Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac Book Pro alternatief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mac Book Pro alternatief

Hier staat de 27" iMac langs een Quadcore Dell met teveel ram,video en schijfgeheugen.
    Sommige dingen lopen beter (of gewoon alleen maar) op Windows; andere dingen dan weer op Apple. Uiteindelijk kies je zelf welk operating system je koopt en laat je nie beïnvloeden door de zware believ(b)ers en non-believers. Het zijn die reacties waar je niks aan hebt.

Er zijn voordelen aan een MacBook pro ( heb er zelf ook een) maar ook nadelen. Doordat Apple vaak design boven functionaliteit kiest hebben de meeste van hun toestellen een heel hoge bedrijfstemperatuur, zowel de macbooks als de imac's zijn echt volgestoken en de koeling ervan kan in mijn ogen echt beter.
    De batterijduur van zo een apple laptop is dan weer absoluut uitstekend te noemen. Zelfs een oude MacBook van 4 jaar oud die goed gebruikt is heeft nog steeds een autonomie van meer dan 4uur ( en nee niet als hij gewoon niks staat te doen). Windowslaptops met een even zware configuratie kunnen dat op zo een termijn echt niet zeggen.

Aan een MacBook valt weinig zelf te doen. Moest je er ooit iets aankrijgen (ja dat kan ook bij Apple, bull**** dat een Apple niet stuk zou lopen...) zijn er niet veel opties en Apple reparaties kosten geld. AppleCare is echt geen overbodige luxe op dat moment.
    Op de markt van windowspc's en laptops heb je eindeloos keuze en kan je in alle kleuren, maten, configs... Je keuze vinden. Bij apple is de keuze zeer beperkt, ze duwen je eigenlijk richting dat toestel dat ze graag willen verkopen want als je appel wil heb je toch weinig keuze.

Het software verhaal Windows versuz Mac osx is overal meervoudig besproken dus dat moet je voor jezelf uitmaken. In osx zijn er naar mijn mening meer mogelijkheden tot personalisering van werkgewoontes standaard inbegrepen waarvoor je bij windows dan weer andere soft nodig hebt, als je alleen al eens doorheen de utilities (hulpprogramma's) van osx bladert, weet je genoeg. Ik gebruik Windows 7 ultimate en Mac osx lion langs elkaar (op een apart Windows en een apart Apple systeem) en hou het voor het fotowerk uitsluitend bij Mac osx, de personalisering van een magicmouse en magictrackpad via magicprefs maakt het echt mogelijk om de bewerkingen letterlijk naar je hand te zetten om nog maar te zwijgen van hoe licht osx wel niet loopt tov Windows 7.
    1DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
      Een gekalibreerd laptop scherm bestaat niet, dat zal je nergens vinden...
      Je kan proberen om je laptop scherm te kalibreren maar dit is nagenoeg onmogelijk om dit perfect te krijgen, aangezien de batterij onvoldoende stabiel vermogen biedt.
      De kleur intensiteit en lichtintensiteit veranderd continu.
      Je kan dus streven naar gekalibreerde kleuren, maar je zal nooit het zelfde resultaat krijgen als met een vast scherp dat je in het stopcontact steekt.
      Ehm ik ga niet zeggen dat je nu zever verkondigt, maar heb je een bron die dat zegt? Want ik heb dit nog nooit gelezen of zelf gemerkt... Je kan trouwens je laptop ook in het stopcontact steken als je dan toch gelijk zou hebben.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik zou persoonlijk geen andere dingen in een stopcontact steken dan stekkers. Die zijn er immers voor gemaakt. Een laptop, een scherp (scherm vermoed ik ) of iets anders zal lastig gaan.
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

Comment

JorisVdB schreef: "En om uit drie gevallen uit jouw familie een conclusie te gaan trekken...Hmm "

En waarom ook niet, vaak gebeurt dat uit ervaringen met niet meer dan één apparaat...
          Last edited by Zahra; 11 december 2011, 16:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
            Een laptop, een scherp (scherm vermoed ik ) of iets anders zal lastig gaan.
            Ik zal het dan zo zeggen, het stopcontact van je scherm.
            En ik heb het foutje verbeterd

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
            Ehm ik ga niet zeggen dat je nu zever verkondigt, maar heb je een bron die dat zegt? Want ik heb dit nog nooit gelezen of zelf gemerkt... Je kan trouwens je laptop ook in het stopcontact steken als je dan toch gelijk zou hebben.
            Mijn bron was een practicum les op Arteveldehogeschool over kleurenkunde gegeven door een, en ik quote, "kleurenarchitect". Zelf merken zal je wel niet zo snel doen, het is niet dat een laptop scherm maar de helft zijn zijn ingestelde licht geeft he.

