Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief, welk systeem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief, welk systeem?

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken voor een statief en zie gewoon door het bos de bomen niet meer. Om dat bos een beetje uit te dunnen heb ik een eenvoudige vraag, welk systeem om los/vast te zetten is het beste, clipsen of ringen? Gebruiksgemak, stabiliteit en levensduur zijn de eerste factoren waar ik aan denk maar misschien zijn er nog anderen. Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Re: Statief, welk systeem?

Je bedoelt de pootsegmenten? Ik verkies de 'clipsen' van Manfrotto, mijn vrouw houdt het bij de 'ringen' van Gitzo.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Je bedoelt de pootsegmenten? Ik verkies de 'clipsen' van Manfrotto, mijn vrouw houdt het bij de 'ringen' van Gitzo.
      Dat bedoel ik inderdaad. Waarom verkies jij de clipsen? Benro biedt beiden aan op verder identieke statieven.

Comment

Ik vind die draaiklemdingen het makkelijkst werken, kun je ook de frictie makkelijk regelen om iets waterpas te zetten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat de levensduur van ringen iets langer is dan clips.
          Mocht het kunststof oud worden zal een clip denk ik eerder breken of scheuren dan een knelring.
          Zeker in koude omstandigheden.

Voor wat betreft stabiliteit en gebruiksgemak denk ik dat beide systemen elkaar niet veel ontlopen.
          Kwestie van smaak (of gewenning)

Comment

Ik heb een tripod van Gitzo met ringen en een monopod van Bilora met klipsen. Prijs kwaliteits gewijs niet te vergelijken maar ik moet wel zeggen dat de ringen van Gitzo zeer goed en degelijk werken en met enkele handbewegingen staat de heleboel los of vast en zoals hoger gezegd kan je de frictie zelf bepalen. Alles is ook vervangbaar ivm duurzaamheid.
            Terwijl de klemmen van bilora ook goed werken, maar moeten het toch duidelijk afleggen tegen gitzo ringen.
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
              Dat bedoel ik inderdaad. Waarom verkies jij de clipsen? Benro biedt beiden aan op verder identieke statieven.
              Gewoon, altijd mee gewerkt. Kan het blindelings (of in het duister) op 1-2-3 opstellen en afbreken, met een geringe beweging van de hand. Die ringen, daaraan moet je draaien, blijven draaien bijna... Ach, 't is allemaal kwestie van wat je gewend bent.
              Voor de statiefkop zou ik zeker een klemsysteem verkiezen, boven het draaisysteem waarmee mijn Markins is uitgerust. Daarover heb ik vroeger al eens een draadje gestart:
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

De ringen zijn de beste. Is hier al eens uitvoerig getest door iemand van de oude gevestigde garde hier.

Doe een eenvoudige test in een winkel.
                Bijna ALLE systemen met klemmen zakken door als je er gewicht op gaat zetten.
                De ringen zakken niet door en kan je in meer moeilijke situaties opstellen (zoals 2 poten op een hellende weg en eentje tegen de berm aan.)

Dus dat is al de helft van je bos dat weg is
                De rest is kwestie van wat je wil doen. Flexibel, gewicht, losse middenkollom voor macro en zo,....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  De ringen zijn de beste. Is hier al eens uitvoerig getest door iemand van de oude gevestigde garde hier.

Doe een eenvoudige test in een winkel.
                  Bijna ALLE systemen met klemmen zakken door als je er gewicht op gaat zetten.
                  De ringen zakken niet door en kan je in meer moeilijke situaties opstellen (zoals 2 poten op een hellende weg en eentje tegen de berm aan.)

Dus dat is al de helft van je bos dat weg is
                  De rest is kwestie van wat je wil doen. Flexibel, gewicht, losse middenkollom voor macro en zo,....
                  Sorry hoor maar hier de tegenovergestelde mening.

Ik stel een Manfrotto veel sneller op dan een Gitzo.

En heb nog nooit weten doorzakken hoor. Je moet wel een degelijk statief nemen hé.

de klemsystemen kun je ook fijn afregelen dus als het doorzakt ligt het niet aan het systeem maar aan he mannetje.

Of poten nu een klemsysteem of draaisysteem heeft maakt niets uit voor de opstelling (is gewoon voor vergrendeling).

Ik vind het klemsysteem makkelijker en sneller werken (stem mijn statief veel sneller op dan mijn vrienden hun Gitzo).

Keuze van statief is net als de keuze van camera een persoonlijke keuze, de ene heeft liever klemmen de ander liever draaisysteem.
                  Beide hebben hun voor en nadelen.
                  Last edited by zunoel; 14 juni 2011, 07:49.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik heb precies dezelfde ervaring als zunoel (en wij hebben de twee systemen naast elkaar), en bovendien poten in ongelijke stand zetten gaat even vrolijk met klemmen als met een draaisysteem, hoor. Hoe verzint men zoiets?

Comment

Ik heb ook beide systemen (gehad). Het maakt niet uit. Beiden hebben voor- en nadelen maar die zijn enkel relevant bij doorgedreven intensief gebruik in slechte weersomstandigheden.

95% van de mensen hier gebruikt z'n statief met een relatief lichte standaardlens en plaatst het quasi altijd op een "propere" plek. In dat geval maakt het écht niet uit.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik verkies manfrotto. Je kan gewoon zien of de poten los zijn. en vast is vast. Ringen van bv benro zijn vaak lastig en lossen soms
                        - Frederik Herregods Photography -
                        Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

Comment

Working...
                        X