Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke statief , max 100€

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke statief , max 100€

    Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
    Als je het vriendelijk vraagt krijg je misschien wel uitleg? Maar kijk, ik zal zelfs wat uitleg geven ook al was het niet erg vriendelijk...

    Bij landschappen wil je doorgaans veel scherptediepte, dus m.a.w. hoge diafragma waarden laat ons stellen gaande van F11 tot F16. Dus weinig licht die binnenkomt en daarom al langere sluitertijden. Als je dan ook nog eens 's morgens of 's avonds fotografeert dan heb je nog minder licht, dus een sluitertijd van een paar seconden is niet ongewoon. Zoiets vanuit de hand is onmogelijk.

    Komt erbij dat je bij landschappen ook vaak grijsverloopfilters nodig hebt, die houden nog eens extra licht tegen, dus opnieuw langere sluitertijden. Eventueel ook een polarisatiefilter en opnieuw 2 stops minder licht.
    Je zou kunnen stellen dat sie filters niet noodzakelijk zijn, maar een blend of een HDR gaat ook niet zonder een statief.

    Verder is zo'n statief ook gemakkelijk om je composities "vast te houden", want bij landschappen komt compositie vaak op een millimetertje aan.

    En zo kan ik nog wel verschillende argumenten vinden waarom een statief bij landschapsfotografie onontbeerlijk is.

    En rekenen op de stabiliteit van een goedkoop statiefje zal tegenvallen, want die bieden eigenlijk niet die stabiliteit die je ervan verwacht en vanaf het moment dat er nog wat wind op steekt is het helemaal verloren.
    Waar was ik niet vriendelijk ????
    Ik blend, ik maak HDR, ik gebruik een grijsverloopfilter, een pola.... alles zonder statief..... Er is ook nog zo iets als iso waar je mee kan spelen, en met een deftige body kan je daar reeds tamelijk hoog in gaan, maar ik moet oppassen, misschien is het zelfs niet vriendelijk als ik dit schrijf .
    Groetjes

    Comment


    • #17
      Re: Welke statief , max 100€

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Waar was ik niet vriendelijk ????
      Ik blend, ik maak HDR, ik gebruik een grijsverloopfilter, een pola.... alles zonder statief..... Er is ook nog zo iets als iso waar je mee kan spelen, en met een deftige body kan je daar reeds tamelijk hoog in gaan, maar ik moet oppassen, misschien is het zelfs niet vriendelijk als ik dit schrijf .
      Groetjes
      Je fotografeert veel tijdens de dag heb ik kunnen zien aan het materiaal wat je ons tot nu toe in beginnershoek en fotohoek laat zien. Je hebt tot nu toe reeds "een paar pogingen tot hdr" gemaakt ook . Dat wil zeggen dat je nagenoeg expert bent op gebied van landschapsfotografie. Met alle respect Djivan......vroeg of laat zal je wanneer je je echt zult verdiepen in landschapsfotografie wel begrijpen waarom een solide statief noodzaak is. Je bent de eerste landschapsfotograaf die beweert(#15) dat je om goeie resultaten te halen je best het diafragma op f8-f11 zet op -0.7 a -1stop onderbelichting en de iso omhoog moet drijven totdat je een sluitertijd van 1/125sec hebt en tevens uit de hand moet werken. De tijd en ervaring zullen je snel leren dat heel wat situaties een totaal andere aanpak eisen.....en dat vooral hoge isowaardes nefast zijn indien je fijn gedetailleerde ruisvrije landschappen wil fotograferen.

      Mijn raad aan TS ga eens ten rade bij de mensen op het Showcase forum landschappen waarvan je de foto's erg goed vind.....vraag hen welk statief ze gebruiken....je zal uit hun antwoorden beter kunnen opmaken wat een goed statief voor landschapsfotografie is.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 6 februari 2012, 23:39.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Welke statief , max 100€

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Je fotografeert veel tijdens de dag heb ik kunnen zien aan het materiaal wat je ons tot nu toe in beginnershoek en fotohoek laat zien. Je hebt tot nu toe reeds "een paar pogingen tot hdr" gemaakt ook . Dat wil zeggen dat je nagenoeg expert bent op gebied van landschapsfotografie. Met alle respect Djivan......vroeg of laat zal je wanneer je je echt zult verdiepen in landschapsfotografie wel begrijpen waarom een solide statief noodzaak is. Je bent de eerste landschapsfotograaf die beweert(#15) dat je om goeie resultaten te halen je best het diafragma op f8-f11 zet op -0.7 a -1stop onderbelichting en de iso omhoog moet drijven totdat je een sluitertijd van 1/125sec hebt en tevens uit de hand moet werken. De tijd en ervaring zullen je snel leren dat heel wat situaties een totaal andere aanpak eisen.....en dat vooral hoge isowaardes nefast zijn indien je fijn gedetailleerde ruisvrije landschappen wil fotograferen.

