Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen of voorzetlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tussenringen of voorzetlens

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
    Zowel tussenringen als voorzetlenzen zijn noodoplossingen.
    Een goede voorzetlens of tussenringen zijn nu ook niet zo goedkoop.

Je kan beter investeren in een makrolens. Sigma heeft goed geprijsde makrolenzen in verschillende brandpuntsafstanden die kwalitatief veel beter zullen zijn dan een originele merklens gecombineerd met voorzetlens of tussenring.

Wil je echt het beste dan gaat er niets boven een makrolens van het merk.
    Zowel Sigma en Tamron hebben macro objectieven die goed kunnen concurreren met merk eigen objectieven van Nikon en Canon, het is maar net welke brandpuntsafstand je wil hebben en wat je budget is. De opmerking "merk eigen is het beste" is hierbij een beetje te kort door de bocht...
    Met een macro objectief kun je in ieder geval een heel eind komen, wat betreft de 1:1 vergroting. Maar in sommige gevallen is dit jammer genoeg niet voldoende, en zul je door het plaatsen van tussenringen en/of voorzetlenzen de vergroting moeten versterken...tenzij je de gelukkige bezitter bent van een Canon camera, dan kun je in ieder geval nog de aanschaf overwegen van het MP-E65 objectief met zijn 5:1 vergroting...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
      Ik heb een enkelvoudige lens van Kaiser gebruikt (made in Japan).
      Dat resultaat geeft me niet voldoende reden om bv een samengestelde Canon te proberen ivm de kosten. Bij f/4 is het beeld niet acceptabel, lijkt of er mist op de lens zit. Kan het met de vorm (bolling) van de lens te maken hebben dat bv Canon wel goed presteert?

Groet Hans.
      Het verschil tussen een niet gecorrigeerde voorzetlens en een achromaat is wel gigantisch. Een lijst met achromaten vind je hier: http://fuzzcraft.com/achromats.html
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
        Zowel Sigma en Tamron hebben macro objectieven die goed kunnen concurreren met merk eigen objectieven van Nikon en Canon, het is maar net welke brandpuntsafstand je wil hebben en wat je budget is. De opmerking "merk eigen is het beste" is hierbij een beetje te kort door de bocht...
        Met een macro objectief kun je in ieder geval een heel eind komen, wat betreft de 1:1 vergroting. Maar in sommige gevallen is dit jammer genoeg niet voldoende, en zul je door het plaatsen van tussenringen en/of voorzetlenzen de vergroting moeten versterken...tenzij je de gelukkige bezitter bent van een Canon camera, dan kun je in ieder geval nog de aanschaf overwegen van het MP-E65 objectief met zijn 5:1 vergroting...

Ik denk niet dat leen korter dan 1:1 wenst te gaan. Vandaar dat een doorsnee makroobjectief van een objectievenmerk wel zal voldoen.
        En dat een cameramerk-objectief beter is, ik denk niet dat we die discussie weer eens moeten herhalen, prijs/kwaliteit gaat er natuurlijk niets boven Sigma of Tamron, maar wie het geld ervoor overheeft, ..... er zijn beter dingen op de markt, zoals bvb die MP-E65 met natuurlijk aangepast prijskaartje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Het verschil tussen een niet gecorrigeerde voorzetlens en een achromaat is wel gigantisch. Een lijst met achromaten vind je hier: http://fuzzcraft.com/achromats.html
          Bedankt voor de link. Geeft wel te denken. Voor mijn beeldvorming: is het resultaat met je Nikkor AF-S 300mm f/4 met een Canon 500D op f/4 goed? Contrastrijk, scherp?

Groet Hans.

Comment

Inderdaad zoals Luc zegt ik zoek niet echt een macro lens,
            ik ben zeer tevreden over de 2 lenzen die ik heb,er is alleen 1 nadeel bij beide lenzen
            en dat is dat ik nogal een ver afstand moet nemen,
            en af en toe wil ik toch graag van iets dichterbij een foto nemen zonder te veel verlies aan scherpte te hebben
            Groetjes Leen
            Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              Bedankt voor de link. Geeft wel te denken. Voor mijn beeldvorming: is het resultaat met je Nikkor AF-S 300mm f/4 met een Canon 500D op f/4 goed? Contrastrijk, scherp?

Groet Hans.
              Hans, ik kan je momenteel geen voorbeeld geven op f/4 omdat ik de lens niet bij de hand heb. Maar om een idee te geven van de beeldkwaliteit bij f/10: vlinder.
              Last edited by ThierryM; 3 januari 2011, 15:28.

Comment

Weet iemand of er kwaliteitsvolle voorzetlenzen/alternatieven zijn voor een lens met 82mm diameter? (Sigma 100-300 f4)

Of zijn tussenringen de enige oplossing?

Comment

Proberen aan een step-down ring te geraken tot 77mm? Ik vermoed niet dat je veel last zult hebben van vignettering. Met tussenringen zal het vergrotingseffect kleiner zijn.

Comment

...

Mijn andere voorzetlens (500D) werkt prima in combinatie met telelenzen (80-400, 300). Op een 70-200 is dit ook een prima oplossing.

Kan je eens een paar foto's online zetten gemaakt met de 500d + 80-400?

Comment

Nu ben ik met macro-fotografie begonnen, ongeveer een jaar na aanschaf van mijn camera: 1977.
                      Toen la sik alles wat ik in handen kon krijgen over macro-fotografiem en daarin werd al sverschil tussen voorzetlenzen en tussenringen inderdaad aangegeven dat tussenringen meer lucht vergden (dus dezelfde hoeveelheid in een sterkere vergroting vergt een
                      langzamere sluiitertijd/grotere diafragma-opening).
                      Voorzetlenzen corrigeerden automatisch voor de hoeveelheid licht bij d evergroting, maar hadden weer meer last van onscherpte bij de randen.
                      Het uitvergroten van lensfouten, is iets wat beide m.i. doen.
                      Heb ik toch een vraag voor nu het digitale tijdperk: De meeste camera's hebben een APS-C sensor; het lijkt mij dat de randonscherpte van voorzetlenzen dan geen probleem hoeft te zijn, maar buiten het oppervlak van de sensor gaat vallen (in combinatie met zoomfactor uiteraard).
                      En dat zou dan pleiten voor voorzetlenzen ... (waat ik vroeger tussenringen koos. ook al omdat die "op elke lens passen" ) .

Wie kan uitleggen waar deze redenatie - eventueel - fout loopt ?
                      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SaRGE Bekijk bericht
                        Kan je eens een paar foto's online zetten gemaakt met de 500d + 80-400?
                        Deze zijn allemaal met de 80-400 en 500D gemaakt: link

Dit is bijv. een foto op 400mm:

Comment

Deze zijn allemaal met de 80-400 en 500D gemaakt: link
                          Ziet er goed uit.

Bedankt!

Comment

Working...
                          X