Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Graag in het kort als het kan het verschil tussen TTL en I-TTL flitsers?
Iemand antwoord hier op zodat het me duidelijk word aub.
Alvast thx
Groetjes Danny
Dus als ik het goed begrijp werkt een TTL even goed op men nikon D40 als de I-TTL?
Groetjes Danny
neen... jouw D40 gebruikt iTTL en geen TTL, dus kan dit enkel gebruiken met SB800, SB700, SB900, SB910, SB400 en de iTTL compatibele modellen van Metz en sigma...
TTL werkt door reflectie op een film (analoog);I-ttl werkt met voorflits en is bedoeld voor digitale camera's.
Een TTL kan werken op een digitale body,maar flitst op volle kracht,dus geen belichtingscorrectie of sturing van flitsduur etc.Je kan dus via het richtgetal,afstand en Iso het diafragma berekenen zoals in de goed ouwe tijd.Puur manueel.
TTL werkt door reflectie op een film (analoog);I-ttl werkt met voorflits en is bedoeld voor digitale camera's.
Een TTL kan werken op een digitale body,maar flitst op volle kracht,dus geen belichtingscorrectie of sturing van flitsduur etc.Je kan dus via het richtgetal,afstand en Iso het diafragma berekenen zoals in de goed ouwe tijd.Puur manueel.
Fout.
Zoals jij het hier beschrijft laat je uitschijnen dat TTL manueel is. Dat is helemaal niet waar.
Ook bij TTL wordt de flits door de camera gestuurd. Het grote verschil tussen TTL en iTTL is dat er bij TTL geen meetflitsen vooraf gestuurd worden. Maar de sturing van flitsduur en sterkte gebeurt evenzeer volautomatisch door de camera.
Verkeerd begrepen.
Een TTL werkt automatisch op een analoge camera,maar op een digitale zul je manueel moeten instellen.Wegens geen reflectie op het filmvlak,daar er geen film inzit.(Maar dat wist je ook al.)Dit is tenminste zo bij Canon.Zoals hierboven al aangehaald,wordt de belichting bij digitale camera's gemeten op de preflits,die er bij analoge flitsers niet is.
Ik ken de Nikons niet,maar ik veronderstel dat het hier om een digitale camera gaat.
Verkeerd begrepen.
Een TTL werkt automatisch op een analoge camera,maar op een digitale zul je manueel moeten instellen.Wegens geen reflectie op het filmvlak,daar er geen film inzit.
Op oudere Nikon DSLRs werkt D-TTL ook gewoon en een sensor reflecteert natuurlijk ook gewoon licht en de vraag ging over iTTL, dus waarom Canon er ineens bij te sprake komt????
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Waarom Canon ter sprake,omdat ik alleen met Canon werk,en dat mijn ervaring is over TTL en E-ttl.Wel ik kan U verzekeren dat mijn oude 540 ez die ttl meting doet,en mijn oude macro ringlite ml-3 die ook ttl-meting doet,helemaal niet werken op mijn 1D of 5D.
Vuren op maximumvermogen,maar geen sturing van de belichtingsduur,noch intensiteit.
Vandaar dat ik de reserve inbouwde dat Nikon misschien een andere lichtmeting toepast.
In de handleiding van de body staat dit waarschijnlijk wel vermeld,welke flitsers werken en hoe.
Comment