Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen of voorzetlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tussenringen of voorzetlens

ik heb een 85mm f1.8 en een 70-200 f4.0
    meestal gebruik ik de 70-200
    ik zou eigenlijk geen ander lens meer willen gebruiken omdat ik zeer
    tevreden ben over allebei en voor hun scherpte,
    maar er is 1 ding wat me stoort
    bij de 85mm moet ik al veraf staan en ook bij de 70-200mm nog verder zelfs,
    graag wil ik wat dichter bij het onderwerp komen,
    een tussenring of voorzetlens zou mij daarbij kunnen helpen,
    maar welk van de 2 zou het betse zijn,en op welke lens zou ik ze gebruiken
    want beide objectieven hebben een verschillende filtermaat.
    sommige zullen misschien zeggen koop een macro lens maar ik heb al mooie beelden gezien die met voorzetlensjes en tussenringen gemaakt zijn.
    heeft er iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Re: tussenringen of voorzetlens

Als je maar sporadisch macrofoto's wil maken zou ik een goede kwaliteit voorzetlens aanbevelen.
    Die kun je in verschillende sterktes verkrijgen ("dioptrie").
    Het voordeel ten opzichte van tussenringen is dat de elektronica van het objectief gewoon blijft zijn werk doen.
    Het omschakelen naar macro is dan ook minder omslachtig dan met tussenringen.
    Of je de voorzetlens op je lichtsterke 85mm of op je zoom wil gebruiken is ook een kwestie van afwegen.
    Zelf zou ik voor de 85mm gaan, i.v.m. betere scherpstelmogelijkheden door de grotere lensopening.
    Iedereen is van harte welkom op popol.eu

Comment

Ik heb een setje kenko tussenringen. Ik heb ooit vergelijking gedaan tussen de canon 100mm macro en de 70-200 f4 L IS met 20mm tussenring. De 100mm macro heeft gewonnen, maar jij moest wel behoorlijk pixelpeepen. Omdat ik tegenwoordig maar af en toe macro's maken neem ik nu de tussen ringen mee op vakantie om gewicht te sparen.

groeten,
      Helen
      vriendelijke groeten, Helen
      Updated WWW.HELENICA.NL
      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol_eu Bekijk bericht
        Het voordeel ten opzichte van tussenringen is dat de elektronica van het objectief gewoon blijft zijn werk doen.
        dit voordeel kun je wegstrepen, tussenringen, mits de goed natuurlijk, geven gewoon alle benodigde info door alsmede de AF functie's, alleen oneindig vervalt.
        Je hebt er ook die niks doorgeven, maar vaak te herkennen aan de goedkope aanschafsprijs (rond de 30 Euro, terwijl een juiste rond de 120,- zitten)