Om een voorbeeld te geven. Je stelt in dat je lichtsterkte op 10 staat, deze instelling heb je gemaakt met een calibratietoestel wanneer je laptop geen zwaar werk verrichte. Wanneer je dan even een zware bewerking uitvoert zal je lichtsterkte dalen met 1-2 puntjes, misschien merk je het niet, maar dan zou je uiteindelijk de foto te licht kunnen maken. Omdat de laptop altijd een beetje minder lichtsterkte geeft van zodra deze een zware bewerking moet uitvoeren.
            Met batterij komt er nog een andere factor bij kijken, die gaat namelijk nooit zijn hele vermogen kunnen geven tot die plat is. Die gaat gestaag naar beneden. Wat weer veranderingen brengt...
            Met snoer zou je dit ook hebben, wel zonder het verliezend vermogen van de batterij. omdat de stroom voor het scherm geregeld wordt via dezelfde voeding die ook gebruikt wordt voor alle andere onderdelen.
            Ook is er een verschil tussen de voeding die een laptop krijgt wanneer die op het net aangesloten is en wanneer deze op de batterij werkt. Die verschillen zijn waarschijnlijk wel anders bij andere laptops maar het is hier ook in grote lijnen uitgelegd.

Een apart scherm kan in tegenstelling tot een laptopscherm rekenen op een vaste en continue stroom (ook afhankelijk van het stroomnet natuurlijk).

En dat is zowat alles wat ik me herinner over het laptopscherm kalibreren
            Merci en groetjes
            Insta | Flickr | Facebook

Comment

Als je het niet merkt, is het dan wel relevant?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                Als je het niet merkt, is het dan wel relevant?
                Dat is een discussie punt. Voor de ene zal het belangrijk zijn, de andere (hobby fotograaf?) dan weer niet... Ik wou niet gaan verkondigen dat je sowieso slechte kleuren gaat hebben op een laptop. Mijn bedoeling was gewoon even aan te stippen dat 100% kalibratie niet mogelijk is op een laptop .
                Merci en groetjes
                Insta | Flickr | Facebook

Comment

Heel erg bedankt voor de nuttige commentaren..
                  Ik ben er echter nog steeds niet uit.. MAC is duurder omdat je het subjetief gevoel erbij betaalt. Uiteraard heeft de OS zijn voordelen, maar naar flexibilteit toe moet je dan weer inboeten..
                  De XPS van Dell daarentegen biedt heel veel waar voor zijn geld, maar heeft dan weer het nadeel dat je geen B+RGLED van 17" kunt krijgen..
                  Ik heb echt wel een 17" nodig van perfecte kwaliteit.. Doordat ik op verschillende plaatsen zit, kan ik niet steeds een apart scherm meesleuren..
                  Anyway, we kijken nog effe verder .. :-)
                  Grtz, Daan

Comment

hier een acer aspire 7750G met 6gig Ram, 2ghz processor (i7), 750Gig geheugen, 17" en ik draai er zonder problemen photoshop, lightroom op en ook
                    Autodesk Autocad (een programma voor technische tekeningen) dat toch wel een stuk zwaarder is dan photoshop. Een kleine 1000€.

ivm het opstarten: 5min?

ivm de mac/niet-mac discussie

-ieder zijn mening
                    -PERSOONLIJK had ik geen zin om 1000€ meer uit te geven voor een batterij die 3u langer meegaat, iets dat binnen de 2min is opgestart (die 15sec als hij nieuw is zeker?, dan was mijn windows even snel. heb ooit eens een wedstrijd gedaan tegen iemand met een macbook pro. Mijn windows was 2sec trager)

-mac heeft voordelen en nadelen. 1 Daarvan is compatibiliteit. Bij ons op school (laptops zijn toegestaan) heb je 90% kans dat als je met een mac iets moet afprinten in pdf je van die rare tekens krijgt (à la: )

mvg
                    Jeroen Demaeght
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Het belangrijkste is en blijft toch wel wat vind jij persoonlijk het beste werken.

Wat betreft printen ik gebruik mijn MacBooks ook op het werk en heb nog nooit problemen gehad met printen op een netwerk evenals het uitwisselen van Word, Excel, Powerpoint documenten. Installatie van ander half jaar oud start nog steeds binnen de 25 sec op inclusief outlook, maar is dit zo belangrijk dit kan ook op een Win7 machine ;-)

Comment

'Prijs-Kwaliteit' zijn MBP's nog steeds geweldig, want geloof het of niet, voor die prijs krijg je écht kwaliteit.
                        Het zijn soms kleine dingen, zoals de magsafe stroomaansluiting, maar die maken het product echt af en zijn geld waard. Magnetische sluiting, onvergelijkbare bouwkwaliteit (de aluminium unibodys zijn écht uniek, enorm stevig en strak en efficient vormgegeven) enzomeer.

