Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude staafflitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude staafflitsers

Op de site van Focus las ik onlangs dat de oude staafflitsers zoals bv.de Metz 45 CT-1 terug "in" zijn.
    Is dit werkelijk bruikbaar in dit digitaal tijdperk, of vormen deze een gevaar voor de delicate elektronica in de huidige toestellen ?
    Buiten mijn Canon 430 EX II heb ik zo'n twee Metz-toestellen met diffusors e.d., kan/mag ik die gebruiken op mijn 1000 D ?
    Thanks bij voorbaat voor een deskundig advies.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Re: Oude staafflitsers

Waarom zou je die op je camera zetten? Je hebt een goede flitser, die kun je als master gebruiken en de anderen als slaves, met hun eigen oogje of als ze dat niet hebben zo'n dingetje eronder.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sorry, verkeerd uitgedrukt.
      Ik wou die monsters niet op mijn toestel zetten, maar zijn die bruikbaar als slave ?
      Die zijn - verontschuldig mij voor mijn onwetendheid - steeds gebruikt geweest op 1/60 ste kan ik dat dan compenseren met de 1/200 ste van mijn hoofdunit ?
      Thanks anyway.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Die 1/60ste was een beperking van de camera, de sync.tijd, niet van de flits. Gewoon het richtgetal gebruiken en de sluitertijd boven de sync. tijd van je camera houden en rekening houden met eventuele korte vertragingen van de triggers, dus liever 1/125ste dan 1/250ste.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Metz 45 CT-1 flitscontacten genereren tussen 220 en 600V volgens deze site:
          http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
          Niet rechtstreeks gebruiken op DSLR zonder tussenadapter.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Hartelijk dank aan Geert voor de verwittiging.
            Bedankt Janssens voor de gestaafde uitleg. Ik dacht al zoiets : de 1/60 had iets te maken met de gordijnsluiter van de camera, niets met de flits.
            Thanks again, goede site hé ? Mensen zijn soms sarcastisch maar blijven beleefd.

Comment

misschien nog bijkomend aandachtspunt:
              die oude Metz 45 CT reeks (net als de 60) hebben een heel mooi egale uitlichting.

De hedendaagse flitsers van de merken hebben een zoomkop. Op zich is die zoom van de flits een voordeel in functie van de reikwijdte of uitgelichte beeldhoek. Maar een zoom zorgt voor één nadeel: de uitlichting is minder egaal. Je krijgt veel meer vignettering. Het centrum krijgt wat meer licht dan de hoeken. En de zoomlenzen op een fototoestel hebben daar ook last van. Als je dan op open diafragma een foto neemt met een flist die ook wat lichtafval naar de hoeken krijgt, dan is het resultaat minder.

Het lijkt me wel de moeite om eens te testen met een vaste lens met 2 stops gediafragmeerd, welke flits het egaalste beeld neerzet.
              De nieuwe generatie of die oude Metz.

De oude flitsen waren vroeger de absolute top. De flits die onder de merknaam Hasselblad werd verkocht was een edel METZ model.

mvg

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                misschien nog bijkomend aandachtspunt:
                die oude Metz 45 CT reeks (net als de 60) hebben een heel mooi egale uitlichting.

De hedendaagse flitsers van de merken hebben een zoomkop. Op zich is die zoom van de flits een voordeel in functie van de reikwijdte of uitgelichte beeldhoek. Maar een zoom zorgt voor één nadeel: de uitlichting is minder egaal. Je krijgt veel meer vignettering. Het centrum krijgt wat meer licht dan de hoeken. En de zoomlenzen op een fototoestel hebben daar ook last van. Als je dan op open diafragma een foto neemt met een flist die ook wat lichtafval naar de hoeken krijgt, dan is het resultaat minder.

Het lijkt me wel de moeite om eens te testen met een vaste lens met 2 stops gediafragmeerd, welke flits het egaalste beeld neerzet.
                De nieuwe generatie of die oude Metz.

De oude flitsen waren vroeger de absolute top. De flits die onder de merknaam Hasselblad werd verkocht was een edel METZ model.

mvg

Franky
                Je moet het mij niet zeggen

De flitsfoto's die ik met mijn Metz 45 CT-5 neem (zonder TTL en andere franjes) zijn kwalitatief véél beter uitgelicht dan met eender welke moderne TTL flitser met zoomkop (zoals je al aangaf: op gebied van vignettering en "platgeflitst" zijn).

Het effectief flitsvermogen ligt ook een stuk hoger dan bij de hotshoe flitsers, die wel pochen met richtgetallen tot 58, maar dit enkel bij ingezoomde flitskop op 105mm.

Bovendien heeft mijn Metz 2 flitsbuizen: ideaal om bij een wit plafond te bouncen en de kleine 2e reflector te gebruiken om de donkere gebieden - bij portretten - onder ogen, neus en kin bij te lichten.
                I love it
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Ik heb deze Metz Staafflitsers ook gebruikt. Je kan er iets over lezen in deze en deze link.

Het licht was idd wonderlijk uitgebalanseerd maar kon in M niet worden geregeld. Je moest dus de camara aanpassen aan de lichtopbrengst van de flitsers ipv de flitsers aan de gekozen camera settings (wat je normaal doet). On die reden heb ik nu 1 SB800 en 2x een SB900.

