Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk tekentablet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk tekentablet

Na er een aantal keer een gebruikt te hebben elders, zou ik me graag zelf een tekentablet aanschaffen. Maar dan komt de vraag natuurlijk: welk tablet? Qua merk lijkt alles richting Wacom te wijzen, maar er zijn zoveel modellen natuurlijk.
    Waarvoor moet het tablet dienen: ter vervanging van de muis en voor fotobewerkingen in Photoshop.
    Ik heb ook een online hulpmiddeltje gebruikt:

Shopify provides a reliable Ecommerce platform so you focus on selling online! Integrated hosting, shopping cart and Ecommerce payment solution all in one!

Hun advies luidt:
    "
    Dit is ons uiteindelijke advies.
    Gezien de grootte van uw beeldscherm, of gezien de taken die u met het tablet wilt verrichten, heeft u een tablet van het Medium formaat nodig. Omdat u een normale computer gebruiker bent, komt ons advies uit op de Bamboo Fun Medium of de Wireless Pen Tablet. Als u wilt kiezen voor een tablet van een professionele kwaliteit, dan raden wij de Intuos4 Medium aan.
    "

Bamboo Fun Medium
    Intuos4 Medium

Eerste vraag: wat formaat betreft, lijkt een Medium mij voldoende. Klopt dat?
    Tweede vraag: is de Bamboo Fun Medium voldoende, of is een (duurdere) Intuos4 Medium aan te raden? Qua werkoppervlakte zijn ze gelijk, enkel de nauwkeurigheid zal bij de Intuos4 wel beter zijn. Is die hogere nauwkeurigheid nuttig/nodig voor niet-extreme fotobewerkingen?

Volledigheidshalve (en waarschijnlijk niet terzake doende): ik werk met Mac.

Graag jullie mening!

L.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Re: Welk tekentablet

Heeft de Intuos ook niet het voordeel dat je er door de hoek of richting van de pen te wijzigen een andere breedte van een pen, brush of penseel kunt bekomen (de zgn. "pen tilt") ?
    Ik weet niet of dit relevant is voor wat je in PS gaat doen.

De resolutie van de Intuos is ook het dubbel van de Bamboo, ik kan mij voorstellen dat dit voor detailwerk een verschil kan maken.

Ik heb geen van beide maar ik heb ze een tijdje geleden vergeleken en de Intuos op mijn wensenlijstje gezet . Nu nog een donor vinden
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik heb een Intuos 3 (PTZ 31W), met een actieve oppervlakte van 167 x 118 mm. Meer dan groot genoeg. Als het nauwkeurig moet: even inzoomen, en klaar. Ik vind grotere borden onhandig, vermits men dan ook grote armbewegingen moet maken.
      Sinds ik dit tablet gebruik, ligt de muis ongebruikt aan de kant.

Enig minpuntje: Spijtig dat de tablet zelf ook niet wireless kan gebruikt worden, en steeds aan een USB poort moet hangen. (Ondertussen is er wel een Intuos 4 wireless)
      Last edited by Walt; 29 november 2010, 22:29.
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
        Heeft de Intuos ook niet het voordeel dat je er door de hoek of richting van de pen te wijzigen een andere breedte van een pen, brush of penseel kunt bekomen (de zgn. "pen tilt") ?
        Ik weet niet of dit relevant is voor wat je in PS gaat doen.

De resolutie van de Intuos is ook het dubbel van de Bamboo, ik kan mij voorstellen dat dit voor detailwerk een verschil kan maken.
        Die 'pen tilt' lijkt me geen reden om de meerprijs van de Intuos te rechtvaardigen.
        Van de hogere resolutie vraag ik me af of dat een merkbare invloed zou hebben voor iemand die geen echt teken- of ontwerpwerk doet, maar enkel fotobewerkingen. Want de Bamboo heeft wél de touch functie, wat handig lijkt om te navigeren (mijn vriendin gebruikt de Mac nl. ook voor alledaags internetgebruik e.d.)

L.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
          wat handig lijkt om te navigeren (mijn vriendin gebruikt de Mac nl. ook voor alledaags internetgebruik e.d.)

L.
          Ik heb al een tijdje een A4 tablet wat enorm handig is in PhotoShop voor post-processing werk ... maar in Windows 7 een gigantisch probleem ... de pen blijft maar op het master scherm en gaat niet door naar het tweede scherm ! Blijkbaar een bug in Windows, leuk hoor.

Op Mac werkt het perfect natuurlijk, maar eerlijk gezegd zie ik mij niet continu met de pen navigeren, is net iets te extreem voor mij ... voor de 'normale' werking op de computer gebruik ik met veel plezier een Logitech Performance Mouse MX samen met de pen van het tablet ... beide zijn aangesloten op de PC, maar op mijn MacBook Pro werkt het ook met beide aangesloten.

Trouwens, als je veel met actions in PhotoShop werkt heb ik nog een tip : Logitech G510 Keyboard ... akkoord, ze noemen het een gaming keyboard, maar met die 18 knoppen aan de linkerkant kan je een hele hoop actions in PhotoShop met slechts één druk uitvoeren ... enorm handig vind ik zelf (heb het direct bij Logitech gekocht samen met de Performance Mouse MX, gratis verzending en op drie dagen was het geleverd ... toetsenbord was toen zelfs nog nergens te vinden in de winkel )

Heb vroeger veel met een trackball gewerkt, maar dat is niet bruikbaar voor post processing / retouch, maar eventueel wel in combinatie met een tablet.

