Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia/negatiefscanner met LCD scherm even getest (Aldi)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dia/negatiefscanner met LCD scherm even getest (Aldi)

Vandaag staat bij den Aldi weer een dia en negatiefscanner in de aanbieding. Ik heb er eentje gehaald, voor 44,99 euro leek mij dat wel eens leuk om de negatieven van de vroegere reizen eens te digitaliseren. Het was dus niet de bedoeling om er grote afdrukken van te maken, een redelijke foto op beeldschermformaat was meer dan voldoende.

Het is een stand-alone apparaat, je hebt er geen computer voor nodig, maar wel een SD geheugenkaartje. De foto's komen automatisch op het SD-kaartje, en je kan dan de scanner op de pc aansluiten om de foto's van het kaartje over te zetten. Het geheugenkaartje in de kaartlezer van de computer steken gaat even snel.
    De bediening is heel simpel, je steekt de slede met de negatieven in de scanner, je kiest de juiste omzetting (dia, negatief, zwart-wit) en je ziet de foto al op het schermpje. Dan druk je op de knop en het negatief wordt gescand en op het geheugenkaartje gezet.
    Heel simpel dus.

Tot daar de positieve punten...

Toen ik een negatiefstrookje in de slede wou steken kwam ik tot de vaststelling dat de nokjes van de slede niet overeenkomen met die van de negatieven. Ik hab alle richtingen geprobeerd, maar er is echt geen enkele manier om die juist te laten passen zodat de foto op de juiste plaats in het vakje komt.

Door het negatiefstrookje dan zo te verschuiven dat de foto overeenkwam met het kadertje kon ik dan met wat moeite toch een paar scans maken.
    De kwaliteit van de scans is vergelijkbaar met die van de eerste generatie digitale compactjes. De kleurweergave witbalans en contrast zijn ondermaats, en de lichte delen van de foto branden heel gemakkelijk uit. Ik heb geprobeerd om de kleuren en contrasten goed te krijgen in Photoshop Elements, maar dat valt flink tegen.

Ik had ook geen topkwaliteit verwacht voor 44,99 euro, maar dit is voor mij toch te zwak. Zeker omdat de kwaliteit van de negatiefscans veel slechter is dan wat mijn goedkope fladbedscanner uit een 10x15cm afdruk van dezelfde foto haalt.

Ik heb de boel al netjes terug ingepakt, en vertrek straks terug naar den Aldi om mijn geld terug te vragen...

Ze hebben geregeld goede aanbiedingen bij den Aldi, maar daar hoort deze dus zeker niet bij.

Update, ik ben net even naar de Aldi gefietst om de scanner terug te brengen, een groot voordeel is dat ze daar zonder zeuren je geld terug geven als de spullen die je hebt gekocht niet voldoen.
    Last edited by Black B@ndit; 16 juli 2011, 13:28.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: Dia/negatiefscanner met LCD scherm even getest (Aldi)

Bedankt voor deze uitvoerige info, Bart.

Ik was er over aan het twijfelen om er eentje te gaan halen in den Aldi (om mijn dia's in te scannen), maar ik zal hem dus maar wijselijk laten liggen.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Als ik me niet vergis hadden ze verleden jaar al zo een ding in de aanbieding. Ook toen waren de kritieken niet mals. Maar zoals je al aangaf, voor die prijs kan je toch niet echt een goede kwaliteit verwachten.
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

Comment

Vorig jaar was het een heel andere negatiefscanner, toen zat er nog geen lcd schermpje op. Daarom wou ik deze toch testen.
        BD0338BE

Comment

Misschien moet ik mijn vragen hier eens stellen, hier heb ik nog geen reactie:

Ik ben al aan het zoeken geweest in dit forum maar nog niks bevredigend kunnen vinden.
          Ik heb namelijk nog een aantal mappen met negatieven en zit er aan te denken om die in te scannen. Maar heb nog wat vragen daarover:
          - Als ik die gescande negatieven wil afprinten welke kwaliteit foto geeft dat?
          - Kun je er nog vergrotingen van laten maken?
          - Wat is een goede scanner?
          - Welke software heb ik nodig?
          - Zijn er nog dingen waar ik ook rekening mee moet houden?
          Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
            Misschien moet ik mijn vragen hier eens stellen, hier heb ik nog geen reactie:

Ik ben al aan het zoeken geweest in dit forum maar nog niks bevredigend kunnen vinden.
            Ik heb namelijk nog een aantal mappen met negatieven en zit er aan te denken om die in te scannen. Maar heb nog wat vragen daarover:
            - Als ik die gescande negatieven wil afprinten welke kwaliteit foto geeft dat?
            - Kun je er nog vergrotingen van laten maken?
            - Wat is een goede scanner?
            - Welke software heb ik nodig?
            - Zijn er nog dingen waar ik ook rekening mee moet houden?
            De hoogdagen van de filmscanners lijken mij wat voorbij. Ik denk dat je best een tweedehands scanner zoekt -van iemand die zijn/haar negatieven ingescand heeft en zijn/haar scanner niet meer nodig heeft.
            Kijk eens op www.hamrick.com. "Vuescan" is een goed programma (als je een versie hebt die werkt voor jouw scanner; de auteur brengt geregeld updates uit maar daarbij re-introduceert hij geregeld oude bugs; ik denk dat de broncode nogal "ingewikkeld" is). Met dit programma kan je goed in batch werken.
            Meestal wordt er ook bruikbare software geleverd bij de scanner zelf.
            Ikzelf heb een Minolta scanner die scant aan 2820 dpi -da's als ik het mij goed herinner zowat 10 MP per foto. De kwaliteit is echter niet te vergelijken met de beelden van een digitale camera, daarvoor heb je een betere scanner nodig (eentje met diffuus licht), anders heb je teveel last van "korrel". De Nikon Coolscan toestellen zijn in dat opzicht erg goed, maar duur.
            1 ding om naar uit te kijken is digital ICE. Dat "herkent" fouten op het negatief (bv. krasjes) en corrigeert ze.
            Maar je refereerde misschien naar goedkopere scanners? Al bij al is de schermkwaliteit van negatieven misschien minder belangrijk, ze halen het toch niet van wat je tegenwoordig kan met digitale camera's... .

