Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto : Welk statief ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Manfrotto : Welk statief ?

De 322RC2 was hier een tijd geleden nogal populair.
    Is dat nog steeds zo, of zijn er ondertussen andere zaken in het favoritisme geraakt?

Verschil tussen 322 en 498 is de manier waarop het balhoofd bediend wordt als ik het goed voorheb.

Wat zijn de pro's en contra's voor een balhoofd met hendel versus een balhoofd met draaiknoppen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
      De 322RC2 was hier een tijd geleden nogal populair.
      Is dat nog steeds zo, of zijn er ondertussen andere zaken in het favoritisme geraakt?

Verschil tussen 322 en 498 is de manier waarop het balhoofd bediend wordt als ik het goed voorheb.

Wat zijn de pro's en contra's voor een balhoofd met hendel versus een balhoofd met draaiknoppen?

De contra is; dat ik altijd tegen de hendel aan knal als ik door de zoeker wil kijken.
      Het risico dat de camera voorover kan klappen is bij de 498 niet aanwezig
      omdat je hem vastzet en dan kan fijnregelen.
      Moet ook gezegd zijn dat de RC4 een zeer handig plaatje is.

Comment

Werkt dat even praktisch die fijnafstelling?
        Kan je bijvoorbeeld eerst wat grover instellen en dan fijn afregelen?
        Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar als je eerst 5 minuten aan een wieltje moet draaien vooraleer je de juiste positie hebt...
        Langs de andere kant, ik zou het statief enkel gebruiken voor landschapsfotografie in de ruime zin (architectuur, ...) dus heel veel moet er niet geregeld worden en snelle reactie is zeker niet vereist...

Ik vind het een moeilijke keuze... Alle tips zijn welkom

Comment

Werkt dat even praktisch die fijnafstelling?
          Kan je bijvoorbeeld eerst wat grover instellen en dan fijn afregelen?
          Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar als je eerst 5 minuten aan een wieltje moet draaien vooraleer je de juiste positie hebt...
          Langs de andere kant, ik zou het statief enkel gebruiken voor landschapsfotografie in de ruime zin (architectuur, ...) dus heel veel moet er niet geregeld worden en snelle reactie is zeker niet vereist...

Ik vind het een moeilijke keuze... Alle tips zijn welkom
          Ik heb de 498RC4 al enige tijd in gebruik en ik vind hem fantastisch werken.
          Rechter knop (hendel) grof instellen, linker knopje fijn afstellen, werkt heel goed.
          Ik heb hem in combinatie met de Manfrotto 055XPROB.
          Ik zou niet weten waarom veel duurdere spullen nou betere foto's opleveren voor een amateur.

Comment

Kan je dit balhoofd in alle richtingen bewegen? Zoals ik het op de foto zie, kan het maar om 2 assen draaien?

Comment

Kan je dit balhoofd in alle richtingen bewegen? Zoals ik het op de foto zie, kan het maar om 2 assen draaien?
              De kogel zelf kan je 360% draaien, kantelen; voor portretstand, links of rechts,
              maar zoals je ziet kun je de basis in dit verband ook weer met 360% draaien of je statief wat draaien.
              Dus ALLES is met 360% instelbaar.
              Last edited by vrije064; 1 januari 2010, 15:34. Reden: .

Comment

Ok, ik zie het nu, je kan door de basis te draaien, met de +90/-90 laterale beweging inderdaad alle mogelijk kantelingen bereiken. Maar is dat praktisch? (Is een vraag he, geen verwijt, ik ken er namelijk niks van, ik probeer het mij enkel voor te stellen)

Stel hij staat zoals op de foto, voorwaarts, achterwaarts kantelen. Als je dan naar links wilt, moet je eerst de basis 90° draaien en pas dan kan je naar links kantelen.

Comment

Ok, ik zie het nu, je kan door de basis te draaien, met de +90/-90 laterale beweging inderdaad alle mogelijk kantelingen bereiken. Maar is dat praktisch? (Is een vraag he, geen verwijt, ik ken er namelijk niks van, ik probeer het mij enkel voor te stellen)

Stel hij staat zoals op de foto, voorwaarts, achterwaarts kantelen. Als je dan naar links wilt, moet je eerst de basis 90° draaien en pas dan kan je naar links kantelen.
                  Je hoeft de kop niet speciaal met het logo naar je toe te zetten, als je de kop
                  of het statief een kwart slag draait kan je naar links en rechts kantelen.
                  Juist het alle kanten op kunnen kantelen maakt het zo practisch.

Comment

Ah ok, het leek mij dat je maar weinig speling had en maar in twee richtingen goed kon bewegen zonder de rotatie aan de voet te gebruiken. Maar dat is dus niet zo als ik u hoor, je kan het balhoofd vrij bewegen.

tnx voor de info.

Comment

Working...
                    X