Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging met perslucht.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reiniging met perslucht.

Onlangs heb ik mij, in een gekende Antwerpse fotowinkel, een busje samengeperste lucht gekocht. "KENAIR Air Duster".
    Want ondanks het besteden van de nodige zorg aan mijn compacte camera, leek het mij dat na een verblijf aan onze kust, een ontstoffings- en ontzandings-actie geen overbodige luxe zou zijn. Zelfs bij enkel uitwendig poetsen, blijken er veel moeilijk bereikbare hoekjes en kantjes.

Op mijn vraag of de bus enkel gedroogde perslucht (of stikstof) bevatte, kreeg ik als antwoord dat er ook wat drijfgas aanwezig was.

Thuis gekomen las ik de informatie op de "spuitbus" nog eens.
    Inderdaad, deze bus bevat (ook) een milieuvriendelijk aandrijfgas. Een brandbaar gas nog wel.

Over concentraties is er evenwel geen informatie.
    Nu vraag ik me enkele dingen af.

-Waarom is een aandrijfgas nog nodig, als de lucht zelf al is samengeperst?
    -Waarom een brandbaar gas?
    -Zit er eigenlijk ook lucht in of is het enkel dat gas?
    -Weet er iemand of men enkel samengeperste lucht kan kopen in kleine busjes? Liefst hervulbaar.
    Of moet ik misschien mijn licht eens gaan opsteken in een winkel van teken- en schildermateriaal?
    Ik weet er namelijk eentje waar men ook gerief voor airbrush kan kopen. Misschien hebben die kleine luchttankjes. Zodat men niet echt een compressor in huis hoeft te halen

Francis
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Re: Reiniging met perslucht.

Kenair is dus enkel drijfgas, lucht samengeperst kan nooit in zo'n busje ook niet voor airbrush doeleinden hoor dan heb je ook weer een vloeibaar gasmengsel.
    Touwens als je voorzichtig met de kenair werkt is dit prima te gebruiken, er opletten dat je de bus steeds rechtop houdt en niet te veel of te lang blaast.
    Je krijgt dan kans op bevriezing.

Wat héél erg eenvoudig is en ook goed werkt is een simpel blaaspeertje.

Nooit in de verleiding komen van de compressor te gebruiken, die lucht is niet zuiver en zit vol met water en olie deeltjes.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt voor de info.
      Heb weeral wat bijgeleerd.

Groetjes, Francis
      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Nooit in de verleiding komen van de compressor te gebruiken, die lucht is niet zuiver en zit vol met water en olie deeltjes.

MVG, Jeff C.
        En meestal ook nog wat roestdeeltjes van de binnenkant van het perluchtreservoir, en die komen dan tegen een heel hoge snelheid op de sensor af als je daarop blaast.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

zou het veilig zijn om bv grote gasbussen te gebruiken? -> bv duikersflessen od?
          dit is zuurstof met nog iets erbij (geen idee wat juist, maar ik dacht N2).
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
            zou het veilig zijn om bv grote gasbussen te gebruiken? -> bv duikersflessen od?
            dit is zuurstof met nog iets erbij (geen idee wat juist, maar ik dacht N2).
            Een mengsel van zuurstof O2 en lachgas N2O is een pijnstiller in de ambulances, en een mengsel van zuurstof en stiktof is dus gewoon lucht, geen van beiden zou ik gebruiken voor de reiniging van mijn camera's. Waarom het zo ver en zo gevaarlijk gaan zoeken als een simpel blaaspeertje het werk naar behoren doet.

Blijkbaar zijn er maar weinig mensen een beetje op de hoogte van gassen onder druk in flessen, zeker van het aantal bar waarop deze flessen gevuld zijn.
            Geen enkel gas onder hoge druk, kan je zo maar gebruiken, het minste wat je nodig hebt is een reduceerventiel die de hoge druk omvormt naar een instelbare lagedruk.
            Dus blijf ver vandaan van duikflessen ( tussen de 200 en de 300 bar) of zuurstof heeft ook zoiets van een 200 bar of meer, stikstof net eender. De CO2 fles van een tapinstallatie heeft 65 bar druk en die druk heb je ook op koolzuurblussers, alleen heb je hier nog is een stijgpijp die vloebaar koolzuur naar buiten brengt, waarna het vast wordt door de ontspanning en witte sneeuw achterlaat van vast koolzuur met een temperatuur van ongeveer - 70 graden Celcius!
            Gebruik gewoon je blaaspeer, misschien iets minder spectaculair, maar zoveel veiliger, voor U, en voor je uitrusting.

Groetjes onder druk !
            Jeff C.
            Last edited by Digipics357; 22 september 2009, 13:41. Reden: an -70 graden
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik zou er nooit aan denken om met "hoge" druk een delicate sensor te reinigen.
              één gaat het over stof dat plakt (meestal) niet
              twee waar blaas je het stof heen (zeker niet uit de camera) dus met hoge druk in je camera.
              Het peertje met antistatisch borsteltje werkte decenia perfect om de slr te reinigen, waarom dan niet met de dslr.
              Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

misschien inderdaad geen slecht idee
                maar al wat van plastic deeltjes op sensor gehoord. Vandaar dat ik er mij nog geen gekocht heb.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Kenair is dus enkel drijfgas, lucht samengeperst kan nooit in zo'n busje ook niet voor airbrush doeleinden hoor dan heb je ook weer een vloeibaar gasmengsel.
                  Touwens als je voorzichtig met de kenair werkt is dit prima te gebruiken, er opletten dat je de bus steeds rechtop houdt en niet te veel of te lang blaast.
                  Je krijgt dan kans op bevriezing.

Wat héél erg eenvoudig is en ook goed werkt is een simpel blaaspeertje.

MVG, Jeff C.

idd vanwege bevriezing /vuil etc zou ik toch nooit gene busje-compressor ea gebruiken zulle
                  Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Working...
                  X