Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overweging van aanschaf SB900 voor Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overweging van aanschaf SB900 voor Nikon D90

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
    Ik volg!

Je betaalt wel iets meer voor een SB-900 maar hij is dat extra geld helemaal waard!
    Een tijdje geleden werd hier gezegd dat er nauwelijks verschil was tussen SB-600 en SB-900. Behalve dan een aantal zaken die ik als ietswat doorgedreven amateur (en niet studio gebruiker) niet leek nodig te hebben.

Ik heb dus de SB-600 aangeschaft, samen met een diffusor kapje. Ben hier best tevreden over, al moet ik toch nog een aantal zaken onder de knie zien te krijgen. Op F8 krijg ik bijvoorbeeld de foto nauwelijks voldoende belicht, zelfs op korte afstand. En die diffusor geeft in sommige situaties een minder goed beeld dan een gewone bounce op het (witte) planfond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
      Een tijdje geleden werd hier gezegd dat er nauwelijks verschil was tussen SB-600 en SB-900. Behalve dan een aantal zaken die ik als ietswat doorgedreven amateur (en niet studio gebruiker) niet leek nodig te hebben.

Ik heb dus de SB-600 aangeschaft, samen met een diffusor kapje. Ben hier best tevreden over, al moet ik toch nog een aantal zaken onder de knie zien te krijgen. Op F8 krijg ik bijvoorbeeld de foto nauwelijks voldoende belicht, zelfs op korte afstand. En die diffusor geeft in sommige situaties een minder goed beeld dan een gewone bounce op het (witte) planfond.
      Tussen een Audi A3 en een Audi A8 is er ook nauwelijks verschil hé, beiden dienen om je te verplaatsen, net zoals een SB600 en een SB900 beiden dienen om te flitsen.

SB600 is zeker niet slecht, maar een SB900 is een stuk beter, krachtiger, meer mogelijkheden, betere lichtverdeling enz. wat had je dan verwacht ?

Comment

Wat ik verwachtte was een betere omkadering (meer knopjes, meer instellingen, beter schermpje, ...) maar dezelfde flits...

Comment

Wat ik verwachtte was een betere omkadering (meer knopjes, meer instellingen, beter schermpje, ...) maar dezelfde flits...
          Dus een SB900 in het formaat van een SB600, jammer maar deze bestaat niet, de veel grotere uitvoering van de SB900 zal zo wel zijn redenen hebben, ook het grotere lichtoppervlak maakt dat de verdeling van het licht een stuk zachter is, vergelijk het met de kleine flitsjes van een compact, het is inderdaad ook een flits, maar dan over het algemeen met keihard licht, en in slechte lichtomstandigheden niet om aan te zien.

Comment

Diegen die je dat heeft wijsgemaakt verdient een lap rond zijn oren

Tussen SB-800 en SB-900 is het verschil niet zo erg groot, maar tussen SB-600 en SB-900 zit een wereld van verschil.

Dat je op F/8 de foto niet belicht krijgt komt door de geringere lichtopbrengst (richtgetal) van de SB-600.
            Normaal staat er in de handleiding een tabel met afstandschalen (of richtgetallen) waaruit je de max afstand per diafragma kan afleiden.

Let op: als je HSS gebruikt (sluitertijden hoger dan normale syncsnelheid) verkort de maximale afstand exponetieel.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
            X