Voordeel tov voorzetlenzen is dat je ze op haast alle lenzen kunt gebruiken (wel even opletten dat je de juiste aanschaft) en dat je geen verleis van scherpte hebt, simpelweg omdat er geen glas inzit.
        Ander voordeel is dat je meestal setjes kunt kopen van 3 stuks welke je afzonderlijk of met elkaar kunt combineren, zo kun je haast de lens in de snuffer van een vlieg duwen en nog steeds scherpte (al is het een heel klein gebied) hebt.
        Wel is het iets lastiger fotografreen dan met een "echte" macrolens, je scherptegebied is miniscuul en in veel gevallen slechts mm.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Het voordeel van tussenringen is dat ze geen glazen elementen bevatten......een nadeel is dat er omdat je je objectief verder van je camera brengt er licht(snelheid) verloren gaat.Hoe meer mm tussenring hoe meer licht je verliest.
          Het voordeel van een voorzetlens is dat er geen verlies is qua licht....een nadeel is dat er altijd een beetje scherpte zal verloren gaan omdat je glas toe voegt. Goeie voorzetlenzen met meerdere elementen ( Canon 250D en 500D of Nikon versies) kosten bijna evenveel als een setje tussenringen. Hou je ver weg van dioptrie filters(enkelvoudig element) deze garanderen enkel in het midden van het beeld voldoende scherpte..de randen zijn bij allemaal heel erg soft.
          Tussenringen geven wel wat meer flexibiliteit ....omdat je kunt kombineren kan je de afstand van scherpstelling beinvloeden. Bij voorzetlenzen is de marge tussen kortste werkafstand en verste werkafstand afhankelijk van de voorzetlens.....deze kan je niet wijzigen.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 25 december 2010, 09:35.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ook ik opteer voor tussenringen.
            - beeldkwaliteit blijft behouden
            - passen op al jouw objectieven.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              .....
              Tussenringen geven wel wat meer flexibiliteit ....omdat je kunt kombineren kan je de afstand van scherpstelling beinvloeden. Bij voorzetlenzen is de marge tussen kortste werkafstand en verste werkafstand afhankelijk van de voorzetlens.....deze kan je niet wijzigen.
              Voorzetlenzen zijn, net als tussenringen, stapelbaar, dus met een set voorzetlenzen kun je de instelafstand varieren. Die set wordt dan zeker zo prijzig als een set tussenringen en uiteraard: hoe meer voorzetlenzen op elkaar, hoe meer de optische prestatie wordt aangetast.
              Uit eigen ondervinding: niet alle objectieven reageren goed op voorzetlenzen. Op een Nikkor 300mm f/4 stond ik versteld hoe het beeldcontrast in elkaar stortte met een voorzetlens van +1 dioptrie. Ik moest tot f/8 diafragmeren voor een acceptabel contrast.

Groet Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Voorzetlenzen zijn, net als tussenringen, stapelbaar, dus met een set voorzetlenzen kun je de instelafstand varieren. Die set wordt dan zeker zo prijzig als een set tussenringen en uiteraard: hoe meer voorzetlenzen op elkaar, hoe meer de optische prestatie wordt aangetast.
                Uit eigen ondervinding: niet alle objectieven reageren goed op voorzetlenzen. Op een Nikkor 300mm f/4 stond ik versteld hoe het beeldcontrast in elkaar stortte met een voorzetlens van +1 dioptrie. Ik moest tot f/8 diafragmeren voor een acceptabel contrast.

Groet Hans

Ik bedoelde slechts 1 dure voorzetlens in mijn vergelijking...deze heeft al ongeveer dezelfde prijs als een set tussenringen.Bij de dure gecorrigeerde close up filters raad men zelfs combineren van deze filters met elkaar af. De goedkopere sets voorzetlenzen (bestaan uit slechts 1 lenselement) en zijn helemaal niet gecorrigeerd ...deze laatsten zullen nooit echt goeie resultaten geven. Zoals meerdere beginnende macrofotografen ben ik indertijd ook begonnen een setje goedkope voorzetlenzen ( +1 +2 en +4 dioptrie). Het was net alsof je een laagje waterdamp aan je objectief toegevoegd had wanneer je ze gebruikte. Enkel in het uiterste midden was het beeld wat beter.Door stacken van verschillende voorzetfilters ga je daar zeker geen verbetering in brengen.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 26 december 2010, 16:19.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                  Voordeel tov voorzetlenzen is dat je ze op haast alle lenzen kunt gebruiken (wel even opletten dat je de juiste aanschaft) en dat je geen verleis van scherpte hebt, simpelweg omdat er geen glas inzit.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                  Ook ik opteer voor tussenringen.
                  - beeldkwaliteit blijft behouden
                  Dat je een gegarandeerd behoud van beeldkwaliteit hebt is een foutief gegeven.
                  Tussenringen forceren een lichtpad waarvoor het objectief niet geoptimaliseerd is, waardoor er echt wel verlies in beeldkwaliteit kan optreden. In de praktijk kan het dus sterk variëren. Opletten dus met dit argument.

