Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurtemperatuur lichtbron meten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleurtemperatuur lichtbron meten.

Wat is een betaalbare meter om de kleurtemperatuur van een lichtbron te meten ? Of bestaat er een andere methode om de kelvinwaarde en nevenwaardes te bepalen, iemand een idee

DEZE lijkt mij nogal duur.
    Last edited by Guest42; 18 februari 2010, 13:26.

Re: Kleurtemperatuur lichtbron meten.

Misschien een héél gek idee maar ... zou je dat ook niet kunnen meten met een apparaatje waarmee je een scherm-calibratie uitvoert? Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd.
    Bij elke scherm-calibratiebeurt vraagt de software (eye-one) om een meting van het 'omgevingslicht'. Die waarde wordt toch ook gemeten in Kelvin-graden, dunkt mij?

Nota: mocht het werken, op verplaatsing is het misschien wel een ietwat omslachtige methode.

Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Ik gebruik gewoon een grijskaart en laat de camera de kleurtemperatuur daarop meten (spotjes van mijn kamer zijn blijkbaar 2700K).
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
        Ik gebruik gewoon een grijskaart en laat de camera de kleurtemperatuur daarop meten (spotjes van mijn kamer zijn blijkbaar 2700K).
        Zo zou ik het ook doen, een beetje digitale camera knapt dat karwei voor u op !

frans
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Dan moet je toestel dat wel kunnen natuurlijk
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Als je toestel het niet kan dan fotografeer je toch gewoon in RAW. Dat het in postproductie onmogelijk is lijkt me wel sterk.

By the way.. bij ons in de klas zitten we met 16 mensen waarvan niet iedereen een gloednieuw toestel heeft.
            Witbalans calibreren dmv een grijskaart kon perfect op elk toestel!
            Last edited by spyro; 18 februari 2010, 10:19.
            Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Lijkt me sterk dat het niet kan met een D700 als het met mijn Sony wel lukt .
              about.me/stijnv

Comment

??? de vraag van TS was hoe men de lichtkleur kan meten van een lichtbron (ie de spectraal waarde van de kleur in het lichtspectrum, spectrofotometrie) .. wat grijskaarten en cameras daarmee te doen hebben is mij een kompleet raadsel ..

Comment

De Eye-One Display 2 is niet 100% betrouwbaar wat het meten van kleurtemperatuur betreft, veel hangt af van de mate van vergeling van het kapje waar je doorheen moet meten.

De snelste en veiligste methode is inderdaad met de grijskaart. Hoewel ik in een klas waar 3 cursisten een Nikon D60 camera hadden, er slechts één de methode van de opname van de grijskaart (en daarna die foto selecteren om de witbalans te berekenen) kon gebruiken. Dit blijkt een gekend probleem te zijn bij de D60.

Als je over de Colorchecker Passport beschikt kan je ook heel betrouwbaar de witbalans meten of laten berekenen door de camera.

Heb je een Eye-One XT, dan kan je ook zeer nauwkeurig de kleurtemperatuur meten, maar je moet dan wel altijd een computer bij de hand hebben.

Verder zijn er mij geen "betaalbare" kleurtemperatuurmeters bekend.
                  aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                  grtz
                  marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    wat grijskaarten en cameras daarmee te doen hebben is mij een kompleet raadsel ..
                    wel, je zou een foto van een grijskaart (is vermoedelijk het best relatief goed geijkte kleurneutrale object dat een fotograaf in huis heeft) kunnen fotograferen, en bv. in lightroom met je witballans pipet de kleurbalans op die grijskaart kunnen instellen, zodat je de keurtemperatuur kan aflezen, de belichtingshoek en de fotohoek bij opname zullen uiteraard wel een invloed hebben op de meting, maar die afwijkingen zullen vermoed ik niet meer afwijken dan de verschillen tussen grijskaarten onderling. Ik heb diverse grijskaarten opgemeten toen ik nog in een labo omgeving werkte, en typisch is er een kleurafwijking (de A en de B in LAB) van max deltaE=2

probleem is dat niet alle camera's gelijk zijn, dus dezelfde meting met verschillende camera's zal nog een ander resultaat geven, maar het gemeten resultaat is relevant voor het begruik met de camera waarmee je gemeten hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                      De Eye-One Display 2 is niet 100% betrouwbaar wat het meten van kleurtemperatuur betreft, veel hangt af van de mate van vergeling van het kapje waar je doorheen moet meten.

De snelste en veiligste methode is inderdaad met de grijskaart. Hoewel ik in een klas waar 3 cursisten een Nikon D60 camera hadden, er slechts één de methode van de opname van de grijskaart (en daarna die foto selecteren om de witbalans te berekenen) kon gebruiken. Dit blijkt een gekend probleem te zijn bij de D60.

Als je over de Colorchecker Passport beschikt kan je ook heel betrouwbaar de witbalans meten of laten berekenen door de camera.

Heb je een Eye-One XT, dan kan je ook zeer nauwkeurig de kleurtemperatuur meten, maar je moet dan wel altijd een computer bij de hand hebben.

Verder zijn er mij geen "betaalbare" kleurtemperatuurmeters bekend.
                      Dag Marc, ik beschik over een Gretagmacbeth Eye One Pro, DEZE en zou zoals Regulus zegt, het lichtspectrum van een lichtbron willen meten (geen flits), maar eventueel wel menglicht, bestaat er voor deze toestellen een lichtkapje en software ?

Vriendelijke groeten,
                      Geert.
                      Last edited by Guest42; 18 februari 2010, 13:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                        snip bv. in lightroom met je witballans pipet de kleurbalans op die grijskaart kunnen instellen, zodat je de keurtemperatuur kan aflezen,snip
                        .. en dat geeft je de kleurtemperatuur in ° Kelvin ?
                        vraag mij af ... wat verstaan jullie eigenlijk onder "kleurtemperatuur"?

Comment

Blijkbaar iets anders dan jij . Is kleurtemperatuur / witbalans / kleurbalans / ... niet allemaal hetzelfde?
                          about.me/stijnv

Comment

Blijkbaar iets anders dan jij . Is kleurtemperatuur / witbalans / kleurbalans / ... niet allemaal hetzelfde?
                            not in my books ... .. kleurtemperatuur heeft fundamenteel niets te zien met een grijskaart of met een witbalans (dat dit toepassingen zijn voor een kleurtemperatuurCORRECTIE voor een toestel is een ander verhaal) ... misschien eens beginnen bij wikipedia voor de eenvoud?
                            enfin, ik laat mij weer nodeloos gaan ...

Comment

in lightroom kan je dat in °Kelvin aflezen, wat versta jij onder kleurtemperatuur?

als je een neutraal kleurig object belicht met een lamp van een bepaalde kleurtemperatuur, dan is de gemeten waarde van het gereflecteerd licht van die grijskaart toch een zeer goede benadering van de kleurtemperatuur van die lamp? de grijskaart reflecteerd dat licht van de lichtbron, en dat wordt door je camera gecapteerd, en in LR lees je de temperatuur in °Kelvin af

Comment

Working...
                              X