Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Continue licht voor portret op zolderstudio

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Continue licht voor portret op zolderstudio

Ik wil om portretten te maken mijn zolder voorzien van studiolicht. Geen flitsers, maar continu licht. Ik denk aan bv. 2 softboxen op statieven met vermogensregeling met daglicht fluorescentie lampen. Er is al een zwarte achtergrondrol.
    Ik zou werken met een 50 mm 1.4 en 85 mm 1.8 van canon. Lichtsterk dus.
    Nu mijn vraag: Hoeveel zou mijn maximum vermogen moeten zijn? 1000 Watt of 2000 of nog meer? (Wattage van een 38 Watt fluolamp zou overeenkomen met 190 watt halogeenlicht) In denk illustar-materiaal te kopen. Ook nog effe zeggen dat ik een absolute beginner ben in fotograferen met toegevoegd licht. Budget: rond de 400 Euro.
    Wie kan mij hierop antwoorden? Dank bij voorbaat.
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Re: Continue licht voor portret op zolderstudio

Waarom continu licht en geen flitsers??
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Continu licht lijkt mij eenvoudiger in gebruik. Nauwelijks leercurve en you see what you get. Flitsers lijkt mij ingewikkelder. Lichtmeting, triggers, etc.... Daarom kies ik dus voor continu licht.
      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

Ga voor een flitsset. Continu licht ga je snel beu zijn:
        wil je voor mij eens nagaan hoeveel verschillende softboxen, beauty dishes, grids, snoots... op dat continue licht kan plaatsen?

De mogelijkheden zijn veel beperkter dan met flitsers.

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          De mogelijkheden zijn veel beperkter dan met flitsers.
          Om nog te zwijgen van het energieverbruik en de hitte.

Comment

Beetje spijtig dat er geen antwoord komt op mijn vraag !!!
            I. p. v. te antwoorden tracht men te overtuigen iets anders te doen: Flitsset.

Volgens mij zou het equivalent van bv. 1000 Watt halogeenlicht slechts 210 Watt zijn met daglicht fluorescent lampen. Geen energievreters dus...... en zouden deze lampen bijna geen warmte afgeven.

Nieuwe vraag: Klopt deze laatste alinea? Wie weet daar iets over te zeggen?

Dank bij voorbaat.

Comment

misschien kan je hier meer info vragen:

wil zeker geen reclame maken voor konijn, maar beetje info:
              Panoramix

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                Volgens mij zou het equivalent van bv. 1000 Watt halogeenlicht slechts 210 Watt zijn met daglicht fluorescent lampen. Geen energievreters dus...... en zouden deze lampen bijna geen warmte afgeven.

Nieuwe vraag: Klopt deze laatste alinea? Wie weet daar iets over te zeggen?
                .
                In vergelijking met een halogeenlamp heb je gelijk, maar ze geven weldegelijk warmte af want het blijven lampen, ook al is het met laag energieverbruik.
                Ik heb er in mijn studio hangen, voor inspectie van prints en voor een aangenaam werklicht als ik aan het nabewerken ben of klanten ontvang.

Van mij mag je ze gerust aanschaffen hoor, maar als je bedoeling is om portretten te maken, dan ga je op redelijk korte termijn ondervinden dat je het licht beter onder controle wil hebben.
                Qua camera-instellingen ga je ongeveer aan f5.6 bij 1/25sec zitten.
                Ook je modellen gaan snel met geknepen oogjes zitten, omdat het toch wel een heleboel licht is dat ze continu over zich heen krijgen. Het instellicht van een flitser is daartegen veel vriendelijker op dit vlak.