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Vreemd; in combinatie met de 500D voorzetlens van Canon presteert mijn 300 f/4 uitstekend. Daarbij ga je al heel snel tot f/8 gaan diafragmeren bij macrofotografie. Op f/10 zie ik geen verschil met de "blote" 300 f/4 (voorbeeld).

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik bedoelde slechts 1 dure voorzetlens in mijn vergelijking...deze heeft al ongeveer dezelfde prijs als een set tussenringen.Bij de dure gecorrigeerde close up filters raad men zelfs combineren van deze filters met elkaar af.
                  Klopt, al heb ik reeds verrassend goede resultaten gezien van 2 500D filters op één macrolens.

Ik heb zowel tussenringen als voorzetlenzen. De tussenringen gebruik ik (mét raynox voorzetlens) op mijn korte macrolens om meer vergroting te halen (60mm)
                  Mijn andere voorzetlens (500D) werkt prima in combinatie met telelenzen (80-400, 300). Op een 70-200 is dit ook een prima oplossing.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Dat je een gegarandeerd behoud van beeldkwaliteit hebt is een foutief gegeven.
                    Tussenringen forceren een lichtpad waarvoor het objectief niet geoptimaliseerd is, waardoor er echt wel verlies in beeldkwaliteit kan optreden. In de praktijk kan het dus sterk variëren. Opletten dus met dit argument.
                    Tussenringen laten alleen een sterkere vergroting toe. Als een objectief bepaalde fouten heeft, worden die natuurlijk mee uitvergroot.
                    Dat is echter geen bijkomende kwaliteitsvermindering zoals je die door toepassing van voorzetlenzen bekomt.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      ....

Vreemd; in combinatie met de 500D voorzetlens van Canon presteert mijn 300 f/4 uitstekend. Daarbij ga je al heel snel tot f/8 gaan diafragmeren bij macrofotografie. Op f/10 zie ik geen verschil met de "blote" 300 f/4
                      Ik heb een enkelvoudige lens van Kaiser gebruikt (made in Japan).
                      Dat resultaat geeft me niet voldoende reden om bv een samengestelde Canon te proberen ivm de kosten. Bij f/4 is het beeld niet acceptabel, lijkt of er mist op de lens zit. Kan het met de vorm (bolling) van de lens te maken hebben dat bv Canon wel goed presteert?

Groet Hans.

Comment

als ik dit zo lees,
                        is het misschien beste dat ik eens voorzetlensjes
                        en tussenringen eerst uittest voor het aan te kopen
                        Groetjes Leen
                        Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Comment

Kies je voor een voorzetlens, zorg er dan wel voor dat je een achromatische lens in handen krijgt, zoals bijv. de Raynox varianten. Er zijn ook hele goedkope setjes van stackable voorzetlensjes in de handel (kosten een paar tientjes), maar dan ga je zeker inboeten aan beeldkwaliteit, en dat is zonde...
                          Zelf ben ik zeer te spreken over de Raynox Pro-DCR-5250 voorzetlens. Een stackable lenscombi van +2 en +3 dioptrie, met als klein nadeel het gewicht (300 gram) en het feit dat het een schroeflens is met een diameter van 72 mm. Ik gebruik deze lens, al dan niet in combinatie met tussenringen, op het Sigma 150 mm objectief. Hiermee kun uiteindelijk zelfs o.a. mieren beeldvullend krijgen....geweldig
                          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Zowel tussenringen als voorzetlenzen zijn noodoplossingen.
                            Een goede voorzetlens of tussenringen zijn nu ook niet zo goedkoop.

Je kan beter investeren in een makrolens. Sigma heeft goed geprijsde makrolenzen in verschillende brandpuntsafstanden die kwalitatief veel beter zullen zijn dan een originele merklens gecombineerd met voorzetlens of tussenring.

Wil je echt het beste dan gaat er niets boven een makrolens van het merk.

Comment

Bij de Makro verkopen ze geen macrolenzen he ?
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Working...
                              X