Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 71

Standaard Diascanner (Home made)

Was al een tijdje aan het zoeken om mijn dia's (+/-4000) te laten digitaliseren, het enige dat me tegenhield was ....de prijs.
    Met een paar artikels te lezen, wat schetsen gemaakt te hebben, het materiaal dat ik hier nog liggen had (in de weggooibak), ben ik er uiteindelijk zelf aan begonnen.
    Alles uit restanten van MDF, Alu, vijzen moertjes lijm, oude statiefkop enz.
    En zie hier het resultaat:

Regeling voor de Camera

Extra regeling (een overschotje van afkortzaag)

Het melkglaasje (plexiglas) lag nog in mijn voorraad
    De enige kost was het vervangen van de lamp van 150W. Heb er eentje van 50W ingestopt,
    was alleen te verkrijgen via internet 14,05€!!! (lamp 5€, verzend 9€)

Effe een binnenzicht.

Hier dan de volledige opstelling

En een voorbeeldje, wel nog een beetje te regelen om de randjes te verminderen of eventueel zonder randjes.
    Aangezien de foto's in RAW genomen worden kan ik nog alle kanten uit.

Het plexi plaatje heb ik nog vervangen.
    Toevallig (shoppingtoer met de vrouw) kwam ik voorbij een winkel van glasramen en heb me daar een melkglaasje laten snijden,
    na de uitleg waarvoor het diende gedaan te hebben vroeg ik hem hoeveel het koste..... kreeg ik bijna een oorveeg
    Heb toch stiekem (op straf van boete) 2.5€ achtergelaten op de toonbank.
    Moet zeggen dat melkglaasje vind ik beter(de foto's (RAW's)) zijn niet zo geel nu.

Nu de 4000 dia's nog

EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

Standaard Re: Diascanner (Home made)

Knap gedaan , ik heb er hier ook nog een duizendtal liggen en heb ook al wat geexperimenteerd maar heb nog niet zulke goede resultaten geboekt.

mvg Yves.

Prachtige constructie, echt wel leuk om op deze manier je dia's te digitaliseren.

Ik heb ook deze hele weg afgelegd en het is afhankelijk van waar je kwaliteitsnormen liggen.
    Momenteel scan ik met een Nikon Coolscan 5000ED, en dat is voor mij gewoon goed.
    Met al de rest was het wel ergens iet of wat

Is dit niet overdone? Met een matglaasje en wat pijpjes heb je ook zo'n resultaat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Werkt hier dan nog iemand met glas ?
    Chromatische afwijkingen, lensflare en bovenal nog onwaarschijnlijk heel duur daar bovenop. Je wil dat echt niet meemaken. Echt waar.

Geef mij maar maar de camera obscura, ik wil niks anders meer.
    Gaat bijna ook nooit kapot, een tsunami niet tena gesproken.
    Maar in onze lage landen komen die toch niet voor, dus vooruit maar.

als ik het goed snap, dan draai je de lens van de diaprojector uit, plak je een melkglas op het lensgat en neem je dat beeld op met je fototoestel?
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Ik denk dat het melkglasje tussen de lamp en de dia staat om een mooi verdeeld licht te hebben.

BD1071BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
    Ik denk dat het melkglasje tussen de lamp en de dia staat om een mooi verdeeld licht te hebben.
    correct, had het niet goed gezien.
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
    Idd. gewoon het plexi of melkglaasje er tussen schuiven.
    debruri.be

Dit zal merkelijk sneller gaan dan de meeste scanners (voor dia's) op de markt en betaalbaar ook. Knap gedaan.

Albert
    Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Knappe opstelling! Verhuur je hem niet? Wil grootvader zaliger zijj collectie graag digitaliseren voor het nageslacht ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
    Knap gedaan , ik heb er hier ook nog een duizendtal liggen en heb ook al wat geexperimenteerd maar heb nog niet zulke goede resultaten geboekt.

mvg Yves.
    Met wat goede wil, macrolens of diopter, flitser en een melkglaasje lukt dat ook...
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Met wat goede wil, macrolens of diopter, flitser en een melkglaasje lukt dat ook...
    Is dit dan stuk voor stuk?

Mijn idee was van vlug te kunnen werken, na het klooien met een dia scannertje waar je drie dia's tegelijk! in kon stoppen en waar dan nog een erbarmelijk resultaat uitkwam.
    Weet je, drie dia's in het kadertje, een voor een scannen, dia's terug uit het ladertje en weer drie...... als je dan tussen de 3500- 4000 dia's hebt tja.....
    Nu, In dezelfde tijd (max 5 minuten), is er een lader met 50 dia's door, de nabewerking (van RAW naar Jpeg) is wel wat werk maar dat moet je er voor over hebben niet?
    En moest ik wat meer kaas gegeten hebben van electronica het zou nog sneller gaan
    debruri.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hogee Bekijk bericht
    Knappe opstelling! Verhuur je hem niet? Wil grootvader zaliger zijj collectie graag digitaliseren voor het nageslacht ...
    Verhuren? Nee, evtl. gebruiken? ja , als je geduldig bent en mijn dia's gedigitaliseerd zijn (meer winterwerk) kunnen we het er nog eens over hebben
    debruri.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    Is dit dan stuk voor stuk?

