Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

    De laatste keer dat ik een polarisatie-filter gebruikte, dateert nog van het analoge tijdperk. Heeft het met alle nano-coatings, ED-glas en aspherische elementen nog veel zin om zo'n filter te plaatsen?
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

  • #2
    Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

    Zelf gebruik ik een CP zelden tot nooit, maar onderstaande link zul je de meeste antwoorden op je vraag vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

      Wat zou een polarisatiefilter te maken hebben met Nano-coating, dat haalt toch geen reflecties weg of zo?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

        Ik gebruikte in mijn jeugd een polarizer op Minolta SRT101 met een pak lenzen (allemaal van mijn vader), en vandaag ook nog, en om dezelfde redenen: reflecties weghalen, contrast verhogen...
        Dit kostte toen één ŕ twee stops, en vandaag nog steeds. Maar vandaag kun je per foto "een ander filmpje plaatsen" (maw, ISO aanpassen), dus is ook het gebruik van een CPL nu makkelijker dan in de "goeie ouwe tijd".
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

          Ik heb er ook al over nagedacht om een pola filter te kopen.Vaak heb ik tijdens het fotograferen(autosport) last van de reflexie op de ruiten van de auto's.
          Moet ik steeds aan de pola filter zitten te draaien telkens ik vanuit een andere hoek fotografeer,en wat tijdens het pannen?
          www.fotojoel.be
          7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

          Comment


          • #6
            Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

            Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar tijdens het pannen verandert ook de lichtinval op de ramen.
            Ik denk niet dat je zo snel een pola kunt verdraaien.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

              Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
              Ik heb er ook al over nagedacht om een pola filter te kopen.Vaak heb ik tijdens het fotograferen(autosport) last van de reflexie op de ruiten van de auto's.
              Moet ik steeds aan de pola filter zitten te draaien telkens ik vanuit een andere hoek fotografeer,en wat tijdens het pannen?
              Jopat.. lees de door mij geplaatste website op je gemak door en je zult dan vast en zeker het antwoord vinden

              edit hier nog eens het linkje http://www.digitalefotografietips.nl...risatiefilter/

              Comment


              • #8
                Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat zou een polarisatiefilter te maken hebben met Nano-coating, dat haalt toch geen reflecties weg of zo?
                Inderdaad! Interne reflecties gaat die niet wegwerken natuurlijk

                Maar al die coatings en speciale elementen dragen onrechtstreeks ook wel bij tot een contrastverbetering, hetgeen een pola eigenlijk ook doet he ..
                Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Jopat.. lees de door mij geplaatste website op je gemak door en je zult dan vast en zeker het antwoord vinden

                  edit hier nog eens het linkje http://www.digitalefotografietips.nl...risatiefilter/
                  Inderdaad nuttige info
                  Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                    Heb net een B&W polafilter aangeschaft en nu getest.
                    De foto's op Flickr spreken voor zichzelf,ze komen recht uit de camera via View NX2 zonder bewerking.Ik heb geen titel gemaakt want je ziet zo wat met de pola gemaakt is,let ook op de sneeuw en de kleur van het gras.

                    Flickr PBase
                    Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                      Jopat.. lees de door mij geplaatste website op je gemak door en je zult dan vast en zeker het antwoord vinden

                      edit hier nog eens het linkje http://www.digitalefotografietips.nl...risatiefilter/
                      link werkt niet
                      www.fotojoel.be
                      7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                        Helaas dan wat mis gegaan met copy past, maar zo erg is dat toch niet je gaat na digitalefotografietips.nl en daar vind je het artikel zo terug

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                          Jopat.. lees de door mij geplaatste website op je gemak door en je zult dan vast en zeker het antwoord vinden

                          edit hier nog eens het linkje http://www.digitalefotografietips.nl...risatiefilter/
                          Het zal wel aan mij liggen maar ik vind geen passend antwoord op mijn vraag.
                          www.fotojoel.be
                          7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                            Het zal wel aan mij liggen maar ik vind geen passend antwoord op mijn vraag.
                            Reflecties op water- en glasoppervlakken kun je met een polafilter wegkrijgen, maar dat werkt alleen lekker bij een statische foto. Bij panning zal het camerastandpunt t.o.v. het onderwerp snel veranderen, en zul je dus ook heel snel je polafilter moeten bijstellen om het gewenste resultaat te krijgen. Ik denk dat dit snel zal resulteren in flink bewogen foto's door al dat gemorrel aan het filter tijdens de "action of panning".
                            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft een polarisatie-filter nog veel zin?

                              Om even terug te komen op je initiële post: nano- en andere coatings verminderen reflecties op lensoppervlakken (flare en zo), en vergroten tevens de lichtopbrengst van je lens, want wat niet gereflectoord wordt, wordt doorgelaten, zuivere optica.
                              Omdat er minder reflecties zijn, wordt ook het contrast wat beter. Het gebruik van een zonnekap onder alle omstandigheden heeft dezelfde reden. Zonnekap is een wat misleidende term, reflecties van een heldere vloer zijn ook nefast voor je beeldkwaliteit.

                              Polarisatiefilters verminderen of annuleren weerkaatsingen op niet-metalen oppervlakken, zoals glas en water, maar ook glanslak. Ook wordt het contrast cq de verzadiging verhoogd.

                              Ik hoop dat dit een redelijke samenvatting is.
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X