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Budget: rond de 400 Euro.
                  Wie kan mij hierop antwoorden? Dank bij voorbaat.
                  Ik vrees ervoor, dat je met een budget van 400€ er niet zal komen KLIK
                  Denk er ook aan dat je hier bij zelfbouw het beste zal moeten werken met HF ballasten, en dat 37 watt lampen eigenlijk te lang zijn (1m20) zo zal je beter af zijn met meerdere 60 cm lampen (18 watt) daavan heb ik er hier op BD nog een ganse doos (25 stuks) te koop staan. KLIK

Comment

Dankjewel voor de informatie.
                    Na dit alles lijkt het mij toch beter om uit te kijken naar flitslicht i.p.v. continu licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      Qua camera-instellingen ga je ongeveer aan f5.6 bij 1/25sec zitten.
                      Ook je modellen gaan snel met geknepen oogjes zitten, omdat het toch wel een heleboel licht is dat ze continu over zich heen krijgen.
                      G
                      Dit leg je aan niemand uit!!
                      Die waarden komen voor tijdens zonsondergang.

Comment

Dankjewel voor de informatie.
                        Na dit alles lijkt het mij toch beter om uit te kijken naar flitslicht i.p.v. continu licht.
                        Nu valt het van dat stroomverbruik wel mee hoor, als je twee instellampen op vol vermogen hebt branden zit je ook al snel op 300-500 watt. Redelijk gelijk aan continulicht dus, enkel wordt dat licht wel minder warm heb ik het idee en het is wat minder "fel".

Met flitsers heb je imho wel meer mogelijkheden, door de intensiteit van het licht, de korte duur (bevriezen van je beeld) en zeker met jouw budget, omdat continu licht nu eenmaal niet goedkoop is...maar ook continu licht heeft toch zeker zijn voordelen, voor mij met name bij statische onderwerpen die je toch vanaf statief kan nemen.
                        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Continu licht lijkt mij eenvoudiger in gebruik. Nauwelijks leercurve en you see what you get. Flitsers lijkt mij ingewikkelder. Lichtmeting, triggers, etc.... Daarom kies ik dus voor continu licht.
                          Lekker HOT op zolder hoor
                          Continu licht geeft zoveel warmte af...ik moet er niet meer aandenken.
                          Flitslampen is even doorhebben...daarna weet je niet beter. Ook een stuk vriendelijker voor je modellen.

Comment

Zoals sommige mensen al hebben vermeld ga voor een kitje flitsers... waarom... omdat het je evenveel kost en je flexibel bent. Ok een lichtmeter is natuurlijk een extra hap in het budget maar dat zul je je niet beklagen.
                            Ben ook begonnen met bouwlampen (3000W en lekker warm) dan overgeschakeld naar TL versie van bouwlampen omdat de kleur zo hinderlijk is van gloeilampen (en de hitte), met een totaal vermogen van omgerekend 2600W kwam ik amper aan men trekken en daarbovenop een massa aan kabels en statiefjes (zelfgemaakt) want je wilt het licht wel wat richten ook. Ik kon amper nog bewegen op men kamertje ( 5mx6m).
                            Heb ongeveer diezelfde vraag als jou hier ook gesteld en ze wisten me ook onmiddelijk te zeggen "ga voor flitsers" was toen ook te koppig en dacht dat het wel zou lukken om de qualiteit van echte flitsers te evenaren. Niet dus... een 1000 tal foto's later en heel wat vloeken naar de winkel Elichrome ToGo 400W kit met 2 boxen en lichtmeter gekocht... 700 euro armer maar HEEL tevreden en die 2-300 euro die ik voordien had weggesmeten aan alle andere lampen en toestanden zo snel mogelijk vergeten.
                            En zoals iemand hier ook meld F5.6 1/25sec.... ik ben geen pro maar lichtsterke lenzen spelen in een studio nie echt veel rol als het om normale portretten gaat. Als je naar F1.8 wil gaan om ge snelheid behoorlijk te kunnen houden zit je met je DOF...
                            Ik maakt het grotendeels van men studio foto's op F8-F10 1/60.
                            Aan jou de keuze natuurlijk en experimenteren is leuk maar dan moet je ook eventueel het extra eurotje ervoor over hebben als het niet lukt. Alvast succes

*Edit* Trigger doe je gewoon met het bijgeleverde kabeltje.
                            Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                            Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Working...
                            X