Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac Book Pro alternatief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mac Book Pro alternatief

Hoi Iedereen,
    Wie kan op basis van ervaring mij een idee geven wat de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft voor een mobiel grafisch werkstation (laptop)

Men raadt mij een Mac Book Pro 17" aan maar ik hoor dat het hier vooral de naam is die je betaalt. IMac is knap maar niet mobiel genoeg.

Voornaamste doel: zware Photoshop bewerkingen.
    Vereisten. Groot scherm, veel geheugen, dual of quadcore, grote laptop maar draagbaar (om tethered te kunnen fotograferen) en vooral gekalibreerde kleuren.
    Budget: 2000€ max 2500€.

Alvast bedankt voor de relevante adviezen :-)
    Daan

Re: Mac Book Pro alternatief

Mac is niet alleen de naam volgens mij hoor. Als ik iedereen daar zo over bezig hoor; geen onderhoud, prestaties,....

Ik heb recentelijk een Asus n75sf. Wel enkel voor photoshop elements (8). En nu maar hopen dat PSE 11 op 64 bit draait, want al dat geheugen staat te trappelen om gebruikt te worden. Ik ben er alleszins klaar voor...

de specs:
    Intel® Core™ i7 2670QM/2630QM Processor
    DDR3 1333 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM
    NVIDIA® GeForce® GT 555M 1GB/2GB DDR3 VRAM
    3 -in-1 card reader ( SD/ MS/MS Pro Duo/ MMC)
    USB 3.0
    17.3" 16:9 HD+ (1600x900)/Full HD (1920x1080) LED Backlight

Asus is zeer betrouwbaar tov van de andere 'grote' merken. Deze is gekocht bij mijn collega en die zegt dat er van Asus amper iets in herstelling moet, in vergelijken met Acer, HP,...

Als ik je budget dan zie, kan je nog gemakkelijk een goed scherm, lens, calibratietoestel, goede muis/trackball, tablet of een lensje kopen (of iets anders leuks)

EDIT: hij is wel vrij zwaar en groot, maar dat zie je wel in de specs...

Comment

Kijk eens bij Dell . XPS 17 met B+RG LED True-Life scherm . Heel goeie contrast en kleuren
      + al het geheugen en quad cores dat je wil

Comment

Ik heb dus een MBP. en zal hier vast niet de enige zijn...

Waarom? Heb hiervoor een HP gehad, na 1 jaar was die stuk (moederbord gesmolten). Hierna dus deze Mac gekocht, en alles werkt geweldig. Snel, niet stuk te krijgen, geen irritante software updates, en hij blijft maar gaan! prestaties zijn onverbeterlijk, en het scherm is geweldig!

Once you have an apple, you fall in love with it!

En met uw budget kun je ook goed de 15" aanschaffen. de 17" is helemaal geweldig, maar misschien wel erg groot om mee te nemen?
        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht

Asus is zeer betrouwbaar tov van de andere 'grote' merken. Deze is gekocht bij mijn collega en die zegt dat er van Asus amper iets in herstelling moet, in vergelijken met Acer, HP,...

A
          Ik hoop dat je weet dat Asus-onderdelen in bijna elke laptop zitten tegewoordig?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Siefert Bekijk bericht
            Ik hoop dat je weet dat Asus-onderdelen in bijna elke laptop zitten tegewoordig?
            Ooit al eens gehoord dat het totaal groter is dan de som van de onderdelen?
            En uw n-toets werkt niet goed op uw Asus toetsenbord.

Comment

Veel collega's en vrienden in de grafische richting hebben een MacBook Pro. Zelf heb ik een MacBook Air. Heel mijn leven heb ik Windows PC's gebruikt en een nieuwe wereld is opengegaan sinds ik mijn eerste Apple in handen kreeg.

Het internet staat vol met pro en contra. Je moet gewoon zelf kiezen. Er is 1 ding bij Apple waar ik elke dag nog steeds versteld van sta: boot snelheid. Op 20 seconden tijd staat mijn computer aan en ben ik aan't werken. Mijn MacBook Air zet ik zelfs nooit uit. Ik sluit die gewoon en dan is die in sleep mode en op 2 seconde staat die terug aan. Mijn werk pc doet er 15 minuten over om op te starten
              De nieuwe, recentere laptops doen het beter, maar er is nog steeds niets dat kan tippen aan de bootsnelheid van Mac OS.

Een krachtige laptop (bijv. Alienware) kost evenveel als Apple laptops. Er zijn ernorm veel goedkope laptops op de markt, maar je moet ook geen appelen met peren vergelijken.
              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
              website: http://www.hung.be
              facebook - Instagram

Comment

Mijne windows laptop start nu ook wel in 10-20 sec op , maar soit .

Het probleem met apple is ( voor mij ) :
                - het kost ongeveer 50% duurder dan een windows laptop met dezelfde specs
                - het OS zit niet logisch in elkaar en zeker niet als je 20 jaar windows gewoon bent
                - ik heb in de familie 3 mensen met een macbook , met alle 3 is hardware matig iets mis terwijl het toestel nog geen 2 jaar oud is .

