Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurtemperatuur lichtbron meten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kleurtemperatuur lichtbron meten.

"...The color temperature of a light source is the temperature of an ideal black-body radiator that radiates light of comparable hue to that light source. The temperature is conventionally stated in units of absolute temperature, kelvin (K). Color temperature is related to Planck's law and to Wien's displacement law...."

Comment

Negeer dit bericht,....
      Last edited by spyro; 18 februari 2010, 13:46.
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
        in lightroom kan je dat in °Kelvin aflezen, wat versta jij onder kleurtemperatuur?

als je een neutraal kleurig object belicht met een lamp van een bepaalde kleurtemperatuur, dan is de gemeten waarde van het gereflecteerd licht van die grijskaart toch een zeer goede benadering van de kleurtemperatuur van die lamp? de grijskaart reflecteerd dat licht van de lichtbron, en dat wordt door je camera gecapteerd, en in LR lees je de temperatuur in °Kelvin af
        Dat moet inderdaad ook werken. LR geeft duidelijk een waarde in Kelvin. Afhankelijk van
        welke lichtbron die grijskaart verlicht zal de waarde in Kelvin variëren.

Als ik kan kiezen tussen een grijskaartje van 15€ of een lichtmeter van een kleine 1000€ zou ik de grijskaart alvast toch eens proberen.

Kan je iets specifieker zijn waarom je precies de kleurtemperatuur van een lichtbron zou willen meten?
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
          Als ik kan kiezen tussen een grijskaartje van 15€ of een lichtmeter van een kleine 1000€ zou ik de grijskaart alvast toch eens proberen.

Kan je iets specifieker zijn waarom je precies de kleurtemperatuur van een lichtbron zou willen meten?
          Zoals reeds gezegd, wil ik het licht in °Kelvin kunnen bepalen, maar ook de ongewenste pieken kunnen bepalen/aflezen om zo tot een perfect normlicht te kunnen komen, bepaalde lampen hebben naast een bepaalde Kelvinwaarde nog wat ongewenste nevenwerkingen zoals wat UV en IR, dat wil ik kunnen meten.

Ik beschik over een zeer goede calibrator, DEZE maar dacht dat ik hiermee ook de samenstelling van licht kon meten, maar ik vind daar nergens iets van terug, het ligt nogthans in mijn gedacht dat daarvoor een lichtkap en de nodige software bestond toen ik deze kocht, was toen nog van Macbeth, maar is ondertussen overgenomen door Xrite.
          Last edited by Guest42; 18 februari 2010, 13:27.

Comment

kleurtemperatuur en normlicht zijn id nog ver uit elkaar

weten dat een lichtbron een bepaalde kleurtemperatuur heeft zegt je nog niets over de volledigheid van het spectrum, en dat er geen gaten in de curve zitten. maar als je van een lamp de CRI kent zoals bij een Philips grafica (circa 97% CRI), en je kan de kleurtemperatuur meten, dan kom je toch al aardig in de buurt?

Comment

Kijk hier even

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                Kijk hier even
                Zeker het proberen waard Sven. Bedankt.

Comment

Working...
                X