Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits voor Leica V-Lux 1 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flits voor Leica V-Lux 1 ?

Wie gebruikt er een externe flits op zijn/haar V-Lux 1? En welk model?

Ik gebruik al een hele tijd een V-Lux 1, tot mijn grote tevredenheid.
    Deze camera heeft, zoals vele andere, een ingebouwde flits. Wel goed, maar voor kleine afstanden en ruimtes bedoeld.

Nu wou ik eens uitkijken naar een externe flits, want ik heb nog een oude Metz (36 CT2 mecablitz) en deze dateert nog van de jaren dat ik met een analoog fototoestel werkte.
    Deze flash doet nog zijn werk, maar het is natuurlijk wel allemaal manueel in te stellen.

In een bekende Antwerpse fotohandel is er wel een originele flits van Panasonic: 620€.
    Dat is ongeveer zoveel als de camera zelf, dat heb ik er niet voor over.
    Wat ook in aanmerking kwam (in de categorie 80-250€) was een Metz en nog een ander merk.

Probleempje: de ene flits geraakte amper voor de helft in de flitshouder geschoven (en geraakte er pas met veel gewring en geduld er weer uit).
    De andere flits schoof wel wat verder, maar toch niet voldoende. Er zijn zowat 4 contactpunten op het flitsschoenje (en op de flits zelf natuurlijk). Plus nog een klein pinnetje op de flits.

Deze maken dus niet allemaal contact en de winkel moest het opgeven. Want de constructie van het schoentje is zodanig robust dat het niet te verbuigen is door "een beetje harder te duwen".

De verkoper verdacht Leica ervan iets te hebben voorzien waardoor enkel hun eigen merk er op past. Daarom wou hij het ook met een Leica- of Panasonic-flitser eens proberen. Maar ... er was er op dat ogenblik geen op voorraad.

Heeft iemand ook die ervaring? Want mijn oude Metz, die schuift er wél op.
    Ik moet wel goed duwen maar toch niet overdreven hard. En met een groot middencontact (er is er maar één) maakt het niet uit dat het niet tot op de millimeter juist zit.

Francis
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Re: Flits voor Leica V-Lux 1 ?

Blijkbaar is er geen eigenaar met een V-Lux 1 die een externe flits op zijn/haar camera gebruikt?

Francis

Comment

Op de site van Metz gevonden:

Ältere Blitzgeräte mit SCA-System mit derzeit möglichen Adapterkombinationen:

Leica V - Lux 1:
      36 CT-2 mit Standardfuss 301
      Nur Automatikblitzbetrieb oder manueller Blitzbetrieb möglich!

M.a.w. je hebt dus de standaardvoet 301 nodig om uw flits te gebruiken op uw Leica.

Grtz, RF
      Last edited by Red Falcon; 30 juni 2010, 15:50.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Sorry maar ik begrijp het niet goed.

Betekent dit dan, omdat die oude Metz 36 CT-2 wél op de Leica past, dat het fototoestel met een "standaardvoet 301" is uitgerust? En dat ik dus enkel flitsers met die standaardvoet kan aansluiten?

Die oude flitser heeft in het midden van zijn voetje maar 1 contactpinnetje zitten. Terwijl de Leica is uitgerust met meerdere contactpunten: 1 groot in het midden en drie kleine in een (liggende L-vorm). Plus nog een kleine "holletje" vooraan (= langs de zijde van de lens dus).

Vreemd dus dat een meer dan 20 jaar oude flits past op een fototoetsel van 2-3 jaar oud, terwijl modernere flitsers niet passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
          Sorry maar ik begrijp het niet goed.

Betekent dit dan, omdat die oude Metz 36 CT-2 wél op de Leica past, dat het fototoestel met een "standaardvoet 301" is uitgerust? En dat ik dus enkel flitsers met die standaardvoet kan aansluiten?
          Nee hoor, je moet dus een tussenstuk kopen "Standardfuss 301".

Die oude flitser heeft in het midden van zijn voetje maar 1 contactpinnetje zitten. Terwijl de Leica is uitgerust met meerdere contactpunten: 1 groot in het midden en drie kleine in een (liggende L-vorm). Plus nog een kleine "holletje" vooraan (= langs de zijde van de lens dus).
          Wel juist daarom heb je die standaardvoet 301 nodig.
          Aan de bovenzijde past uw 36 CT-2 perfekt en de onderzijde van de "Standardfuss 301 past perfekt op uw Leica.
          Het is dus gewoon een adapter van oud (36 CT-2) naar nieuw (Leica V-Lux 1).

Vreemd dus dat een meer dan 20 jaar oude flits past op een fototoetsel van 2-3 jaar oud, terwijl modernere flitsers niet passen.
          Mogelijks heeft Leica een patent op de flitsers voor hun modellen maar niet op een tussenstuk.
          Maar ik denk eerder dat er niet genoeg Leica's verkocht worden opdat Metz (of andere) een flitser zou maken.

Mocht Leica meer democratische prijzen hanteren zou het niet lang duren voor ik er één zou aankopen.

PS: Als je dat PDF documentje graag hebt kan ik het u per E-mail opsturen.
          Het gaat niet alleen over 36 CT-2 maar ook andere Metz flitsers en het gaat niet enkel om Leica maar (bijna) alle grote merken van camera's.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dank voor de opheldering.

Om nog enige onduidelijkheid langs mijn zijde te vermijden:
            Het is dus niet mijn bedoeling om die oude flits 36-CT nog verder op mijn Leica te gebruiken; die past er nu trouwens zonder tussenstuk op.

Wel zou ik graag een nieuwe flitser gebruiken. De vraag is dan of die "Standardfuss 301" een oplossing daarvoor biedt.

Francis

Comment

Als je een andere flits van Metz wenst te gebruiken zal je wellicht ook een andere standaardvoet nodig hebben.
              Je kunt dit nagaan op dat PDF document voor "oude flitsers", maar ik veronderstel dat ze ook een voet hebben voor hun hedendaagse digitale flitsers.
              Trouwens vind ik die Metz flitsers erg goed hoor, ik heb hier nog eentje liggen uit de 70-tiger jaren en die werkt nog altijd uitstekend.
              Met deze flits heb ik meerdere bruiloften, en plechtige communies gedaan toen.

Grtz, RF

Comment

Ik ga me in die fotowinkel eens informeren.

Een van de flitsers die ze probeerden, maar niet pasten op het Leica-schoentje, was trouwens een recente Metz geloof ik. Misschien dat het met die "301" kan, of anders met een ander aanpassingsstuk.
                Zij zouden het toch moeten kunnen weten?

Comment

Hun site is ook hun sterkte niet, zojuist "ontdekt": klik.

Grtz, RF

Comment

Je moet nogal zoeken. Onderaan, onder Viele Adapter kan men verder camera's kiezen. Hier blijkt Leica (en V-Lux 1) bij te staan.

Comment

Working...
                    X