Prijs-kwantiteit zijn er betere oplossingen, maar als na een half jaar je scherm gewoon toe valt en de batterij los zit, tjah...

Soit, er zijn natuurlijk ook goeie windows machines op de markt hé.
                        Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht
                          'Prijs-Kwaliteit' zijn MBP's nog steeds geweldig, want geloof het of niet, voor die prijs krijg je écht kwaliteit.
                          Het zijn soms kleine dingen, zoals de magsafe stroomaansluiting, maar die maken het product echt af en zijn geld waard. Magnetische sluiting, onvergelijkbare bouwkwaliteit (de aluminium unibodys zijn écht uniek, enorm stevig en strak en efficient vormgegeven) enzomeer.

Prijs-kwantiteit zijn er betere oplossingen, maar als na een half jaar je scherm gewoon toe valt en de batterij los zit, tjah...

Soit, er zijn natuurlijk ook goeie windows machines op de markt hé.
                          Je doet nu precies alsof een MBP een onverwoestbare laptop is die nooit problemen heeft, waar er geen exemplaren zijn die na een tijdje het begeven etc. Je weet even goed als ik dat dat niet de realiteit is. Macbooks hebben ook problemen en zijn niet betrouwbaarder dan een Windows laptop. Er zijn windows laptopmerken die betrouwbaarder zijn dan een MBP, bvb Dell en andere die minder betrouwbaar zijn zoals bvb Acer.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Heb je dan alle 'probleem'-cijfers van die fabrikanten voor je liggen ?
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Een van mijn beste vrienden klaagt bij zijn mac vooral over het gebrek aan een degelijke koeling. Omwillen van het design zit de koeling verwerkt in het laptopscharnier ==> gebrek aan ventilatie. Voor een optimale koeling zou hij eigenlijk zijn scherm in een 60-70° positie moeten zetten.

Natuurlijk heb je al die leuke extra's, maar zijn die het geld waard? Dat moet elk voor zich uitmaken. Voor mij niet.
                              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                              hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

raar dat alle kritiek tegen Apple producten vooral komen van mensen die hier nog nooit op gewerkt hebbeb. Nuja dat is zoals een arbeider gaat klagen dat zijn baas met een Porsche rijd natuurlijk...

Apple is duur, dat weet iedereen, waarom er dan nog over zagen. Maar iMac levert wel heel goed werk. Ik heb mijn iMac zelf naast een pc staan met windows 7. Het enige waar ik kritiek op kan geven uit EIGEN ervaring en niet van in die domme roddelboekjes die iedereen meteen gelooft is inderdaad gebrek aan deftige koeling. Als de verwarming aanslaat hier op mijn kamer gaat de temperatuur nogal heel snel stijgen bij mijn iMac wat niet het geval is van mijn pc ( die ik overigens zelf in elkaar gestoken heb ). Voor de rest prima ding, draait even vlot als bij aanschaf wat ik niet kan zeggen over mijn pc. De overstap is ongelooflijk snel geweest maar heb toch spijt dat ik een iMac gekocht heb en geen macbook pro. De prijs heeft me meer doen neigen naar een iMac, maar een macbook pro kan me nu eigenlijk veel meer bekoren door het feit dat ik vaak bij mijn vriendin zit en dat ik daar dan verder kan werken voor school bvb ipv op haar laptop ( 6 maand oud ) die om de 20 min crashed omdat mijn werkjes voor school te zwaar zijn voor hem ( verslag van iets van een 20-30Mb ). En nu niet komen zeuren over het ram gebeugen want dat ding heeft verdorie 8Gb geheugen, mijn iMac heeft er maar 4. Haar laptop heeft maar 500euro goedkoper gekost dan mijn iMac en toch draait dat ding niet stabiel voor zware bestanden. Enige alternatief die ik voor jouw budget kan zien zijn die zware gamers laptop's. De specs zijn heel goed, maar voor hoelang. Want pc spullen zijn 50% minder waard na 3 maand ... dat kun je niet zeggen over een MBP. Hoe zou dit toch komen.
                                Dat met dat printen probleem etc is ook gekend bij pc, dat heet namelijk: UE ( User Error ). Ik zie tegenwoordig op school ook enorm veel studenten die sparen voor een macbook pro, al is het maar een 13" willen ze liever dit dan een pc laptop, waarom? heel simpel, de batterij en betrouwbaarheid. En ze zeggen toch meestal dat studenten de goedkoopste zaken opzoeken, maar op laptops blijkbaar niet, en ik kan ze heel goed begrijpen, het zou hatelijk zijn dat je je eindwerk plots niet meer kan openen omdat de pc een virus heeft opgelopen. Ik heb het al zien gebeuren in het verleden.
                                UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Working...
                                X