Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Variabele grijsfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Variabele grijsfilter

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een variabele grijsfilter,traploos instelbaar van 1 tot 8 stops?
    Kunnen julie me dan ook uitleggen hoe zo'n filter werk? Ik bedoel de techniek,hoe de filter in mekaar zit,niet zijn functie,dus.

Alvast bedankt voor julie reacties

Grtjs
    Jos

Re: Variabele grijsfilter

geen persoonlijke ervaring, maar het zijn dacht ik twee lineaire polafilter op elkaar die je kan verdraaien. Je kan dat zien op deze link.
    Hier een link naar een draadje van iemand die met dezelfde vraag zat.
    Cheers, Ben

Comment

Ik heb zo'n lcw filter, het zijn gewoon twee filters die je kan verdraaien tegenover elkaar en zo de 'donkerte' instelt.

Ik heb er een beetje mee gespeeld en vond het niet zo denderend eerlijk gezegd, het effect is goed, maar hij verkleurt een beetje, alles wordt een beetje 'warmer' op zich geen probleem natuurlijk, maar het viel me wel direct op.

Het is wel een dure filter hoor, ik heb hem via eBay uit de uk laten komen, iets van een 90 euro dacht ik.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb ook de LCW Fader MK II

Nog te weinig mee gespeeld om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ben.vanloock Bekijk bericht
          geen persoonlijke ervaring, maar het zijn dacht ik twee lineaire polafilter op elkaar die je kan verdraaien. snip
          twee LP's over elkaar kan IMHO niet voor nogal evidente redenen ivm lichtpolarisatie ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            twee LP's over elkaar kan IMHO niet voor nogal evidente redenen ivm lichtpolarisatie ..
            Kun je dat even uitleggen? Deze evidentie ken ik niet
            Vroeger (80er jaren) had ik 2 lineaire pola filters van Cokin en ik kon perfect de lichtintensiteit regelen door ze tov elkaar te verdraaien.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Je geeft zelf het antwoord in je eigen antwoord .. de oude truk van de twee polaroid zonnebrillen om "het licht uit te doen" he .. maar met twee pola filters is de lichtdemping afhankelijk van de invalshoek van het licht en dat is, denk ik, niet wat je wenst met een gradatie ND filter .. te meer dat je dan mogelijk oeverloos ligt te klooien omdat beide filters tov van mekaar moeten kunnen draaien voor een optimaal effect waarbij tevens niet mag vergeten worden dat een pola filter maar een ND filter immiteert in de "neutrale" stand ttz bij volle lichtdoorlaat ..
              JMHO

Comment

Hallo,

Bedankt iedereen,ik heb een idee hoe een variabele grijsfilter werkt;
                Ik ga toch nog even wachten en goed nadenken vooraleer ik me zo'n filter ga aanschaffen.
                Als ik het goed begrepen heb heeft deze filter meer na- als voordelen?

Grtjs
                Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
                  ...........
                  Als ik het goed begrepen heb heeft deze filter meer na- als voordelen?
                  waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
                    grt,bouk.
                    Hallo Bouk,

Onlangs werd de filter gepromood in een advertentie.Ik ken de functie van een grijsfilter(heb er zelf geen) en stelde mij de vraag hoe zo'n variabele grijs filter werkt. Achteraf bekeken spreekt me zo'n grijs filter me wel aan. Ik kan dan beelden maken bij veel licht en door de grijs filter met een langere sluitertijd werken.Achterliggende gedachte : één filter en ik heb een hele reeks.

Grtjs
                    Jos

Comment

Hoi,

bij opname's deze morgen had ik wel een dergelijk filter gewenst. Ik wou absoluut mijn snelheid verlagen, maar kwam dan met teveel licht te zitten en een te groot diafragmacijfer.

De asa was ook al zo laag mogelijk.

Geeft dergelijk filter dan echt zoveel 'warmete' dat het storend wordt? Liefst werk ik achteraf niet teveel in PS, heb liever direct de foto vanuit het toestel, dus te nemen tijdens de opname.

Welke kwalitatieve merken van filters zijn hier beschikbaar, op het net vind je er wel wat...

Dankje.
                      BD1766BE

Comment

Normaal heeft iedere camera een knop voor wb, dus hoef je warmte niet in PS weg te werken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

opgepast met dit soort variabele filters. Bij helemaal dicht-draaien, kan je een donker kruis in je beeld krijgen, dit door interferentie van de twee pola-filters op mekaar. Ik heb me daarom net geen dergelijke filter gekocht. Het effect is meest zichtbaar bij breedhoek op FF.

ch.
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Working...
                          X