Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia/negatiefscanner met LCD scherm even getest (Aldi)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dia/negatiefscanner met LCD scherm even getest (Aldi)

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Appelmoes is de juiste beschrijving.
    ja dat is de juiste benaming maar voor een scanner van de aldi van 49 euro , ik spreek over scanners vanaf 150 euro en tot 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
      laat je ons, als je een paar scans gedaan hebt, iets van het resultaat zien? Werkt hij onder win7 ?
      Ik ben er nog niet helemaal uit met de instellingen, er is waarschijnlijk nog meer uit te halen.
      Maar hier heb ik toch al een voorbeeldje, gewoon een stukje van 900x600 pixels uit de gescande foto gehaald:

Aldi scanner:

Minolta:

De scans zijn niet met dezelfde resolutie gemaakt, die met de Aldi scanner heeft een hogere resolutie (meer ingezoomd dus), maar die heeft duidelijk véél minder details dan de scan die met de Minolta is gemaakt.

De Minolta Scanner is al een aantal jaren oud, eerst had die niet veel zin om op Windows 7 te werken, maar we hebben die uiteindelijk toch aan de praat gekregen.
      Je kan er wel specifieke software voor kopen, en dan werkt die zonder problemen onder Windows 7. Van Silverfast hebben we even een proefversie geprobeerd, maar die is inderdaad niet goedkoop, en zolang je niet betaalt staan er overal streepjes op de foto. Maar nu werkt die toch met de originele software.

Op mijn laptop werkt die zonder problemen meteen met de originele software, maar daar zit nog Windows XP op als besturingsprogramma.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

we hebben allemaal een mooie digitale reflex. Er zijn mooie apparaatjes van bedrijven, zoals HAMA bv, waar je mooie copies van negatieven en diapositieven kan maken in de resolutie van je camera. Deze dingen zet je voor je lens met eventueel een lampje of ander licht achter.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Heb ook zo eentje aangekocht paar jaar geleden "Vu-Point" "Digital filmscanner" (soortgelijk als die van den Aldi), 99€! toen.
          Na een paar dia's geprobeerd te hebben zat hij vlug terug in de verpakking, blauwzweem, onscherpte enz.

Heb dit nu zo opgelost, met een aanvaardbare kwaliteit
          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Wat ik nu ook zie is dat we echt niet mogen klagen over ruis bij de huidige camera's, de Fuji 200 asa filmpjes die ik nu aan het scannen ben die hebben véél meer korrel dan de ruis die je op foto's van een DSLR te zien krijgt bij iso 200 (ik denk dat mijn 5D MKII het zelfs beter doet op iso 1600).
            Ik ben nu echt geen expert op het gebied van scannen, maar volgens mij moet je dit in het juiste perspectief zien.
            Met mijn scanner (epson V600) krijg ik bij iso 200 negatieven ook veel korrel, bij 400 is het triestig (voor kleine afbeeldingen op web valt het wel mee, maar toch).
            Maar als ik van die negatieven de prints ontwikkel dan is de korrel weg, ook bij iso 400 is er een gigantisch verschil met de gescande negatieven.

Gebruike software is vuescan of de bijgeleverde epson-software (digital ice zit daarbij).
            Ik had moeten luisteren om minstens een V750 te kopen (werd op verschillende fora aangeraden als minimum)...maar owv de centen ook eentje lager gegaan...heb ik nu soms spijt van...tot ik weer de prijs van de v750 zie, al is de V600 voor het scannen van foto's wel prima (en de gescande negatieven gebruik ik ook vooral om een eerste selectie te maken alvorens prints te ontwikkelen, en voor publicatie op het web scan ik in eerste instantie de ontwikkelde prints in).

Nogmaals, ben geen expert , ik wilde gewoon mijn ervaringen meegeven.
            Last edited by Tink; 19 juli 2011, 21:11.

Comment

Die Digital Ice zit hier ook in, en die is ingeschakeld.
              Bij de afdrukken zal de korrel waarschijnlijk niet opvallen, tenzij ik echt grote formaten wil. Ik weet zelf ook dat de ruis op een afdruk veel minder snel opvalt dan op het scherm, zeker als je de digitale bestanden op 100% gaat bekijken (zoals in het voorbeeld hierboven, dat is maar een stukje van de foto).

Het probleem dat ik nu heb is dat de scanner maar een gemiddelde haalt van 5 scans per uur. Een lagere resolutie kiezen schijnt niet veel invloed te hebben op de scansnelheid. Omdat de scanner aangesloten was op de laptop, en omdat het naar mijn zin te traag ging, heb ik die nog even terug aangesloten op de PC (daar zit een i5 in, de laptop moet het nog doen met een Pentium met een snelheid van 1,73 GHz), maar ook dat helpt niet om de snelheid van de scanner te verhogen.