Trigeren deet ik de staafflitsers met zo'n opstich slave contactje (ca 20 euro/stuk). De pop-up flits van de camera op M en 1/128ste zord dan voor de triggerpuls.

Have Fun!
                  I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                    Ik heb deze Metz Staafflitsers ook gebruikt. Je kan er iets over lezen in deze en deze link.

Het licht was idd wonderlijk uitgebalanseerd maar kon in M niet worden geregeld. Je moest dus de camara aanpassen aan de lichtopbrengst van de flitsers ipv de flitsers aan de gekozen camera settings (wat je normaal doet). On die reden heb ik nu 1 SB800 en 2x een SB900.

Trigeren deet ik de staafflitsers met zo'n opstich slave contactje (ca 20 euro/stuk). De pop-up flits van de camera op M en 1/128ste zord dan voor de triggerpuls.

Have Fun!
                    Dat snap ik niet goed.
                    Mijn oude staafflitser heeft een ingebouwde lichtcel en past de flitsduur zelf aan.
                    Fototoestel staat meestal vast ingesteld (in 'M' mode) op zoiets als 1/30s en f5.6 (of f8.0) bij iso100 voor normale flitsfoto's binnen.
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

Yep, zo werken die oude flitsers. Doorgaans kan je zelf nog kiezen tussen welke afstanden je onderwerp zit of op welk diafragma je toestel staat.

Maar als je dan gaat bouncen op een piepschuimplaat, gaat flitsen door een zelfgemaakte softbox of paraplu, dan gaat die meetcel niet juist werken. Ze meet niet het licht op je onderwerp, maar de reflectie op de bounceplaat, softbox, paraplu....

Als je de individuele shots bekijkt, zal je ook merken dat het licht telkens anders is van intensiteit.

Omdat je bovenstaande fluctuaties en meetonnauwkeurigheden niet wilt, werk je met de flits in manueel. Maar dan had ik bij die grote toortsen maar 2 opties. Ofwel de volle flits (GN54 en 4 seconden eer ze herladen zijn), of wel 1/16 van die flits. Veel speelruimte geeft je dat niet...
                      Je moest dan de ISO en het diafragma van de camara aanpassen om een juiste belichting te verkrijgen. Met de moderne flitsers heb je dat niet.

Als ik nu pups ga fotograferen (Kijk maar eens, de blog staat e vol van), stel ik de camera in op 1/250 (dan heb ik weinig of geen invloed van omgevingslicht) en f 8 (ik zit kort bij de pups op ca 1.5m en vrij veel lens mm. Bijgevolg heb een zeer kleine DOF). Ik pas nu het flitsvermogen aan tot ik de juiste lichtintensiteit heb. Moet ik de flitsers boosten tot 1/1, dan laden ze te traag. Bij hoger dan 1/4 schroef ik de ISO's op.
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

ik heb een 580 voor de "normale" situatie's (invulflits, lekker handzaam en snel), maar als ik echt wil knallen heb ik een 50 MZ/5 (voorloper van de 76 MZ/5), geweldige flitser en niet te vergelijken met die lampjes bovenop, de uitlichting is vele male beter en constanter dan de 580 op ETTL stand, nu met de Metz lijkt het alsof ik met Nikon aan het flitsen ben, geeneen misser, heerlijk constant en goed uitbelicht, dus voor mij nog steeds een ouderwetse staafflitser.
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik heb zo'n 4 Metz 45ct-1 staafflitsers. Ik heb het "oogje" waar hierboven wordt over gesproken eruitgehaald en met een klein beetje soldeerwerk een mod gemaakt die ik op het net gevonden heb. Zie (http://forum.belgiumdigital.com/f99/...-a-285372.html )

Een setje triggers hierbij en nu kan ik de 4 metzen draadloos aansturen en dankzij de mod kan ik de power regelen en al... Niet zo heel moeilijk en vooral redelijk goedkoop. Je kan die staafflitsers op de kop tikken voor 25€, de "electronica" (een hoop weerstandjes, wat kabel, connectors, draaischakelaar een doosje) kost je zo'n 5€ per stuk...
                          Een aanrader...
                          Tommy
                          My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

Ik gebruik de 45 ct-1 icm de cactus v4. Dit werkt goed en veilig.
                            Nu alleen nog leren goed in te stellen...
                            Sony Alpha 700 + grip & Sony Alpha 200 + grip met: Sony 18-70 3.5-5.6/ Cosina MC 70-210 4.5-5.6/Tamron 28-200 3.8-5.6 Aspherical LD IF /Sigma 70-200 2.8 II APO DG Macro HSM /Tamron 17-50 2.8/ Metz 58 AF-2/ Metz 36 AF-4S /Cactus v4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                              Yep, zo werken die oude flitsers. Doorgaans kan je zelf nog kiezen tussen welke afstanden je onderwerp zit of op welk diafragma je toestel staat.

Maar als je dan gaat bouncen op een piepschuimplaat, gaat flitsen door een zelfgemaakte softbox of paraplu, dan gaat die meetcel niet juist werken. Ze meet niet het licht op je onderwerp, maar de reflectie op de bounceplaat, softbox, paraplu....

Als je de individuele shots bekijkt, zal je ook merken dat het licht telkens anders is van intensiteit.
                              ...
                              Onzin. De meetcel meet recht vooruit, enkel en alleen het licht gereflecteerd door je onderwerp.

Comment

Working...
                              X