Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters vast of fader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: ND filters vast of fader

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
    Da's idd een probleem, die 82mm

Eigenlijk een vrij simpel op te lossen probleem, koop je gewoon een Lee set, heel makkelijk in gebruik en je kunt zelfs filters probleemloos stacken. Mijn twee meest gebruikte landschapslenzen ( 16-35L II en Zeiss 21 Distagon ) hebben beiden 82mm draad. Een bijkomend voordeel is dat je filters ook niet gebonden zijn aan een bepaalde lens, een extra adapterringetje voor bvb 77mm draad en ik kan ze ook gebruiken op mijn 24-70 of 70-200 .
    Ik heb een 10 stops , 3 stops en 2 stops liggen ( Pro glass versies ) , ze kosten wel wat maar ze zijn heel flexibel in gebruik en geen kleurzwemen , trouwens die opschroeffilters zijn ook niet goedkoop en nauwelijks te krijgen, op papier bestaan ze wel tot je er eentje besteld... Op die manier heb ik Lee's aangeschaft omdat m'n bestelde 82mm filter pas na bijna een jaar aangeleverd werd
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Eigenlijk een vrij simpel op te lossen probleem, koop je gewoon een Lee set, heel makkelijk in gebruik en je kunt zelfs filters probleemloos stacken. Mijn twee meest gebruikte landschapslenzen ( 16-35L II en Zeiss 21 Distagon ) hebben beiden 82mm draad. Een bijkomend voordeel is dat je filters ook niet gebonden zijn aan een bepaalde lens, een extra adapterringetje voor bvb 77mm draad en ik kan ze ook gebruiken op mijn 24-70 of 70-200 .
      Ik heb een 10 stops , 3 stops en 2 stops liggen ( Pro glass versies ) , ze kosten wel wat maar ze zijn heel flexibel in gebruik en geen kleurzwemen , trouwens die opschroeffilters zijn ook niet goedkoop en nauwelijks te krijgen, op papier bestaan ze wel tot je er eentje besteld... Op die manier heb ik Lee's aangeschaft omdat m'n bestelde 82mm filter pas na bijna een jaar aangeleverd werd
      Inderdaad interessante piste. Waar koop jij je Lee's?
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

ze kunnen een ND110 met filtermaat 82 mm maken bij B&W zelf een slim maar die is nog 30 euro duurder en de standaard is zoon 250-300 euro geloof ik.
        Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
          ze kunnen een ND110 met filtermaat 82 mm maken bij B&W zelf een slim maar die is nog 30 euro duurder en de standaard is zoon 250-300 euro geloof ik.
          En wanneer ga je hem hebben als je hem besteld ? Geloof me, ik heb al wat ervaring met die 82 mm opschroeffilters... een echte ramp om ze geleverd te krijgen...

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
          Inderdaad interessante piste. Waar koop jij je Lee's?

Heel tevreden van, reeds enkele keren iets besteld en steevast binnen de 3 dagen thuis afgeleverd
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Bedankt voor jullie reacties wederom Ik heb ook zitten kijken naar de LEE set.
            Natuurlijk een ideaal systeem! Maar ik las ook ergens dat je last kan krijg van "lekkend licht" omdat de filter niet afgesloten tegen je lens zit?
            En het nadeel vind ik dat het voor 1 filter best kostbaar is.. Maar goed aan de andere kant is een goed ND filter natuurlijk niet goedkoop!

Ik ben wel even verder opzoek gegaan naar een schroeffilter en kwam bij Schneider terecht en die mailde mij dit:

Hi Sander,
            I'm afraid this product does not exist in B+W's inventory but we do manufacture an 82mm 10 stop ND filter under the Schneider brand manufactured here in New York.
            The part number is 68-043082 and the US $ list price is $270
            Vocas is our distributor in the Netherlands:

Vocas
            Hilversum
            Netherlands
            Tel: ++31-35-623-3707
            Fax: ++31-35-623-3997
            Web: http://www.vocas.com

Sincerely
            Paul

Paul Cousins

Schneider Optics
            285 Oser Ave.
            Hauppauge, NY 11788
            T (631) 761-5000 x 212
            F (631) 761-5090
            c (631) 830-3645

pcousins@schneideroptics.com

Ik heb even contact gehad met Vocas en gaat nu even na wat hij precies kost en of hij te bestellen is Misschien hebben jullie er wat aan

Als ik wat weet laat ik het weten hier!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sanderwustefeld Bekijk bericht
              Maar ik las ook ergens dat je last kan krijg van "lekkend licht" omdat de filter niet afgesloten tegen je lens zit?
              tape?
              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
                tape?

