Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

split focus screen / matglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• split focus screen / matglas

Beste,

Eind vorig jaar kocht ik een M42 adapter (met AF confirm) en een manuele lens om de ouderwetse geneugten te testen van het manuele werk. Nu heb ik een probleem. Wanneer ik begin te spelen met kleine dof f5.6 en kleiner heb ik veel foto's out of focus. De enige oplossing die ik zie is het installeren van een split focus screen.
    Ik heb 2 bodies: 20D en 1D3.

Lost zo'n focus screen m'n probleem op ?
    Zoja, waar kan ik een dergelijk matglas vinden ?
    Is er een verdeler van Katz Eye (prijzig), HAODA of een alternatief in België ?
    Canon maakt geen matglas met split screen prisma ?
    Zijn er oude analoge toestellen te vinden waarvan zo'n matglas te recupereren is ?

Doel is na positieve testen een 500mm MF te zoeken voor natuurfotografie.

Alvast bedankt voor de feedback,
    Sven
    Last edited by timmersv; 12 januari 2010, 10:31.

Re: split focus screen / matglas

Naar mijn weten maakt Katz-eye geen focus screens voor 1D body's, wel voor een 20D
    Kan je het niet deels oplossen met de liveview van je 1D3 ?
    ik merk dat dit prima werkt voor bijvoorbeeld macrowerk

Comment

Re: split focus screen / matglas

Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
      Beste,

Eind vorig jaar kocht ik een M42 adapter (met AF confirm) en een manuele lens om de ouderwetse geneugten te testen van het manuele werk. Nu heb ik een probleem. Wanneer ik begin te spelen met kleine dof f5.6 en kleiner heb ik veel foto's out of focus. De enige oplossing die ik zie is het installeren van een split focus screen.
      Ik heb 2 bodies: 20D en 1D3.

1) Lost zo'n focus screen m'n probleem op ?
      2) Zoja, waar kan ik een dergelijk matglas vinden ?
      3) Is er een verdeler van Katz Eye (prijzig), HAODA of een alternatief in België ?
      4) Canon maakt geen matglas met split screen prisma ?
      5) Zijn er oude analoge toestellen te vinden waarvan zo'n matglas te recupereren is ?

Doel is na positieve testen een 500mm MF te zoeken voor natuurfotografie.

Alvast bedankt voor de feedback,
      Sven
      1) Je moet eerst scherpstellen met het diafragme vol open, anders wordt het te donker in de zoeker om goed scherp te stellen.
      Met een split screen is het een fluitje van een cent om scherp te stellen.
      2) Bij Katz Eye of bij Haoda, een alternatief kan deze zijn maar persoonlijk geen ondervinding mee.
      3) Foto Konijnenberg verkoopt Katz Eye.
      4) Nee, Canon maakt die niet.
      5) Ja, als je een geweldige crack bent aan de freesmachine.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
      X