Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat nog komen bij een nieuwe reflexcamera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat nog komen bij een nieuwe reflexcamera?

Hallo,

binnenkort koop ik mijn eerste reflexcamera. Na lang twijfelen is het de D90 geworden met een 18-105mm lens.

Zijn er bepaalde accessoires dat ik vanaf het begin al beter aanschaf? (beschermfilter, antikraslaagje voor display, ...)

En... met wat kan ik mijn 18-105mm lens vergelijken? ik had vroeger een gewone 10x digitale zoom camera. Zal ik meer kunnen zoomen?

Alvast bedankt!

Re: Wat nog komen bij een nieuwe reflexcamera?

Een tasje zal het belangrijkste zijn. Die filter verminderd je beeldkwaliteit (maar hier zijn veel voor en tegenstanders van) en die folie is ook niet nodig want die toplaag bij de Canon en Nikon (andere merken weet ik niet) zijn op zich vrij krasbestendig en voor de prijs van zo'n folie kan je dat glaasje dikwijls al vervangen.
    Met die lens zal je iets minder kunnen zoemen nl. 5,4 X

Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

De optische zoom van een objectief bereken je door het maximale bereik te delen door het minimale bereik.
      Voorbeeld met het objectief dat je noemt, de 18-105. De optische zoom van dit objectief is 105/18=5.8x . Het bereik van deze lens is 18mm tot 105mm.

beschermfilter, antikraslaagje, tja ik gebruik het niet, beschermfilter neemt een beetje kwaliteit van je foto's. Antikraslaagje is natuurlijk altijd handig al is het natuurlijk geen must!

Misschien is een geheugenkaart handig, en een cameratas/rugzak.
      Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lander Bekijk bericht
        Misschien is een geheugenkaart handig, en een cameratas/rugzak.
        alleszins dat en een reservebatterij vind ik ook onmisbaar
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik heb na een jaar nog altijd geen reservebatterij gekocht, en nog niet gemist.

Geheugenkaart heb je alleszins nodig, en een tas zeker ook. Koop er een die groot genoeg is, zodat je niet meteen een andere moet kopen als je na verloop van tijd een lens/flitser bijkoopt.

Filters en andere toestanden heb je (nog) niet nodig. Koop die pas als je merkt dat je ze nodig hebt. Anders koop je misschien 't verkeerde
          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Reserve batterij & flits.
            Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Alleen een geheugenkaartje om te beginnen

Fotoverkopers is hun boterham gegund, maar omdat wij allemaal shoppen voor de laagste prijs zijn accessoires een middel om nog wat winst te maken

De kans dat de tas, het statief, de flitser, de lensreinigingsdoekjes blaasbalgjes (een deftige verkoper geeft je dat nog wel) enz ... die je in een goed voornemen meteen koopt de juiste spullen voor je zijn is redelijk klein

Ga daar eens rustig voor terug

Koop merkloze reservebatterijen voor een paar EUR (als dat nog kan op je nieuwe camera) en besteed het geld anders aan een 12-220V convertertje voor in de auto, kan je daar je batterij (en vele andere dingen) opladen

Comment

Hoi,
                als ík een nieuwe cam aanschaf (zoals 1,5 maand terug... ), dan zorg ik wel voor een aantal extra spulletjes.
                Voldoende geheugen(kaartjes), genoeg voor 1200 á 1600 RAW beelden (Vakanties).
                Minimaal één reservebatterij, meestal niet origineel (alleen nu in m'n 5D MkII wel...)
                Een lader die ik ook op de motor of in de auto kan gebruiken, 12 volt dus.
                En natuurlijk een (kleiner) tasje om mee rond te wandelen.
                Een low budget afstandbediening, in combinatie met een statief...
                Externe flitser.
                In mijn rugzak heb ik dan de dingen die ik niet direct nodig heb (Statief, flitser, extra lenzen en dergelijke)

Maar... anderen kúnnen het anders doen... en maken óók leuke foto's...

