Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reservebatterij kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reservebatterij kopen

Ik heb onlangs mij de Fujifilm JZ300 aangeschaft. Deze gebruikt een NP 45A batterij.

Ik ga binnenkort op reis dus zou ik me graag een 2de, reserve batterij aanschaffen.
    Eventjes zoeken op internet brengt mij bij het volgende dilemma: een originele batterij kopen of gewoon eentje die compatibel is met mijn fototoestel?
    De prijzen variëren enorm (50€ voor een originele, 15 a 20 voor een 'kopie').

Toch maar op veilig spelen of er niet al te veel geld aan geven? En wat zijn zo de betrouwbaardere websites?

Re: Reservebatterij kopen

Voor de camera's waarbij ze nog geen chip in de accu hebben gestoken kan je zonder problemen een goedkoper alternatief kopen dan de originele.

Bij verschillende nieuwe camera's krijg je wel problemen als je een niet-originele accu wil gebruiken.

Voor mijn compactje (Canon S90) heb ik twee goedkope accu's (6,99 euro per stuk), en die werken even goed als de originele.
    In de 300D/20D/40D heb ik altijd goedkope accu's gebruikt -, en ik heb er nooit problemen mee gehad.

De camerafabrikanten doen net alsof er goud in de accu's zit, in de accu van mijn 1D MKIII zitten drie lithium-ion cellen die zo'n 5 dollar per stuk kosten (type 18650, die worden ook in laptops gebruikt). De originele accu kost bijna 150 euro, en er is geen goedkoop alternatief.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Het type dat jij nodig hebt is een enkelvoudige Li-Po cell van 3,6 a 3,7 volt.
      Daar zitten geen regelcircuits in zoals bandit bedoeld. (ik heb net 1 uiteen gehaald om 100% zeker te zijn da ik geen zever vertel)
      Die regelcircuits (balancers) zitten wel in multi-cell packs met hoger voltage.
      Bon, da was ff de technische kant.

Of je die nu koopt in namaak of origineel maakt niet zoveel uit.
      TOCH zit er verschil in de kwaliteit, en raar maar waar, je kan dat niet op voorhand weten of je goei hebt.
      Het type dat jij nodig hebt heeft een waarde van +- 6 euro alles da je meer betaald is winst en marketing.

Aanvullend vertel ik je mijn bevindingen over die namaak batterijen.
      Zelf heb ik er behoorlijk wat liggen voor verschillende toepassingen.
      Somige namaaks zijn BETER dan de originele (voor mijn canon bv).
      Andere waren na paar keer laden al dood (voor de nikon van een vriend gekocht).

Wil je dus zeker spelen, koop je een origineel.
      Wil je een gokje wagen dan kan je centje sparen met een namaak maar weet da ze niet van constante kwaliteit zijn.

Zelf koop ik bijna altijd namaak gewoon via ebay of zo, ik hou wel van een gokje en met het verschil drink ik me een biertje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Het type dat jij nodig hebt is een enkelvoudige Li-Po cell van 3,6 a 3,7 volt.
        Daar zitten geen regelcircuits in zoals bandit bedoeld. (ik heb net 1 uiteen gehaald om 100% zeker te zijn da ik geen zever vertel)
        Die regelcircuits (balancers) zitten wel in multi-cell packs met hoger voltage.
        Bon, da was ff de technische kant.
        Bij meerdere cellen moet er een circuit inzitten dat per cel voor overspanningsbeveiliging zorgt, maar het is ook net zo goed mogelijk om dat in de lader te regelen. Zo'n accu wordt dus niet via dezelfde + en - geladen waar de camera op aangesloten is. Als je de accu in de lader steekt dan maak je ook een verbinding met andere contactjes zodat de lader elke cel apart kan laden en controleren.
        Dat is de beste manier om Lithium-ion of Lithium-polymeer accu's met meerdere cellen te laden.
        (Ik gebruik hier 18650 accu's met een beveiliging tegen overspanning en te diep ontladen in led-zaklampen, ik weet dus wel waarover het gaat.)

Maar in sommige nieuwe accu's (bijvooreeld die van de 5D MKII en 1D MKIII) zit werkelijk een chip waardoor de camera die specifieke accu herkent. In die chip wordt ook opgeslagen hoeveel foto's er al mee gemaakt zijn sinds ze geladen is, als je de accu terug in de camera steekt kan de camera beter "voorspellen" hoeveel foto's je er nog mee kan maken.

Het is dus blijkbaar moeilijker om een accu met zo'n chip na te maken...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik toch maar een goedkope variant koop.
          Heeft er iemand ervaring met onderstaande webwinkels voor batterijen?

Comment

Je zou even de garantie voorwaarden van je camera moeten nagaan mbt accu.

Je maakt een reis, geeft daar geld aan uit, hebt verwachtingen etc. Je neemt een camerauitrusting mee, dus fotografie is niet onbelangrijk. Ik denk dat het verhaal zich concentreert op het belang van je fotografie: hoe groter het belang, hoe betrouwbaarder de installatie en reservedelen moeten zijn. Ik zou kiezen voor betrouwbaarheid, even diep ademhalen en een originele accu kopen.

Persoonlijk zou ik klonen alleen overwegen als er behoorlijke kans op bv schade, wegraken is. Dan wordt de accu meer een weggooi-artikel. Ik zou een kloon dan kopen bij een gerenommeerde zaak en gebruik maken van het feit dat zij de naam niet te grabbel willen gooien.

Alternatief is een originele accu kopen en deze na je reis weer verkopen.

Groet Hans.

Comment

Working...
            X