Toch even bij vermelden dat ik de nood naar beter tov m'n manfrotto voelde bij telewerk (zwaardere lenzen) en vooral macro (precisiewerk). Aangezien dat laatste iets is waar ik me heel fel mee bezighoud vond ik de hogere kost wel verantwoord. Ik gebruik wel nog steeds m'n 055ProB statief maar ben stilletjes aan het kijken naar een Gitzo.
Dank voor de link. (Had vroeger enkel maar een Duitse link naar die M10).
Ik neem aan dat de snelkoppelplaatjes van Manfrotto niet meer passen? Welke heb je dan nodig?
Koppelplaatjes zijn arca-swiss type dovetail plaatjes. Als al je een hele reeks manfrotto plaatjes hebt is het misschien niet slecht om eerst ergens een duurdere manfrotto kop uit te proberen.
Dank voor je reply. Inderdaad, eerst trachten "het beste van Manfrotto" een kans te geven, denk ik. Zal ik waarschijnlijk tgv ons Fotosalon eind deze maand wel kunnen doen.
Succes in ieder geval met de zoektocht, 't is nooit simpel. Misschien krijg je nog wel de gelegenheid om zo'n Markins balhoofd van een collega-fotograaf uit te testen Ik woon helaas wat veraf...
Ik gebruik de 322 rc héél veel, en echt niet voor lichte lenzen. Een balhaaofd vind ik zeer onprettig werken, vanweg de verstellingen in alle richtingen, als je niet oplet valt je toestel en lens opzij.
De 322 gebruik ik met zowat al mijn lenzen, weliswaar met statiefgondel voor de langere tele's. (Canon 300mm en 400 5.6) De beweginsgvrijheid is groot, en je hebt dus niet dat risico dat je lens omvalt, omdat je via de handgreep de boel vast hebt.
Uiteraard zijn er andere oplossingen, dmv balhoofd + sidekick of wimberly spullen, maar die zijn veel duurder.
Ik gebruik de 322 rc héél veel, en echt niet voor lichte lenzen. Een balhaaofd vind ik zeer onprettig werken, vanweg de verstellingen in alle richtingen, als je niet oplet valt je toestel en lens opzij.
Dat is het nu net: bij een goed balhoofd kan je toestel/lens niet opzij vallen. Bijv. bij Markins stel je gewoon de minimale frictie in zodat je de lens enkel nog kan rondbewegen als je er zelf kracht op uitoefent.
Dat is het nu net: bij een goed balhoofd kan je toestel/lens niet opzij vallen. Bijv. bij Markins stel je gewoon de minimale frictie in zodat je de lens enkel nog kan rondbewegen als je er zelf kracht op uitoefent.
Ik heb de Markins gebruikt (geloof dat dat iets van M20 was), die was voor mij onhandig, en dan nog een Gitzo, die je zelfs enkel vertikaal kan laten bewegen plus pannen, werkte voor mij voor geen meter...Peperduur maar niet handig.
Het is voor een heel stuk smaak natuurlijk.
Comment