Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uv + Polarisatie filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Uv + Polarisatie filters

Hallo fotograafjes,

Ik heb afgelopen jaar in december mijn sigma 10-20 f3.5 lens gekocht.
    En aangezien ik naar Berlijn ging heb ik snel een uv filtertje gekocht.

Maar nu wil ik een goede filter en ook meteen een goede polarisatie filter voor deze lens.

Heeft er iemand ervaring mee ik denk persoonlijk aan de B+W filters
    Maar zelfs dan zijn er nog veel verschillende met het grootste verschil gewoon of slim line.

Ook ben ik van plan om een sony 70-400g lens tekopen en daar hoort natuurlijk goed glas bij.
    Dus ook voor die lens denk ik aan de uv van B+W maar ik vraag me af of ik voor die lens ook nog een pol filter nodig heb?
    Wat denken jullie?

Ik denk voor de uv filters zoiezo de slim line maar daar zijn ook nog verschillende in...

De sigma is trouwens 82 mm

Ik heb deze site in gedachten http://maxsaver.net/ als iemand hier nog ervaringen mee heeft just shoot.

Bij voorbaad dank
    Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Re: Uv + Polarisatie filters

Ik heb altijd B&W filters gekocht voor al mijn lenzen, maar sinds de 100-400 niet meer om eerlijk te zijn, de zonnekap biedt ook genoeg bescherming en tegenwoordig zal ik alleen maar een UV filter monteren als ik rond het circuit sta ... waar altijd een risico is op opvliegende steentjes.

Ik heb wel deze : B+W 77mm Kaesemann MRC Circular Polarizer Filter gekocht, maar natuurlijk laat je een polar niet altijd op de lens staan.

Je spreekt over een 82mm filter, kan je dan geen step-up ringen gebruiken voor de Sony lens, moet je maar één filter kopen : de grootste maat die je nodig hebt.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

De step up ring is denk ik wel mogelijk maar ik denk dat ik dan zeker met vignetering temaken krijg.
      Dus dat is niet mijn voor keur opzich zou het wel een goede oplossing zijn
      Greetz Twan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
        De step up ring is denk ik wel mogelijk maar ik denk dat ik dan zeker met vignetering temaken krijg.
        Dus dat is niet mijn voor keur opzich zou het wel een goede oplossing zijn
        De step-up ring is toch voor de 70-400 lens hé, denk niet dat je veel last van vignetting zal hebben, misschien een beetje op 70mm, maar als je de grootte van een zonnekap op dergelijke lenzen bekijkt zal een step-up ring wel meevallen.

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Kijk hier eens
          While preparing our polarizing filters test supplement we decided to update also our ...

Prijs-kwaliteit is Hoya HMC UV-0 de beste volgens deze mensen.

Comment

Dit voor mij persoonlijk iets te veel zakelijk engels om het goed te begrijpen.
            Maar ik zie wel dat B+W niet getest is?

Weet iemand welke de beste filters zijn in het gamma van B+W.
            Omdat ik die toch overal hoor als de beste?
            Greetz Twan

Comment

Is er iemand die mij hiermee nog kan helpen?
              Greetz Twan

Comment

Zijn er zo weinig mensen die een uv + pol filter gebruiken?
                Greetz Twan

Comment

Ik heb een UV filter op al mijn lenzen staan. Die komt er af:
                  1. om te reinigen
                  2. om te vervangen door een circ pol filter
                  3. als ik iets van flare of onscherpte ervaar op de eerste foto's van een serie, en meestal binnen op mijn vrouw haar macrolens.

Ik heb een circ pol (77mm) die op mijn belangrijkste objectieven past. Ik gebruik 'm meestal op de 17-55 en de 10-22.
                  De circ pol is B&W - slim model; de meeste van mijn UV-filters zijn ook B&W; heb een enkele Tiffen, denk ik.

Mocht je nog bepaalde vragen hebben...
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Gezien ik Nikon apparatuur heb, gebruik ik als protectie op de 70-200 VR II de Nikon NC 77mm filter.
                    Maar voor protectie is ook de B+W UV (010) MRC ("Slim") 77 E heel goed.
                    En verder de B+W Pol Circular Käsemann Slim 77 E MRC voor de 24-70 lens.
                    Op de 14-24 past geen filter, maar maakt wel zonder filter fantastische plaatjes.

Comment

Op een UWA geeft een pola vaak niet de gewenste resultaten. Door de geweldig grote invalshoek verloopt het pola effect over de foto.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Op een UWA geeft een pola vaak niet de gewenste resultaten. Door de geweldig grote invalshoek verloopt het pola effect over de foto.
                        Het klopt dat het resultaat niet altijd te voorspellen is. Misschien een beetje zoals bij die LCW filter?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Het klopt dat het resultaat niet altijd te voorspellen is. Misschien een beetje zoals bij die LCW filter?
                          Grote voordeel bij een pola: je ziet het al in de zoeker, maar bij de andere niet, daar zie je niets.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok thnx maar kan iemand mij aanraden welke filters van B+W kan kopen voor mijn lenzen?

Ik denk dat de B+W uv mrc slim 82 mm+ de B+W pol mrc slim 82 mm

En ik ben rond aan het kijken voor een 70-400 g lens van Sony en daar ook gewoon de B+W uv mrc slim te halen.

Of zeggen jullie je moet zeker de kaesemann pakken?
                            Greetz Twan

Comment

Op een 70-400 kun je evengoed een normale filter zetten; slim heeft dan geen toegevoegde waarde.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X