Ik heb mijn pc zelf in elkaar gestoken , ondertussen bijna 7 jaar geleden . Als er iets kapot gaat weet ik meteen wat en is het een dag later opgelost , probeer dat maar eens met een macbook .

Ook eens kijken op www.bto.eu , daar kan je zelf je laptop samenstellen . Zoiets als bij Dell , maar nog meer keuze . Er zitten laptops bij die nog krachtiger zijn dan alienware voor zo'n 1000 € minder

Comment

Ik heb meer dan tien jaar met Windows gewerkt (dan mag ik toch zeggen dat dit ook een aanzienlijke periode was, hoop ik ?), en geen enkel probleem gehad met de overstap .

En om uit drie gevallen uit jouw familie een conclusie te gaan trekken (want dat doe je wel, zij het impliciet )...Hmm .

Mijn MacBook Pro draait hier al een dikke twee jaar heerlijk. Een van de redenen was ook de uitstekende batterij. De batterijduur van mijn MBP vond ik toen niet meteen ergens anders. Ondertussen misschien wel .
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Kijk, macbooks zijn goede notebooks, daar ben ik van overtuigd. Echter qua prijskwaliteit zijn ze echt beroerd! Je betaald erg veel geld en dan mag ik toch hopen dat je tevreden bent.
                    Waarom zijn er zoveel mensen die zeggen wow mac, er gaat een wereld voor mij open? Het is iets nieuws om te ontdekken, dat is altijd een nieuwe wereld en nieuw is altijd leuk, of het ook echt goed is, komt pas later.
                    Daarnaast wordt er dikwijls niet vergeleken met wat vergelijkbaar is. Dat zie ik bvb bij mijn zus die een jaar geleden een Macbook Pro 13'' kocht. Haar eerste reactie was hoe mooi en snel hij wel niet was. Veel beter als al die Windows bucht! Maar dan vroeg ik haar, in vgl met wat? Haar 3.5 jaar oude Asus notebook die nog geen 600 euro gekost heeft met Windows Vista... Tja, zet er een nieuwe laptop met Windows 7 met dezelfde prijs naast en de Macbook Pro verbleekt...

Het is zo'n beetje zoals merken als Bose en B&O, het zijn zeker goede producten, maar zwaar overpriced. Het is een marketingstrategie die zeker efficient is, kijk maar eens naar de hoeveelheid winst Apple heeft op een jaar. Macbooks, Iphones en Ipads zijn eigenlijk voor de meeste mensen meer statussymbolen dan echt goede, nuttige gebruiksvoorwerpen.

Om de TS te helpen, ik zou gaan voor een 15 inch model, dat maakt het wat draagbaarder Een 17 inch is gewoon te groot om mee te zeulen. Ik heb zelf een Asus N53SV, maar als je echt een goed scherm wilt zou ik voor de Dell XPS 15 gaan met het Full HD B+RGLed TL 1080p scherm gaan. Dat is één van de beste schermen die je kan krijgen voor laptops. Enkel het HP Dreamcolor IPS scherm is nog beter, maar dat is meer naar de 3000 euro om daar een laptop mee te hebben.

Ik zou dan kijken naar de i72670QM, een heel krachtige quadcore en dan zou ik er zelf nog zoveel mogelijk ram bijsteken (tot 16 gb mogelijk dacht ik) en een snelle ssd zoals bvb deze http://tweakers.net/pricewatch/29416...kit-128gb.html.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Kijk ook eens in het vaio-segment van sony. Ik gebruik mijn 15 inch al een paar jaar,en met een SSD erin werkt die vlotter dan de imac pro van mijn gebuur.
                      Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

Comment

Welk merk je kiest maakt uiteindelijk weinoig uit, intern zit er toch ongeveer hetzelfde in. In de schermen kunnen wel heel wat verschillen zitten.

Ik heb al met heel wat merken gewerkt (Asus, Acer, Toshiba, HP, Dell, IBM, Lenovo, Sony en Apple). De goedkopere modellen zou ik zeker niet nemen, de bouwkwaliteit hiervan is heel wat minder en dat kan zeker een nadeel zijn als je de laptop regelmatig meeneemt.
                        De MacBook Pro is qua bouwkwaliteit toch wel de stevigste die ikzelf al in handen gehad heb.

Mac of niet, die keuze moet je zelf maken. Laat je vooral niet beïnvloeden door mensen die zeggen dat je enkel de naam betaalt, er zitten ook heel wat mensen tussen die graag een Macbook willen maar dit te duur vinden en er dus maar negatief over praten. Ik geef toe dat de Apple producten duurder zijn, maar niemand verplicht je om ze te kopen, en er zijn manieren om er wat op de besparen (vb. geheugen elders kopen). De onderwijskorting bij Apple kan ook interessant zijn als je daarvoor in aanmerking komt, dat scheelt toch al 6%.

Ik werk zelf al meer dan 10 jaar als (onder andere) Windows Systeembeheerder dus mag ik wel zeggen dat ik er iets van ken. Zelf ben ik thuis 3 jaar geleden op Mac overgeschakeld, door een MacBook Pro te kopen, ondertussen is er ook een 27" iMac bijgekomen en geen enkel Windows Systeem.
                        Het vraagt enkele dagen tijd om over te schakelen van Windows op Mac, maar daarna gaat aales vanzelf. En laat ons eerlijk zijn, de omschakeling van Windows 3.11 naar Windows 95, of van XP naat Vista/7 vroeg ook wel wat extra inspanning.

Ik zie hierboven ook iemand die de snelheid van een MacBook Pro (denk ik, maar hij spreekt van iMac Pro) vergelijkt van een Sony Vaio met SDD schijf, wat geen goede vergelijking is. Vergelijk het dan ook met een Mac met SDD schijf en er zal bijna geen verschil meer zijn.
                        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
                          Ik zie hierboven ook iemand die de snelheid van een MacBook Pro (denk ik, maar hij spreekt van iMac Pro) vergelijkt van een Sony Vaio met SDD schijf, wat geen goede vergelijking is. Vergelijk het dan ook met een Mac met SDD schijf en er zal bijna geen verschil meer zijn.
                          Daar heb je zeker gelijk in, maar dan zeg je dus ook zelf dat OSX eigenlijk niet beter is als Windows. Een macbook met een SSD is niet meer in dezelfde prijsklasse als een goede Windowslaptop.

Als je kijkt naar deze review/ http://www.notebookcheck.nl/Testrapp...M.51657.0.html en naar beneden scrollt dan zie je een vergelijking van het full hd scherm van de Dell XPS 15 met dat van de Macbook Pro 17 inch. Ik zet hem hier even bij:

copyright notebookcheck.nl

Hier zie je duidelijk dat het scherm van de XPS 15 (het grijze vlak) veeeeel meer kleuren kan weergeven dan de Macbook Pro 17''. Als je verder kijkt in de review zie je dat het bijna het hele aRGB spectrum kan weergeven. Koop daar dan nog een degelijke calibrator bij en de XPS 15 is veel beter voor natuurgetrouwe kleuren dan de Macbooks.

Nog even een quote uit het artikel: 'De XPS 15 is hiermee ook geschikt voor professioneel beeldbewerking. Dit is een beoordeling die we zelden geven.'

Een quote uit het artikel over de Macbook Pro 17: 'Iets nieuws van het 17" beeldscherm is dat Apple het kleurbereik 60% groter heeft gemaakt dan die van de voorganger. In onze test met een Spyder3Elite spectrofotometer blijkt het scherm zich goed te kunnen meten met het scherm van de Lenovo Thinkpad W700. Met dit kleurbereik presteert het scherm echter nog steeds minder dan het 16" RGB LED scherm van de Dell Studio XPS 16, maar duidelijk beter dan het "standaard scherm" de "gewone" aluminium MacBook.
                          In vergelijking met standaard kleurbereiken komt dat van de MacBook Pro 17" overeen met het sRGB kleurbereik en daarmee ligt het boven dat van RGB en onder Adobe RGB.'
                          Last edited by LaurentS; 9 december 2011, 11:16.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Laurents, bedankt dat wist ik niet over de xps 16 en het schijnt ook goede boxen te hebben.
                            Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik weet dat er velen fan van mac zijn. Mac is goed maar je betaalt premium om een mac gebruiker te mogen zijn.
                            Ik zag laats dell precision ( verschillende versies ) check ze ff. Als geld geen enkele probleem is ja mac kopen, anders hou je geld in je zak voor andere dingen zoals harde schijfje erbij een lens misschien.

Elke fatsoenlijke laptop met een beetje geheugen ( 8gb moet voldoende zijn ) en een harde schijf met genoeg ruimte is goed genoeg voor photoshop. Video bewerking en 3d is andere koek ( alle laptops sucken daarvoor lol ). Zo zwaar is photoshop niet en je moet je niet gek laten maken. Het schijnt dat belangrijkste voor photoshop de "scratch disc" ruimte is en dan pas geheugen etc.
                            Last edited by aras; 10 december 2011, 00:53.

Comment

Een gekalibreerd laptop scherm bestaat niet, dat zal je nergens vinden...
                              Je kan proberen om je laptop scherm te kalibreren maar dit is nagenoeg onmogelijk om dit perfect te krijgen, aangezien de batterij onvoldoende stabiel vermogen biedt.
                              De kleur intensiteit en lichtintensiteit veranderd continu.
                              Je kan dus streven naar gekalibreerde kleuren, maar je zal nooit het zelfde resultaat krijgen als met een vast scherm dat je in het stopcontact steekt.
                              Last edited by Eitje; 11 december 2011, 23:44.
                              Merci en groetjes
                              Insta | Flickr | Facebook

Comment

Working...
                              X