte en contrast, als de kenko er tussen zat of zonder . Dat kan ik van mijn Nikon tc toch nie direct zeggen .

Heeft er iemand weet hierover , of zelf ervaringen met beide tc's ?

Het gaat hier wel over de duurste versie kenko , en niet de goedkope !
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Re: Kenko of Nikon TC

Ik heb eens een review gelezen waar de Kenko 1.4 DGX MC4 beter presteerde dan de Canon 1.4 III.
    Ik heb die Kenko geprobeerd op mijn Minolta 400/4.5 maar ik gebruik die niet meer. De resultaten zijn gewoon beter als je achteraf cropt.
    Van andere natuurfotografen gehoord dat de Nikon 1.4tc het best presteert. Ene had ervoor een Kenko 1.4 PRO 300 DGX en die presteerde slechter als de Nikon.
    Ik denk dat een teleconverter misschien wel nut heeft bij F2.8 lenzen.
    Maar voor mij hoeft het niet meer.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Wat ik allemaal gelezen heb:

De Kenko:

- geeft de klassieke AF door met niet AF-S objectieven
      - 'zou' optisch niet onderdoen voor de Nikon
      - heeft geen 'nokje' zodat 'm op elk objectief kan gebruikt worden ( opgepast, niet op objectieven waarvan het achterste element te ver naar buiten komt)
      - is goedkoper

De Nikon

- Is beter gebouwd en 'zou' minder speling op de mount vertonen
      - past enkel op AF-S objectieven met uitsparing voor het 'nokje'
      - 'zou' elektronisch beter samenwerken met AF-S en VR

Ik heb ooit de Kenko's overwogen, maar heb toch beslist om bij Nikon te blijven. Ik werk met zowel TC-14EII, TC-17EII en TC-20EIII. Het meest gebruikt is absoluut de TC-17EII omdat die het beste compromis vertoont qua vergroting en ook nog een goed werkbar diafragma oplevert.

Misschien moet je je TC-14EII eens testen op AF calibratie? De mijne geeft prima beelden met al mijn objectieven
      Last edited by frank207be; 29 februari 2012, 21:53.

Comment

Ik heb de Kenko 1.4x gebruikt op een Sigma prima en nu de Nikon 1.4x op een Nikkor prime, dus echt vergelijken kan ik ook niet.
        Ik heb wel de indruk dat wat Frank schrijft wel juist is en zou de Nikon TC niet meer ruilen.
        Een aparte calibratie is echt wel noodzakelijk, de scherpte van de Nikkor prime zonder TC zat er vlam op, mét TC is een behoorlijke aanpassing noodzakelijk op de body's.

Comment

Nu heb ik al eens in een magazine gelezen dat de kenko tc beter uit de test kwam , op Nikon lenzen dan de eigen Nikon tc . Weet nie meer juist welk magazine het was , ik koop er zoveel
          Focus heeft in het winternummer 2011 een aantal convertor's getest en vond de Kenko teleplus 1.4x Pro DGX beter dan de Nikon TC-1.4xII.
          De Kenko teleplus 3x Pro DG vonden ze "niet aan te raden" en de hoogste beeldkwaliteit had de Nikon TC-20EIII

mvg Jozef
          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
            Een aparte calibratie is echt wel noodzakelijk, de scherpte van de Nikkor prime zonder TC zat er vlam op, mét TC is een behoorlijke aanpassing noodzakelijk op de body's.
            En hoe zit het dan als je de converter eraf haalt ? Of herkent de camera de converter en past alleen dan de micro adjust toe ?
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              En hoe zit het dan als je de converter eraf haalt ? Of herkent de camera de converter en past alleen dan de micro adjust toe ?
              Ja Lens met TC wordt apart opgeslagen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                Focus heeft in het winternummer 2011 een aantal convertor's getest en vond de Kenko teleplus 1.4x Pro DGX beter dan de Nikon TC-1.4xII.
                De Kenko teleplus 3x Pro DG vonden ze "niet aan te raden" en de hoogste beeldkwaliteit had de Nikon TC-20EIII

mvg Jozef
                Hier toch enige voorzichtigheid; converters presteren niet consequent op alle lenzen goed.
                De 200-400 VRI van Nikon was daar een goed voorbeeld van. Een universele perfecte converter bestaat eigenlijk niet. Waar de Kenko op de ene lens beter scoort zal de Nikon dan op de andere doen. Voor je koopt is het best wat opzoekwerk te doen om te kijken welke combo best werkt.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Allereerst allen bedankt voor de reactie's

Yep , in het magazine focus heb ik die test gelezen .

Mijn eigen ervaring is ook ,dat mijn nikon tc 2.0 III beter scoort dan mijn Nikon tc 1.4 II .

Nu , ik heb op mijn huidige body's dus nog geen enkele lens met de tc's erop , de af gecalibreerd .

Dat zal ik dus eerst eens doen , en zien in hoeverre de af afwijkt .

Eerst zelf verder herstellen , ben weer door me rug gegaan . .

Nogmaals ,allemaal bedankt voor de reactie's .
                  2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Working...
                  X