Mijn idee was van vlug te kunnen werken, na het klooien met een dia scannertje waar je drie dia's tegelijk! in kon stoppen en waar dan nog een erbarmelijk resultaat uitkwam.
    Weet je, drie dia's in het kadertje, een voor een scannen, dia's terug uit het ladertje en weer drie...... als je dan tussen de 3500- 4000 dia's hebt tja.....
    Nu, In dezelfde tijd (max 5 minuten), is er een lader met 50 dia's door, de nabewerking (van RAW naar Jpeg) is wel wat werk maar dat moet je er voor over hebben niet?
    En moest ik wat meer kaas gegeten hebben van electronica het zou nog sneller gaan
    Dat wel, maar je concept is niet slecht. Het probleem is dat het contrast te sterk wordt.

gr. Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Slechte Dia = slechte Digi.

Wat voor mij telt (en denk dat ik daar niet alleen in sta) is het de herinnering.
    En de scherpte? idd. die kan beter maar.......
    Enkele voorbeeldjes (genomen toen met een Canon AE1 met lens 35-105 1:3.5)

Enkele in groter formaat:
    Http://www.debruri.be/Digidia/VB/30D%20IMG_9426F.jpg
    Http://www.debruri.be/Digidia/VB/30D%20IMG_9625F.jpg
    Http://www.debruri.be/Digidia/VB/30D%20IMG_9684corF.jpg
    debruri.be

mijn indruk: als je ze niet helemaal op volledig formaat open trekt MEER dan voldoende...

het is idd vooral voor de herinnering dat je zoiets doet, en op die manier kan je nog iets met je dia's doen ipv dat ze staan te verstoffen op zolder totdat niemand nog weet wat een dia ooit geweest is

ik denk dat als je hier nog veel reclame over maakt ze binnenkort aan je deur staan een te schuiven om hun dia's ook in te "scannen"

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Wat ik niet lees, is met welke lens je dit doet ?
    Macrolens nodig waarschijnlijk ??
    Groetjes
    Sony DSC-RX10 III - Canon G10 - One+3

Aan zo'n opstelling zou ik me ook nog wel eens durven maken om te maken.
    Verschillende jaren geleden ben ik eens bezig geweets met mijn vader zijn oude (verkleurde) dia's te projecteren en hier telkens een foto van te nemen. Dit was nog met mijn oude 2Mp reflex Pentax. Het resultaat is niet fameus, maar mijn vader wou ze op DVD hebben want die projector en scherm wordt toch niet meer uitgehaald.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Wat ik niet lees, is met welke lens je dit doet ?
    Macrolens nodig waarschijnlijk ??
    Groetjes
    Weet niet of je daar een macrolens voor nodig hebt?
    Denk dat je eender welke lens kunt gebruiken, zelfs met een compactje moet het te doen zijn, kwestie van regeling vmbm.
    Kwalitatief zal je wss. wel een verschil hebben?
    En geen speciale reden dat ik de EF 100 1:2.8 L IS Usm gebruik, ik heb ze dus gebruik ik ze maar ook.
    debruri.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    En geen speciale reden dat ik de EF 100 1:2.8 L IS Usm gebruik, ik heb ze dus gebruik ik ze maar ook.
    Denk toch wel dat je hier de goeie kwaliteit van de dia/foto aan te danken hebt hoor.
    Bedankt voor de inlichtingen.
    Groetjes
    Sony DSC-RX10 III - Canon G10 - One+3

Zouden de foto's van een gewone lens (bvb Canon EF28-135) met macro tussenringen ook van enige kwaliteit zijn?
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
    Zouden de foto's van een gewone lens (bvb Canon EF28-135) met macro tussenringen ook van enige kwaliteit zijn?
    Weet nu niet welke de minimum scherpstelafstand is als de tussenringen er op zitten? maar zou daar toch een poging mee doen hoor.
    Over de kwaliteit vd lens moet ik passen.
    debruri.be

Leuk gedaan,

Voor zeer veel mensen een mogelijke oplossing.
    Je zou het zelf verder kunnen automatiseren dat de camera automatisch een foto neemt na het schuiven van de lade.
    Ook de snelheid van foto's nemen ligt een stuk hoger dan het scannen.

De dia's van de meeste mensen zitten goed voor projectie horizontale- verticale opstelling wat dan ook zegt dat je camera moet zetten dat ze goed staat voor beide,dan verlies je ook weer wat resolutie. Tenzij je deze allemaal horizontaal draait.

Maar deze vorm van scannen vraagt natuurlijk wel dat je nog een werkende diaprojecter hebt en dat je camera liefst remote kunt aansturen met de nodige lens erbij liefst macro of een andere lens met tussenringen.
    Ook ondersteund deze opstelling geen ICE technologie wat dan weer meer werk heeft in nabewerking om krassen en stof te verwijderen.

Glenn
    www.frame-it.be
    Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten