Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB400 = SB400 speedlight?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB400 = SB400 speedlight?

Hallo allemaal,
    Ik overweeg om een simpele/compacte flitser aan te schaffen voor mijn Nikon D700.
    Één van die kandidaten is de SB400.
    Nu zag ik na wat gegoogel ook de SB400 speedlight oppoppen.
    Zijn dit dezelfde flitsers?

Heeft iemand nog een ander alternatief?

Bedankt voor jullie tijd!

Re: SB400 = SB400 speedlight?

Ik......
    begrijp je vraag niet echt.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

sb400 is een speedlight/flits die je niet wilt kopen!!!!!
      te beperkt = en betere interne flits!! zelfde effecten (harde schaduwen)

je koopt beter een sb600/700/900
      nikon stuff

Comment

Heel concreet...een flits is een speedlight...is dus inderdaad hetzelfde...

Voor wat betreft de SB400....hij zal vast functioneren op een D700, maar dan kun je inderdaad net zo goed je pop-up gebruiken.

Ik zou áls je voor een flits wil gaan toch echt kijken naar een SB700/SB900, waar een SB900 mijn duidelijke voorkeur heeft op dit moment (prijs is nagenoeg gelijk, maar SB900 is wel een klasse hoger)...

Op zich kan je met een SB600 ook al een eind komen op een D700...flits is enkel wat beperkter in het gebruik en zal iets harder licht geven als een SB900 (geen idee of dit heel erg merkbaar gaat zijn in de praktijk)

Die SB400 beste laten liggen...weggegooid geld imho. (en als budget de reden is om niet voor een SB700/SB900 te gaan dan zijn er ook nog third party fabrikanten die prima iTTL flitsen produceren...Metz, Sigma, Sunpack, etc...
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

ik heb mijn SB600 verkocht om de SB900 te kopen en moet zeggen nog geen moment spijt van. Super flitser. Wel maken dat al je batterijen opgeladen zijn
          Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
          Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
            ik heb mijn SB600 verkocht om de SB900 te kopen en moet zeggen nog geen moment spijt van. Super flitser. Wel maken dat al je batterijen opgeladen zijn
            Of goede batterijen (en een goede lader) kopen (eneloops ) Als ik een heel avondje aan het flitsen ben hoef ik maximaal één keer de batterijen te vervangen...vaak niet eens.

Comment

Ze zijn dus hetzelfde en dat scheelt mij wat euro's haha.

De flitser wordt eigenlijk alleen gebruikt voor binnenshuis wat familiekiekjes te maken.

De keuze voor de SB400 heb ik gedaan op basis van:

1.) Bounce Flash. This is the reason to buy this over a built-in flash.
              2.) Tiny!
              3.) Excellent build quality and performance, better than Canon's top flashes.
              4.) Runs forever on just two AA cells.
              5.) Excellent battery life.
              6.) Fast recycling.
              7.) Fast and easy to use.

Bad

1.) No sideways tilt, so bounce goes horizontally for vertical shots.

Aangezien ik geen remote control nodig heb, is de noodzaak voor een duurdere flitser niet aanwezig.
              Last edited by Gideon; 23 december 2010, 11:23. Reden: .

Comment

ik weet niet wat voor lens je gebruikt, ik gebruik een sigma 24-70 2.8.
                Als ik de SB400 gebruik, zie ik een schaduw op mijn foto.
                dus als je een relatief grote lens gebruikt, zou ik de SB400 niet kopen

Zeker als je een D700 hebt, zou ik gaan voor een SB700/SB900.

bij mij gaat de SB400 binnenkort naar het toestel wat de kinderen gebruiken (D50)
                en dan komt er bij mij dus een SB700/SB900
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

@Gideon

Je kan wel zien dat de reviewer die je quote niet geheel objectief is

Punt 3 durf ik behoorlijk in twijfel te trekken, punt 4 en 5 zijn dezelfde, punt 6 is inherent aan het lage vermogen. Zet een degelijkere flits op een lager vermogen en hij zal wellicht nog sneller recyclen...

Nu moet je natuurlijk zelf weten wat je doet...maar wat voor mij de voornaamste reden zal zijn om niet voor een SB400 te kiezen...

De "kracht" van een reportage flits zit onder andere in het feit dat je flitslicht niet op (redelijk) gelijke hoogte van je objectief zit. Het voordeel wat je hiermee behaald --> Minder kans op rode ogen...bruikbaar bij grotere objectieven (schaduw van je objectief).

Het enige voordeel dat ik hier lees tov van een pop-up flash is dat je kan bouncen...wat met de pop-up niet echt kan.

Als ik bij kamera express kijk zie ik bijvoorbeeld de Sigma 530 ST flits staan, die slechts 20 euro duurder is, maar wel veel meer een bruikbare flits..! Helemaal aangezien de kop dan alle kanten op kan neigen... (hoe wil je anders nog kunnen bouncen in portretstand? )

Helemaal op een D700 is een SB400 weggesmeten geld...nogmaals, jouw keuze...maar als het om budget gaat (kan het me voorstellen) dan zijn er betere opties buiten het Nikon kamp

Comment

Een instapflitsje op een semi pro toestel, zou ik niet doen, ga voor een SB900 of een tweedehands SB800.

Zoals hier reeds gezegd, zal een SB400 nauwelijks een meerwaarde bieden dan het ingebouwde flitsje.

Comment

Ik vind de sb-400 wel handig eerlijk gezegd, de hier boven genoemde punten kloppen gewoon. Het flitsertje is regelmatig te vinden rond de 75 euro, een SB-600 het dubbele.
                      Ik gebruik het op de D3s heel incidenteel voor een beetje inflitsen, maar ook bij een lichte uitrusting met andere toestellen is het een toegevoegde waarde, al zou ik het zelf erg prettig vinden als ook het draadloze Nikon systeem ermee zou werken.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X