Groet
                Adrie

Comment

Het meeste is volgens mij nu gezegd maar ik zou nog een fotowaterpasje aan het lijstje toevoegen (zeker als je landschappen wil fotograferen) en draadontspanner(als dit niet al eerder vermeld is). Verloopfilters kunnen ook handig zijn( bijna enkel nodig wanneer je vooral landschappen fotografeert).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Alleen een geheugenkaartje om te beginnen

Fotoverkopers is hun boterham gegund, maar omdat wij allemaal shoppen voor de laagste prijs zijn accessoires een middel om nog wat winst te maken

De kans dat de tas, het statief, de flitser, de lensreinigingsdoekjes blaasbalgjes (een deftige verkoper geeft je dat nog wel) enz ... die je in een goed voornemen meteen koopt de juiste spullen voor je zijn is redelijk klein

Ga daar eens rustig voor terug

Koop merkloze reservebatterijen voor een paar EUR (als dat nog kan op je nieuwe camera) en besteed het geld anders aan een 12-220V convertertje voor in de auto, kan je daar je batterij (en vele andere dingen) opladen
                    Ik sluit me hier volledig bij aan...
                    Ik vind het raar dat iedereen zegt dat je een flitser, statief, extra batterij, draadontspanner, afstandsbediening, ... ???? moet kopen. Hoe weten jullie nu wat de noden zijn van de TS? Als beginner weet hij dat waarschijnlijk zelf nog niet, tijd genoeg om uit te zoeken waar zijn interesses liggen op vlak van fotografie. Eens je dat weet, merk je vanzelf wel welke extra's je nodig hebt.

Een tas en een geheugenkaart heeft iedereen nodig; al de rest is volgens mij specifiek.
                    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Ik heb zelf zopas een Nikon D90 met die lens gekocht. Zeer tevreden overigens^^
                      Wat ik me afvroeg en voor jou misschien ook makkelijk kan zijn, is het de moeite om een zonnekap te kopen hierbij? Ik heb enkele foto's die plaatselijk overbelicht zijn, is dit simpel te vermijden door een zonnekap?

Hoop dat dit jou ook helpt

Alvast bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Typhke Bekijk bericht
                        Ik heb zelf zopas een Nikon D90 met die lens gekocht. Zeer tevreden overigens^^
                        Wat ik me afvroeg en voor jou misschien ook makkelijk kan zijn, is het de moeite om een zonnekap te kopen hierbij? Ik heb enkele foto's die plaatselijk overbelicht zijn, is dit simpel te vermijden door een zonnekap?

Hoop dat dit jou ook helpt

Alvast bedankt.
                        Een zonnekap helpt niet tegen overbelichte foto's.
                        Wat een zonnekap wel doet is licht tegenhouden dat vanuit de zijkant op het voorste lenselement valt en daar flare veroorzaakt. Een zonnekap beschermt ook het voorste lenselement.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Een zonnekap helpt niet tegen overbelichte foto's.
                          Wat een zonnekap wel doet is licht tegenhouden dat vanuit de zijkant op het voorste lenselement valt en daar flare veroorzaakt. Een zonnekap beschermt ook het voorste lenselement.
                          Idd, had mn probleem ook fout omschreven. Ik ga mij alvast een zonnekap aanschaffen en mss ook geen slecht idee voor de TS? Schade doet hij niet en de lens is beter beschermd plus geen/minimum aan flares?^^

Comment

Naast een DSLR en objectief, zou ik euro's opzij zetten voor:
                            - extra accu
                            - losse flitser (daar ga je veeeeeel plezier van hebben, als het bij je fotografische activiteiten past)
                            - geheugenkaart
                            - reinigingssetje voor je sensor (arctic butterfly of soortgelijk iets)

Groet,
                            Peter

Comment

Tijd brengt raad.
                              Je zal toch zelf moeten ondervinden aan wat je behoefte hebt. Wat voor de éne onmisbaar is is voor een ander niet nodig........

Comment

Working...
                              X