Welk tablet moet je nemen ? Ik heb een groot tablet van Trust (TB-7300) voor 100 Euro, werkt perfect op PC, maar jammer genoeg niet op Mac, dan zou ik een Intuos A4 Wireless aanraden ... schitterend tablet, enig nadeel : vind het veel geld in vergelijking met die Trust ... en op PC werkt die 'goedkope' versie 99% zo goed, het is zoals gewoonlijk ... om net iets beter te hebben moet je veel geld neertellen

Er is nu ook een Trust tablet voor Mac : Slimline Design Tablet for Mac ... kost 50 Euro op eBay ! Werkoppervlak : 200x150 mm, dus niet te groot.

Mark
          Last edited by LamboCars; 30 november 2010, 10:25.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Bedankt voor je uitgebreide reactie LamboCars.

Ondertussen heb ik ook dit gevonden:
            Van Wacom Nederland ontving ik de Wacom Bamboo Fun Pen & Touch. Wacom's nieuwste tekentablet in het instapgebied. Een bijzondere extra functionaliteit is de ondersteuning van multi-touch. Behalve met een pennetje kun je dit tekentablet nu ook met je vingers bedienen.

Waarin de conclusie is:
            "
            De Wacom Bamboo Fun Pen & Touch is een uitstekend tablet voor fotografen. Behalve de vertrouwde prima werking van de pen functies voegen de nieuwe multitouch functionaliteiten zeker iets extra's toe aan dit tekentablet. Als ik op dit moment voor een aankoopkeuze zou staan zou ik zelfs dit tablet vanwege de multitouch mogelijkheden verkiezen boven de Wacom Intuos4.
            "

L.

Comment

Enkele prijzen bij Kamera Express

Wacom Intuosh4 : 409.00
              Wacom Intuosh4medium : 319.00
              Wacom Wireless : 359.00
              Wacom Bamboo : 49.95
              Wacom Bamboo Touch : 45.95
              Wacom Tip Sensor : 199.00
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Wat een zonde. Je hebt net een aanbieding gemist op ibood.com

Gisteren of eergisteren stond er een Wacom Bamboo One Pen Tablet te koop voor € 29.95. Dit is een oud model dat niet meer wordt verkocht. Ik heb er eentje gekocht als backup.

Toen ik nog op school zat (jaren geleden ) gebruikte ik een Wacom A4. Die heb ik niet zo lang gehouden omdat ik het veel te groot vind. In die tijd was 17" schermen de standaard. En zo'n groot tablet pakt enorm veel plaats. Was helemaal niet handig. Ik had toen ook een Graphire Serial A6. Dit is één van de eerste wacom tablets voor groot publiek. Is de voorganger van de Bamboo series. Ik denk da ik die nu al bijna 10 jaar heb en werkt nog perfect. Wat ik khier dus mee wil zeggen. Koop eerst een goedkoper model om te zien als het je bevalt. Ik werk dagelijks met dit tablet en dit is eigenlijk het slechtste dat er is. Ik heb nu wel recent een wacom wireless op de kop kunnen tikken voor 115 EUR (2de hands op ebay) Was een koopje, het moet wel nog toekomen (en werken)

Het prijsverschil tussen een intuos of een bamboo is heel groot. En als je bijvoorbeeld moet kiezen tussen een Intuos A6 of een Bamboo A6 dan zou ik voor Bamboo gaan. Is veel goedkoper en die extra gevoeligheid is de prijs niet waard. De intuos ziet er wel mooier uit
                Als je met twee schermen werkt is A5 aan te raden. Ik werk graag op A6 omdat ik dan met een kleinere polsbeweging van uiterst links naar uiterst rechts kan. Zelfs op twee schermen. Zo beweeg ik mijn pols minder of moet ik mijn arm zelfs niet opheffen. Werkt sneller. En als je precies wil werken dan zoom je toch in.

Van zodra je gewoon bent om te werken met een pen dan ga je gewoon nooit meer terug naar een muis.

ps: ik werk ook met apple dus geen probleem
                En deze wacoms zijn eigenlijk gemaakt voor mensen die grafisch bezig zijn en dat zijn vooral mac users
                Last edited by hung; 30 november 2010, 11:24.
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

Comment

De kogel lijkt min of meer door de kerk te zijn, het wordt een Wacom Bamboo Fun Pen & Touch Medium. Nu nog ergens zo goedkoop mogelijk vinden (in België).
                  Bij Pixmania vind ik 'm geleverd voor 159€.... wie doet beter?

L.

Comment

Is het de deze ?
                    Wacom Bamboo Fun Pen & Touch S
                    101 eurookes bij Digicam

Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                      Is het de deze ?
                      Wacom Bamboo Fun Pen & Touch S
                      101 eurookes bij Digicam

http://www.digicamshop.be/zoeken/?qu...amboo+Fun+Pen+
                      Deze is de small en hij wil de medium
                      facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                        Deze is de small en hij wil de medium
                        Inderdaad, een small is me te klein.

L.

Comment

Intuos4 medium is wat je nodig hebt, zekers voor PS werk
                          daarna zou ik nog een trackball bijkopen
                          zo werken wij hier allemaal

De Club
                          Last edited by Raf'ken; 30 november 2010, 23:07.

Comment

een paar maanden geleden heb ik de intuos 4 gekocht A4 formaat (iets van een 400 euro betaald bij konijn)
                            voor normaal gebruik op de pc blijf ik bij de muis maar voor photoshop zou ik echt niet meer zonder kunnen eerlijkk gezegd, heb maar van 1 ding spijt, dat ik het niet veel en veel eerder gekocht heb
                            met dat ding kan je erg precies werken en veel sneller vind ik , is heel accuraat,

genoeg instelbare knoppen , verwisselbare pennen enz.... voor mij is het echt een mooi en handig ding!

de prijs bwa ja, als je ziet wat een computer met photoshop kost....valt het wel mee vind ik
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

En het lot helpt u een handje:

facebook - Instagram

Comment

Working...
                              X