Zou kunnen maar elke keer tapen is zo'n gedoe

Comment

velcro strap ??

je kan er een maken of een professionele kopen voor een hoop extra euro's (expoimaging.com)
                  nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                  http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sanderwustefeld Bekijk bericht
                    Natuurlijk een ideaal systeem! Maar ik las ook ergens dat je last kan krijg van "lekkend licht" omdat de filter niet afgesloten tegen je lens zit?
                    Lijkt me vreemd aangezien mijn Lee filters er zo uitzien, net even een foto gemaakt van mijn 10 stops versie :

De cellenrubber sluit perfect aan tegen de adapter die op de lens zit, van leklicht kan geen sprake zijn. Voor mij is en blijft die Lee echt , ik heb een 2,3 en 10 stops Pro glass ND ( best deze nemen en niet de Resin versies ! ) en daarnaast nog de 1 en 2 stops Hard Edge + 1en 2 stops Soft Edge grad ND's

Comment

@ RDB
                      Men heeft er precies werk van gemaakt bij Lee om binnenvallend licht tegen te houden.
                      Zijn deze rubbers ook aanwezig op de gewone resin filters?? ...of alleen op de pro glass filters. Kan ze niet direct vinden.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        @ RDB
                        Men heeft er precies werk van gemaakt bij Lee om binnenvallend licht tegen te houden.
                        Zijn deze rubbers ook aanwezig op de gewone resin filters?? ...of alleen op de pro glass filters. Kan ze niet direct vinden.
                        Ik zou niet direct weten of dit zo is op de resin versies, de ND's die ik heb zijn allemaal de pro glass series, die zijn niet krasgevoelig in tegenstelling tot die resins. De grad ND's die ik heb zijn natuurlijk niet voorzien van deze rubber, die zijn in elk geval enkel in resin te krijgen en vrij gevoelig.

Comment

Dankje voor de info over het LEE systeem.
                          Ik heb net het bericht gehad dat Scheider de 82 mm 10 stops kan leveren binnen 4 weken. 239 ex btw.
                          Die is het dus geworden

Comment

Vandaag is mijn ND106 aangekomen (besteld op Ebay, levering vanuit HK).

Dacht eerst dat dit een fake zou kunnen zijn, maar het ziet er dan verdomd heel goed nagemaakt uit.

Een quick'n'dirt testje gedaan waaruit blijkt dat :
                            1) de scherpte er niet onder lijdt, ook niet in de hoeken
                            2) er helemaal geen kleurzweem optreedt (wat wel heel erg aanwezig blijkt te zijn op een ND110)
                            3) het om 6 echte stops gaat
                            4) geen vlekkerig gedoe zoals bij de fader
                            5) bij zwaar bewolkt weer, werkte de autofocus nog, en zie je nog iets door de zoeker. Zal wel moeilijker zijn bij avondlicht... 4 stops tov ND110 maakt hier wel een groot verschil uit

Ik heb nu nog een ND110 besteld bij een andere chinees, maar die is nog onderweg, of geconfisceerd door de douane

Ik zal de komende weken tijdens mijn verlof nog wel uitvoerig testen en vergelijken...

Hieronder 2 vergelijkende foto's met en zonder ND106, en nog een 3e ander sfeerbeeld met ND106.

1) MET ND 106 : 17mm / ISO50 / f20 / 25sec

2) ZONDER ND 106 : 17mm / ISO50 / f20 / 0.25sec

3) MET ND106 : 17mm / ISO50 / f20 / 15sec
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

Comment

Ik werk met een 14-24 van Nikon. Hier is het dus niet mogelijk om een filter op te schroeven. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Dirk
                              Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
                              ----------------------------------------------
                              Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
                                Ik werk met een 14-24 van Nikon. Hier is het dus niet mogelijk om een filter op te schroeven. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Dirk
                                Lee heeft hiervoor een houder en filters : http://www.youtube.com/watch?v=fMX5p9Iwx3Y

Wel aan de prijzige kant

Comment

Working...
                                X