Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
ND filters vast of fader
Collapse
X
-
-
Re: ND filters vast of fader
Dus ongeveer een hoek van 90° ? Waarbij ik dan vlekken zou verwachten... :s
Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk berichtrechts van mij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk berichtDus ongeveer een hoek van 90° ? Waarbij ik dan vlekken zou verwachten... :s
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtHaha, maak je maar geen zorgen: Rupsel heeft z'n post ge-edit... dus kan goed zijn dat het er wel degelijk stond.
Het gaat in je test dus wel degelijk over de LCW Ultra II ?
Wel raar dat je niet lager kunt dan 5 sec met 12 stops( ultra nd). Hier kom ik met een B+W 110( 10 stops nd) seffens aan een minuut op f20 en iso 100 bij klaarlichte en tevens zonnige dag.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk berichtJa ik had mijn post ge-edit. Mijn vraag was inderdaad of de 50D niet lager kon dan iso 100...maar dat had ik zelf even opgezocht en daardoor was de vraag volledig overbodig. Sorry voor het misverstand
Wel raar dat je niet lager kunt dan 5 sec met 12 stops( ultra nd). Hier kom ik met een B+W 110( 10 stops nd) seffens aan een minuut op f20 en iso 100 bij klaarlichte en tevens zonnige dag.
Comment
-
Ja, vind dit ook raar.
Ik kom aan 7 stops, als ik schat dat de normale belichting bij iso 100 - f11 - 1/125s zou zijn.
Misschien toch eens een test doen met zelfde opname ook zonder filter.
Ik merkte ook wel dat ik tijdens mijn test ook aan geen volle 8 stops kom (geen Ultra).
Comment
-
-
Ik heb een tijd terug een ND110 BW gekocht en eens je ermee hebt leren werken is dit echt wel een goed filter. Ik pas hierbij ook Rupselkopkes werkwijze toe wat belichting meten betreft. Wel merk ik op dat na calculatie van juist belichting, het beeld toch nog onderbelicht is (dit ondanks ik de zoeker volledig met mijn duim heb afgedekt). Bijgevolg moet ik er steeds een extra stop bij tellen om de juiste belichting te hebben. Zou er dan nog licht binnenglippen langs een andere weg?
Voor op mijn kitlensje had ik eerder ook de fader MarkII (2 tot '8' stops). Deze is idd een pak gemakkelijker in gebruik en dan vooral om het feit dat je de filter erop kunt laten om compo te bepalen en scherp te stellen. Dat voordeel valt weg als je de ultra versie gebruikt (9 tot 12 stops).
Zoek je een ND filter die slechts een aantal stops tegenhoudt zou ik je de fader MarkII aanraden ipv de vaste nd-filters.
Heb geen ervaren met de ultra fader MarkII dus wat de zware filters betreft kan ik geen vergelijk maken. Wel vermoedt ik dat de werkwijze dezelfde moet zijn (compo bepalen, filter erop schroeven,enz..)
Comment
-
Voor mij geen fader meer.
Ik had de Mark II omdat het toch makkelijker werkt dan een vast ND filter. De Mark II zo moeten geoptimaliseerd zijn voor het tele bereik.
Na een test met de D3 + 70-200 + fader waren de resultaten beduidend onscherper dan met een vaste ND. Een groothoek lens + Fader Mark II is wel OK.BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk berichtVoor mij geen fader meer.
Ik had de Mark II omdat het toch makkelijker werkt dan een vast ND filter. De Mark II zo moeten geoptimaliseerd zijn voor het tele bereik.
Na een test met de D3 + 70-200 + fader waren de resultaten beduidend onscherper dan met een vaste ND. Een groothoek lens + Fader Mark II is wel OK.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtUit je bevindingen, tot hoeveel mm is een Fader Mark II wel goed?BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
Ik heb dit topic gevolgd en nu nogmaals geheel doorgelopen.
Maar toch is het voor mij nog niet echt duidelijk wat te kopen.
Ik ga dit jaar naar oostenrijk en ik wil de mooie wateren fotograferen maar dan het ''mist'' effect en geheel vlakke wateren. oftewel lange sluitertijden nodig op heldere zonnige dagen. maar ik zal ook het zelfde effect bij schemer willen behalen.
Wat kunnen jullie mij aanraden ?
Ik denk zelf aan een vaste filter misschien 2 verschillende dan?
Dan heb ik nog een vraag ik zoek een mogelijkheid om alle filters in op te bergen hoe doen jullie dit?
ohja het gaat om mijn sigma 10-20 F3.5 voor de sony.
Comment
-
-
Ik denk dat mijn vraag aan jullie aandacht ontslopen is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk berichtIk denk dat mijn vraag aan jullie aandacht ontslopen is?
Bij mindere lichtomstandigheden (schemer-zonsondergang) is 3 stops misschien al voldoende.
Mijn filters zitten opgeborgen in de doosjes die B+W bij hun filters levert. Sterk genoeg....de filterwaarde of het soort filter heb ik buiten op de doos geschreven zodat ik niet lang moet zoeken.Last edited by RUPSELKOPKE; 29 juni 2011, 22:44.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
In verband met vaste filters, heb ik niemand nog horen spreken over LEE of Cokin filters? Het lijkt mij toch een handig systeem om scherpt te stellen, en zovoorts en dan vrij gemakkelijk de correcte filter in de houder te steken?
Of zie ik belangrijke nadelen over het hoofd?
Comment
-
Hier staat een mooie review van deze filter :
gr
Tom
Comment
Comment