Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filmscanner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filmscanner

Wil mijn oude negatieven en dia's inscannen en bewerken( kleinbeeld en beetje 6/6).
    Welke filmscanner en welke software moet ik me aanschaffen. Waar op te letten ???
    Hasselblad en Nikon toestellen lijken voor mij veel te duur.
    Reflecta RPS 7200 Prof. lijkt me wel iets ( en mijn 6/6 negatieven laten vallen)??
    Ofwel Rollei - 330 pro ?? Kan wel scannen tot en met 6/6, maar scant met minder dpi en bij het toestel wordt weinig of geen software bijgeleverd ??
    Graag advies en alvast hartelijk dank. Groeten van Frans2

Re: filmscanner

Voor dia's kun je eens kijken bij 'Tips en trucs' - Diascanner homemade hier op het forum.
    Weet wel niet of er een dergelijke manier is voor je negatieven.
    Groetjes

Comment

Voor je 24x36mm kan je toch een Nikon kopen, tweedehands dan wel, en 'm dan nadien voor ongeveer evenveel geld voortverkopen. De Nikon filmscanners waren excellent en iedereen weet dat.
      Ik weet niets omtrent 6/6.
      Qua software kan je kijken naar Vuescan (www.hamrick.com), in het geval dat de software van je scanner niet voldoet. Vuescan is een programma met rommelige code, bugs steken steeds opnieuw de kop op (zelfs jaren nadien) maar als het werkt (en er is altijd wel een versie die goed werkt met jouw scanner) is het heel goed, ook bv. voor batch scanning.
      Dat is mijn ervaring; ik moet er aan toevoegen dat ik het de laatste jaren allemaal minder gevolgd heb.

Oorspronkelijk geplaatst door frans2 Bekijk bericht
      Wil mijn oude negatieven en dia's inscannen en bewerken( kleinbeeld en beetje 6/6).
      Welke filmscanner en welke software moet ik me aanschaffen. Waar op te letten ???
      Hasselblad en Nikon toestellen lijken voor mij veel te duur.
      Reflecta RPS 7200 Prof. lijkt me wel iets ( en mijn 6/6 negatieven laten vallen)??
      Ofwel Rollei - 330 pro ?? Kan wel scannen tot en met 6/6, maar scant met minder dpi en bij het toestel wordt weinig of geen software bijgeleverd ??
      Graag advies en alvast hartelijk dank. Groeten van Frans2

Comment

Ik heb recent al mijn negatieven (zwartwit en kleur ... ongeveer 30.000) ingescand met de flatbed van Canon (CanoScan 9000F) en dit tot grote tevredenheid.
        Hierbij dient in acht genomen dat ik mijn oude negatieven vooral uit nostalgisch oogpunt voor het nageslacht wou bewaren. Ik vond het jammer om ze zomaar weg te gooien. En ... ondertussen hebben we vooral voor 'familiale aangelegenheden' al behoorlijk kunnen genieten van de "bewaarde historie".
        "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Working...
        X