Het is de bedoeling om de oude reisfoto's te digitaliseren, maar aan dat tempo zal dat nog wel een tijdje duren.
              De scanner heeft waarschijnlijk nog een USB 1 aansluiting, dat maakt ook een groot verschil. Ik wou de Firewire aansluiting proberen, maar ik heb de juiste kabel niet. Het moet twee keer een grote stekker zijn, de enige Firewire kabel die ik hier heb, die heeft een grote en een kleine stekker.
              Maar als het daar aan lag, dan zou een scan op lagere resolutie merkbaar sneller moeten gaan, en dat is ook niet het geval.

Gewoon de boel laten draaien, en af en toe een nieuw strookje negatieven in de slede steken, dan kom ik er uiteindelijk wel. Als ik de laptop daarvoor gebruik dan kan ik ondertussen de gescande foto's al op de pc bewerken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Reflecta heeft een RPS 7200 scanner

Enkele technische kenmerken: ICE en max tot 7200 dpi

De negatieven moeten minstens 3 foto's bevatten anders moet je de foto's uitknippen in een dia raampje plaatsen.

Het toestel kan ook manueel diaraampjes aan.

mvg
                Glenn
                www.frame-it.be
                Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glv0601 Bekijk bericht
                  Reflecta heeft een RPS 7200 scanner

Enkele technische kenmerken: ICE en max tot 7200 dpi

De negatieven moeten minstens 3 foto's bevatten anders moet je de foto's uitknippen in een dia raampje plaatsen.

Het toestel kan ook manueel diaraampjes aan.

mvg
                  Glenn
                  Deze koste dan ook ongeveer 10x wat de scanner in den Aldi kostte...
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Deze koste dan ook ongeveer 10x wat de scanner in den Aldi kostte...

Je kan ze ook huren …

mvg
                    Glenn
                    www.frame-it.be
                    Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

Comment

Indien je heel wat dia te scannen hebt, best een goed toestel kopen. Er kruipt hééééél wat tijd in het scannen en als je een goed toestel lang moet huren......
                      Na het scannen je toestel tweede hands weer verkopen, zal altijd voordeliger uitvallen dan huren. Als je slechts een paar honderd dia hebt, dan is huren beter.
                      Ieder moet dus een beetje aan het rekenen slaan, want bij die verhuurbedrijven zeggen ze er niet bij hoeveel dagen/weken/maanden je zal bezig zijn hé .
                      PS Ik ga scanner kopen, maar ben nog steeds op zoek.....Heb wel zo'n 4.000 dia te scannen, dus ik vrees (ben vrijwel zeker) dat het een duur geval wordt om iets te huren.
                      Heb ook reeds gedacht aan één van die 'zelfbouwsystemen', maar ik heb geen macrolens.
                      Is ook nog een optie, een 2de hands macrolens kopen, foto's maken van dia's en macrolens weer verkopen..... of behouden .
                      Groetjes

Comment

De meeste mensen scannen tussen de 1500 en 1750 dia's per week, met een dergelijk toestel.
                        www.frame-it.be

Comment

Iemand een dergelijke oplossing al geprobeerd? http://www.thephotoforum.com/forum/p...acro-lens.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Indien je heel wat dia te scannen hebt, best een goed toestel kopen. Er kruipt hééééél wat tijd in het scannen en als je een goed toestel lang moet huren......
                            Na het scannen je toestel tweede hands weer verkopen, zal altijd voordeliger uitvallen dan huren. Als je slechts een paar honderd dia hebt, dan is huren beter.
                            Ieder moet dus een beetje aan het rekenen slaan, want bij die verhuurbedrijven zeggen ze er niet bij hoeveel dagen/weken/maanden je zal bezig zijn hé .
                            PS Ik ga scanner kopen, maar ben nog steeds op zoek.....Heb wel zo'n 4.000 dia te scannen, dus ik vrees (ben vrijwel zeker) dat het een duur geval wordt om iets te huren.
                            Heb ook reeds gedacht aan één van die 'zelfbouwsystemen', maar ik heb geen macrolens.
                            Is ook nog een optie, een 2de hands macrolens kopen, foto's maken van dia's en macrolens weer verkopen..... of behouden .
                            Groetjes
                            Reken maar uit: circa 8 in een uur met wat kleine bewerkingen.
                            Een kennis van mij -natuur fotograaf- is al drie jaar bezig met zijn duizenden dia's

Comment

Working...
                            X