Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• polfilter

ik ben aan het sparen voor een pol.filter voor op mijn toestel.
    nu, ik zit met een vraagje in mijn hoofd.
    wat doet een pol.filter nu precies?
    mvg. saens
    ik wens ook nog iedereen een gelukkig 2010

Re: polfilter

Dus ge bent aant sparen voor iets vaarvan ge niet weet waar t voor dient Ook een goed begin van 2010 .

Zelf heb ik een polfiler in mijnen voiture. Kwestie van geen hooikoorts te krijgen ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saens Bekijk bericht
      ik ben aan het sparen voor een pol.filter voor op mijn toestel.
      nu, ik zit met een vraagje in mijn hoofd.
      wat doet een pol.filter nu precies?
      mvg. saens
      ik wens ook nog iedereen een gelukkig 2010
      Je hebt al antwoord gehad van een grappenmaker, maar dat heb je door je vraagstelling wel uitgelokt. Ik neem aan dat je een polarisatiefilter bedoelt en geen pollenfilter.
      Een polarisatiefilter haalt reflecties weg en geef o.a. de lucht wat meer doortekening.
      Dit is in te stellen met een circulair polarisatiefilter een z.g. slim polafilter.
      Heeft alleen nut bij zon en dan heeft het de beste werking met een hoek van 90% op die zon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vrije064 Bekijk bericht
        Je hebt al antwoord gehad van een grappenmaker,.
        Zit jezelf ook niet in deze categorie met het volgende antwoord?
        Dit is in te stellen met een circulair polarisatiefilter een z.g. slim polafilter.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Zit jezelf ook niet in deze categorie met het volgende antwoord?
          Ach, zinnen uit z'n context halen en dan gaan mierenneuken over een uitdrukking!
          Als je zelf zo integer was geweest had je het gelijk goed geplaatst.
          In ieder geval is de vraagsteller hier niet erg mee geholpen.
          Iemand aanvallen die tracht een vraagsteller een antwoord te geven vind ik niet zo netjes, meneer de "opleidingadviseur"
          Last edited by vrije064; 1 januari 2010, 19:31. Reden: .

Comment

ik ben aan het sparen voor een pol.filter voor op mijn toestel
            Ik heb nog ene liggen: B&W 62mm, slim-versie dus extra dun. PM maar bij interesse.

Comment

lol wel goe ge spaart voor iets ma wa het is :s voor wat ga je hem kopen wand als het juist is om u lens te beschermen ben je goedkoper af met gewoon een UV filter .
              maar nen polarisatiefilter das wel iets handig vind ik, ele het hebt hangt er van af of je het goed gebruikt,
              zoals vrije064 al zij het werkt reflecties weg van ramen en dergelijke bv op het autosalon is dit onmisbaar.
              niets zo irritant als die reflecties in de ramen van die mooie auto.

maar das nie het enige ook je kleuren kan je doen beter uitkomen, het groen groener het rood roder,
              hij verbeterd het contrast tussen de kleuren.
              het affect ervan bepaal je door aan je filter te draaien.
              let wel op als je hem aankoopt dat het een circulair filter is, GEEN lineair.
              voor de hedendaagse dslr's heb circulair nodig, anders werkt je focus enz niet zo goed meer.

een polarisatiefilter heeft ook wat nadelen je verliest er licht mee gemiddeld 1-2 f-stops bij een goeie filter (dus een tragere sluitertijd),
              ook kan hij de lucht erg donker maken (dan werkt hij te goed ).

en als je werkt met groothoeklenzen koop je best een slim uitvoering deze zijn niet zo hoog, zodat ze niet op de foto staan e
              (dus lenzen onder de 24mm is dit het best).

en als je toch ene koopt koop meteen een goed merk.
              goede bekende merken zijn Tiffen en Hoya iets minder geprijst, B+W of Heliopan zeer goed en bekend ma wel prijzig
              en als je een tweedehands filter koopt kijk of er geen krasen op zijn!

gtz mich
              nikon D50, D90, D300 nikon SB-900, tripot en wa glaskes

Comment

Ach, zinnen uit z'n context halen en dan gaan mierenneuken over een uitdrukking!
                Als je zelf zo integer was geweest had je het gelijk goed geplaatst.
                In ieder geval is de vraagsteller hier niet erg mee geholpen.
                Iemand aanvallen die tracht een vraagsteller een antwoord te geven vind ik niet zo netjes, meneer de "opleidingadviseur"
                Zit die wel op een fout antwoord te wachten dan? Slim heeft namelijk niks met circulair te maken, de zin is niet uit zijn kontekst gehaald.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Zit die wel op een fout antwoord te wachten dan? Slim heeft namelijk niks met circulair te maken, de zin is niet uit zijn kontekst gehaald.
                  Ik zal het nog eenmaal verduidelijken, bijdehandje, natuurlijk slaat slim
                  per defenitie niet op een polafilter.
                  Ik wil er enkel maar mee aangeven dat de moderne circulaire polafilters
                  extra dun zijn t.o.v. de gewone polafilters.
                  Hoe noemen ze je thuis?
                  Ik denk dat de vrager nou bibberend onder de dekens ligt en niets meer met
                  fotografie te maken wil hebben.

En dat komt allemaal door jou!http://forum.belgiumdigital.com/images/smilies/bomb.gif

Comment

Ik denk dat de vrager nou bibberend onder de dekens ligt en niets meer met
                    fotografie te maken wil hebben.

En dat komt allemaal door jou!

Als ik iedere dag van 2010 zo hard kan lachen, dan wordt het een mooi jaar !

@ saens : een polarisatiefilter kan ook van pas komen bij bezoekjes aan de zoo. Veel dieren zitten daar (gelukkig maar) achter glas. Dit kan storende spiegelingen veroorzaken tijdens het fotograferen. Deze kunnen dmv een polarisatiefilter worden weggefilterd, of althans verminderd.
                    Last edited by Tequilala; 1 januari 2010, 22:39.

Comment

Misschien kan je hier wel duidelijke uitleg vinden met enkele (mooie) voorbeelden.
                      Een fototoestel dat naar behoren werkt.
                      Flickr
                      tumblr

Comment

ik weet wel wat een polafilter doet maar niet echt precies, daarom gewoon wat meer uitleg gevraagd

Comment

Working...
                        X