Comment

Voor een goede scanner moet je toch al vlug 150 euro betalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                Voor een goede scanner moet je toch al vlug 150 euro betalen
                150? Lol, reken maar op minimum zo'n 600 euro voor 'slechts' aanvaardbare amateur kwaliteit.
                TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Dat is flink overdreven, dan kan je even goed zeggen voor een goede dslr betaal je 3000 euro , je moet zien waar je die voor nodig hebt, natuurlijk zijn de duurdere beter en kunnen meer aan en grotere vergrotingen maken

Comment

Dat is flink overdreven, dan kan je even goed zeggen voor een goede dslr betaal je 3000 euro , je moet zien waar je die voor nodig hebt, natuurlijk zijn de duurdere beter en kunnen meer aan en grotere vergrotingen maken
                    als je een iets of wat aanvaarbare kwaliteit wil hebben is dit niet eens zo overdreven, hoor : voor een niet te oude Nikon Coolscan in een fatsoenlijke staat zit je nog heel gauw aan een 500 à 1000 € en dan moet je nog zien of er nog drivers te vinden zijn voor Win 7. Nikon heeft geen drivers meer beschikbaar voor oudere types.
                    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

je spreek daar over profisionele scaners , je moet zien een liefhebber zal waarschijnlijk geen 1000 euro betalen om zijn dia's op zijn pc te zetten , je kan natuurlijk geen appels met peren vergelijklen , maar ik heb het over een aanvaarbaar resultaat voor de amateur dat al heel veel beter zal zijn dan die van de aldi , bv Reflecta x4-Scan scoort goed , voor de amatuur dan
                      Last edited by koen1950; 19 juli 2011, 17:01.

Comment

Op dit ogenblik ben ik een Minolta Dimage Scan Elite 5400 aan het testen (geleend). Die doet er wel heel lang over, maar de beeldkwaliteit is véél beter dan die van de goedkope Aldi-scanner.
                        Op een scan van de Minolta zie je echt details, terwijl die bij de Aldi-scanner grotendeels weggevaagd zijn.
                        Je kan het vergelijken met het verschil tussen foto's van de compactje en een DSLR, bekeken op 100%. Bij de DSLR zie je nog grassprietjes, terwijl het bij een compactje een wazige massa is. Bij de Aldi-scanner was het nog wat erger dan bij de huidige compactjes. Het te vergelijken met mijn eerste digitaal compactje, dat was een 2 megapixel HP 315.

Wat ik nu ook zie is dat we echt niet mogen klagen over ruis bij de huidige camera's, de Fuji 200 asa filmpjes die ik nu aan het scannen ben die hebben véél meer korrel dan de ruis die je op foto's van een DSLR te zien krijgt bij iso 200 (ik denk dat mijn 5D MKII het zelfs beter doet op iso 1600).

Ik moet alleen nog proberen om die Minolta in gang te krijgen op mijn laptop, dan kan die daar op laten draaien terwijl ik mijn computer kan blijven gebruiken (nu gebruik ik de laptop om te surfen, maar de draadloze verbinding werkt vrij traag, dat ligt aan de laptop, niet aan de modem).
                        BD0338BE

Comment

je spreek daar over profisionele scaners , je moet zien een liefhebber zal waarschijnlijk geen 1000 euro betalen om zijn dia's op zijn pc te zetten , je kan natuurlijk geen appels met peren vergelijklen , maar ik heb het over een aanvaarbaar resultaat voor de amateur dat al heel veel beter zal zijn dan die van de aldi
                          Vergeet het maar! Wat belangrijk is bij een scanner is niet alleen het aantal dpi dat hij produceert om te 'vergroten' zoals U het stelt, maar de Dmax/Drange waarde, goedkope scanners moeten leven van interpolatie end dat is geen natuurlijke weergave van het origineel. Verder is van het allerhoogste belang de detail weergave. Goedkope scanners maken gewoon 'appelmoes' van de details in een negatief. ICE is een vereiste wanneer je negatieven( verwijdert krasjes enz.) scant. Verder hebt U goede scan software nodig (silverfast, vuescan) en die krijg je enkel bij de 'betere', 'duurdere' toestellen bijgeleverd. Goede scansoftware is verre van gratis!

Als het U natuurlijk er om te doen is om iets wat niet om aan te zien is en totaal niet lijkt op het origineel vanuit uw scanner op uw pc te krijgen dan hebt U gelijk. Als het U te doen om iets wat een beetje lijkt op het origineel (dan nog niet helemaal), dan zal U er onder de 600euro niet raken vrees ik.
                          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                            Goedkope scanners maken gewoon 'appelmoes' van de details in een negatief.
                            Appelmoes is de juiste beschrijving.
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Op dit ogenblik ben ik een Minolta Dimage Scan Elite 5400 aan het testen (geleend). Die doet er wel heel lang over, maar de beeldkwaliteit is véél beter dan die van de goedkope Aldi-scanner.....
                              laat je ons, als je een paar scans gedaan hebt, iets van het resultaat zien? Werkt hij onder win7 ?
                              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Working...
                              X