Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Werkt goed voor stof, dat niet weggeblazen wordt, maar niet voor vast geplakte dingetjes. Kortom ik moet nu mijn sensor veel minder vaak nat reinigen als voor ik dat ding had. Beste oplossing: grote diafragma's gebruiken.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Ik heb eveneens de Artic Butterfly, maar merk toch dat ik die minder nodig heb dan vroeger (grotere diafragma's kunnen daarbij helpen ).
Reden is dat mijn huidige toestellen uitgerust zijn met automatische sensor cleaning en dat doet blijkbaar zijn werk. Bovendien zal ik eerst met het blaaspeertje proberen; heb ik daarna nog stof, dan pas komt de Arctic Butterfly eraan te pas.
Helemaal in het begin, maar dat was nog bij m'n 350D, moest ik daarna met m'n toestel naar de fotoboer; reden: smeer uit het spiegelhuis overgedragen naar de sensor. Opgelost (letterlijk!) met een natte poetsbeurt.
Ik heb zelf nog nooit een natte poetsbeurt gedaan; heb er nog altijd de spullen niet voor.
Ik gebruik ook eerst een blaaspeer en indien nodig dan de artic butterfly. Wel goed de handleiding lezen, ik liet die ronddraaien en dan 4 a 5 keer over de sensor maar ik verplaatste het stof gewoon. Je moet dus de AB een 10 tal sec laten draaien, en dan 1 veeg over de sensor en dan terug laten draaien en weer 1 veeg over de sensor en zo verder...(nooit laten draaien op de sensor !!) .
Ik heb onlangs deze gekocht voor de 1D MKIII (1,3x crop): http://www.fotokonijnenberg.be/produ...rmaat-13x.html .
Er zit geen motortje in, het is de bedoeling dat je het borsteltje statisch laadt door er lucht over te blazen met een blaaspeertje.
Maar dat gaat ook met zo'n busje "perslucht" http://www.fotokonijnenberg.be/produ...aste-mond.html (het is geen perslucht, want als je lucht vloeibaar moet maken dan moet het busje tgen meer dan 200 bar kunnen).
Je blaast dus met die "perslucht" over het borsteltje, waardoor het statisch geladen wordt, en dan ga je één keer heel zachtjes over de sensor. Je moet het dus elke keer doorblazen voor je er weer mee over de sensor gaat, dan blaas je er de stofdeeltjes af, en je geeft het tegelijk terug een statische lading.
Blaas nooit met zo'n spuitbus rechtstreeks in de camera...
De eerste keer dat ik het Dust Patrol borsteltje gebruikte was het resultaat maar matig, misschien deed ik iets verkeerd...
Maar na de Fly-in zat er heel veel stof op de sensor van de 1D MKIII, en dat ging er zonder problemen af. Zo goed zelfs dat ik geen enkel vlekje kon vinden met het diafragma op f22.
Vorig zondag heb ik die camera gebruikt om de oldtimers en exclusieve wagens te fotograferen, en op geen enkele foto is er een vlekje te zien.
Je moet die borsteltjes wel in de juiste maat kopen, met een te klein borsteltje kan je eventueel de sensor wel reinigen, maar als die te groot is dan past die gewoon niet in de camera.
Vroeger reinigde ik de sensors altijd met sensorswabs, maar daarvan heb ik er gewoonlijk een paar nodig vooralleer de sensor zuiver is (en die zijn vrij duur).
Nu heb ik die swabs alleen nodig voor vastzittende vuildeeltjes die niet aangetrokken worden door de statische lading van het borsteltje.
Ik zal zo nog een borsteltje bijkopen voor de 5D MKII, maar tot nu toe heb ik die sensor nog nooit moeten reinigen. Misschien is het ingebouwd reinigingssysteem van die camera beter, maar ik denk dat het vooral komt doordat ik daar bijna nooit de 100-400 op gebruik.
Comment