        Mijn raad aan TS ga eens ten rade bij de mensen op het Showcase forum landschappen waarvan je de foto's erg goed vind.....vraag hen welk statief ze gebruiken....je zal uit hun antwoorden beter kunnen opmaken wat een goed statief voor landschapsfotografie is.
        Mocht ik ergens beweerd hebben dat ik een 'expert' ben dan zou ik niet meer posten in beginnershoek.
        Ik heb gewoon beschreven hoe ik landschapsfoto's neem, hoe een ander het doet zal me worst wezen.
        Maar nu leg ik me neer bij de wetten van de echte experten, dus een statief is ABSOLUUT NOODZAKELIJK voor landschapsfotografie.
        Ik zal me vanaf nu best maar van elke comment hieromtrent onthouden en de experts aan het woord laten, hopelijk iedereen tevreden nu.
        Groetjes
        Last edited by Guest17; 7 februari 2012, 09:14.

        Comment


        • #19
          Re: Welke statief , max 100€

          Ik heb mij de Benro A650FBH2 besteld.

          Technische gegevens:
          Secties: 4
          Maximale hoogte: 1697 mm
          Normale hoogte: 1477 mm
          Minimale hoogte: 422 mm
          Transportlengte: 632 mm
          Gewicht: 2,26 kg
          Belastbaarheid: 8 kg

          Ik verwacht hem donderdag en ik zal dan mijn bevindingen posten. ;-)

          Grtjs.
          Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II + Canon EF 50mm f/1.8 II + Canon RC6 + Benro A650FBH2 + nog wat UV filters en zonnekappen :)

          Comment


          • #20
            Re: Welke statief , max 100€

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Mocht ik ergens beweerd hebben dat ik een 'expert' ben dan zou ik niet meer posten in beginnershoek.
            Ik heb gewoon beschreven hoe ik landschapsfoto's neem, hoe een ander het doet zal me worst wezen.
            Maar nu leg ik me neer bij de wetten van de echte experten, dus een statief is ABSOLUUT NOODZAKELIJK voor landschapsfotografie.
            Ik zal me vanaf nu best maar van elke comment hieromtrent onthouden en de experts aan het woord laten, hopelijk iedereen tevreden nu.
            Groetjes
            Een statief is niet noodzakelijk als je je wenst te beperken tot foto's gemaakt in open veld ...voldoende daglicht en met een geringere scherpte diepte. Maar ik heb een vermoeden dat ts ook af en toe vroeger en later op de dag of in andere mindere lichtomstandigheden(bos bv) zal willen fotograferen.....Of hij zal misschien zijn camera mooi waterpas willen houden zodat hij achteraf geen stuk van zijn foto moet gaan snijden en in dat geval is het wel noodzaak om een degelijk statief aan te schaffen. Een deftig statief daar kan je jaren plezier aan beleven....een onstabiel statief daar krijg je vroeg of laat spijt van. Er zal zeker wel een statief bestaan van 100 euro met een kop en alles erbij...maar je zal toch een klein beetje voorzichtig moeten zijn om geen kat in een zak te kopen. Als ts goeie raad wil dan zal hij die eerder krijgen van de mensen die reeds veel langer bezig zijn met de materie. Ik heb nooit de pretentie om mezelf een expert te noemen....maar op bd zijn er toch wel heel wat mensen die het wel zijn op gebied van landschappen. Bij mijn weten gebruiken ze allen een statief. Verruim ook je horizon eens en ga eens kijken op andere websites of bekendere landschapsfotografen een statief gebruiken....indien zij er ook één gebruiken zal hier vast en zeker wel een goeie reden voor zijn.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #21
              Re: Welke statief , max 100€

              Oorspronkelijk geplaatst door NHke Bekijk bericht
              Ik heb mij de Benro A650FBH2 besteld.

              Technische gegevens:
              Secties: 4
              Maximale hoogte: 1697 mm
              Normale hoogte: 1477 mm
              Minimale hoogte: 422 mm
              Transportlengte: 632 mm
              Gewicht: 2,26 kg
              Belastbaarheid: 8 kg

              Ik verwacht hem donderdag en ik zal dan mijn bevindingen posten. ;-)

              Grtjs.
              Ziet er qua specs niet slecht uit....en ook de prijs lijkt goed mee te vallen.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: Welke statief , max 100€

                Vandaag heb ik mijn Benro A650FBH2 binnengekregen en meteen uitgepakt.
                Hij voelt zeer stevig aan, de 3 poten zijn zeer gemakkelijk uitschuifbaar en de dslr laat zich zeer gemakkelijk monteren.

                In het weekend hem hopelijk deftig uittesten
                Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II + Canon EF 50mm f/1.8 II + Canon RC6 + Benro A650FBH2 + nog wat UV filters en zonnekappen :)

                Comment

                Working...
                X