Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters bij landschapsfotografie met ultragroothoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Filters bij landschapsfotografie met ultragroothoek

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Voor deze gradueel filters heb je wel een ander alternatief.....manueel blenden van verschillende belichtingen. Lees naast de blendtechniek die ik beschrijf ook de wat meer uitgebreid beschreven methode van Dama er eens op na. Het kan best zijn dat je al snel zo goed met één van deze blendmethodes overweg kunt dat je al helemaal geen gradueel filters meer nodig hebt. Het enige voordeel van een gradueel filter tov een blendingsmethode is dat je maar één enkele opname moet maken en aldus minder nabewerking achteraf. Een nadeel van een gradueel filter is dat het effect onherroepelijk vast zit in de opname....je hebt achteraf niet langer de vrijheid om de overgangszone te verplaatsen of aan te passen qua intensiteit.
    Ziezo, ik heb gisteren mijn nieuwe lens wat kunnen testen en vandaag voor het eerst twee foto's proberen te blenden via uw techniek, maar ik heb het blijkbaar nog niet volledig in mijn vingers. Door het gebruik van het gommetje zijn een reeks horizontale lijnen zichtbaar geworden, in plaats dat ik een geleidelijke overgang kon maken. Hoe zou ik dit in het vervolg beter kunnen tegengaan? Is het nodig van procent per procent de overgang sterker en sterker te maken?
    De methode van Dama heb ik nog niet geprobeerd...
    Last edited by Gaiphia; 21 december 2010, 20:37.
    Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
      Ziezo, ik heb gisteren mijn nieuwe lens wat kunnen testen en vandaag voor het eerst twee foto's proberen te blenden via uw techniek, maar ik heb het blijkbaar nog niet volledig in mijn vingers. Door het gebruik van het gommetje zijn een reeks horizontale lijnen zichtbaar geworden, in plaats dat ik een geleidelijke overgang kon maken. Hoe zou ik dit in het vervolg beter kunnen tegengaan? Is het nodig van procent per procent de overgang sterker en sterker te maken?
      De methode van Dama heb ik nog niet geprobeerd...
      Naast de instelling in procent moet je ook nog een zachte gom(borstel) gebruiken. De reden waarom je lijnen ziet is omdat je gom veel te hard is. Naarmate je meer naar de zone licht donker(overgangszone) gaat moet de gom MINDER sterk ipv sterker maken. Voor een zachtere gom klik je terwijl het gom gereedschap geselecteerd is in je foto rechts....je krijgt dan een schermpje te zien waar je de diametergrootte en de hardheid kunt instellen...........de hardness of hardheid zet je op 0.
      Deze discussie is stilletjes aan wel helemaal off-topic aan het raken.....misschien eens een pm sturen voor wat meer hulp indien je dit zou wensen.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 22 december 2010, 19:57.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht

Ik heb al gehoord dat een polarisatiefilter niet echt aan te raden is aangezien die, door de grote beeldhoek van de lens, een vreemd effect op de hemel zou hebben...
        Je kan een pol filter ook nog voor andere zaken gebruiken ...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Je kan een pol filter ook nog voor andere zaken gebruiken ...
          Over welke andere zaken heb je het hier naast reflecties wegwerken en kleuren verbeteren?
          Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Working...
          X