Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieven scannen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Negatieven scannen

Ik ben al aan het zoeken geweest in dit forum maar nog niks bevredigend kunnen vinden.
    Ik heb namelijk nog een aantal mappen met negatieven en zit er aan te denken om die in te scannen. Maar heb nog wat vragen daarover:
    - Als ik die gescande negatieven wil afprinten welke kwaliteit foto geeft dat?
    - Kun je er nog vergrotingen van laten maken?
    - Wat is een goede scanner?
    - Welke software heb ik nodig?
    - Zijn er nog dingen waar ik ook rekening mee moet houden?
    Last edited by MartinB; 17 juli 2011, 23:44.
    Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Re: Negatieven scannen

Persoonlijk gebruik ik de Epson Perfection V750 Pro en behaal hiermee (zeer) goede resultaten.
    Je moet inderdaad vooraf weten wat je met de ingescande foto's gaat doen; Je kan deze inscannen op een groter formaat dat je bij het scannen zelf ingeeft. Je kan ook scannen op de originele grootte en dan moet je de resolutie (dpi) aanpassen in functie van de grootte waarin je later je foto wil afdrukken. Als de resolutie bv 300 dpi is en je wil de foto driemaal vergroten, dan scan je deze met een resolutie van 900 dpi.
    De bewerking van het negatief kan je doen bij het scannen, je kan dit later doen via photoshop of via Silverlight, programma dat speciaal hiervoor bedoeld is.
    Noteer dat je voor goede resultaten wel wat geduld moet hebben om degelijk te werken.
    Als het om slecht enkele mappen gaat moet je ook overwegen of de aankoop van een goede scanner de moeite loont en of het niet beterkoop is deze scan via een winkel of studio te laten uitvoeren.

groeten
    Hugo
    hugjanssens@skynet.be

Comment

Ah, als je dan toch Silverlight vermeldt, nog even dit advies: scan in 48bit HDR of hoger, de workflow vereenvoudigt en je zal merken dat je dan veel minder kans maakt op clipping in een of meerdere kanalen. Evt. Fine-tuning van het histogram kan nog steeds achteraf in post.
      Eea gaat zo erg vlot, vooral bij wat grotere volumes.
      Groeten,
      ShaoLynx

Comment

In dezelfde categorie een andere vraag:

welke scanners zijn 'goede' scanners? maw: welke scanners kunnen 35mm en MF negatieven aan en geven resultaten die goed genoeg zijn voor A4 of A3 vergrotingen?

mvg

Laurens

PS: sorry voor het gijzelen van je thread
        canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

echt niemand?

*bump*
          canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

ik ben zéér tevreden over de Minolta dimage scan dual 3
            gaat traag maar super Q.

Comment

Je krijgt beter resultaat (kwaliteit) met je 150mm Macro dan met een scanner, als je de negatieven op een wit stuk plexiglas bevestigd
              (bv met doorschijnend plakband op de rand) en het geheel dan van achter verlicht met bv een flitser of lamp.

Groeten,
              Eric

Comment

merci !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                  Je krijgt beter resultaat (kwaliteit) met je 150mm Macro dan met een scanner, als je de negatieven op een wit stuk plexiglas bevestigd
                  (bv met doorschijnend plakband op de rand) en het geheel dan van achter verlicht met bv een flitser of lamp.

Groeten,
                  Eric
                  Ja, overtrekken. Heb dat nog met dia's gedaan destijds. heb nog ergens zo'n houdertje en een balg liggen om te monteren. Eens ge vertrokken zijt, gaat het wel redelijk vooruit.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

Working...
                  X