Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke flitser voor EOS 350D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke flitser voor EOS 350D ?

Gegroet !

Na heel wat searchen toch nog eens recapituleren ivm flitsers. Als ik een lijstje bekijk van drie merken die ik ken (canon, metz en sigma), kom ik tot het volgende :

Canon 430 EX /richtgetal 43/270€
    Metz Mecablitz 44/ richtgetal 44/ 179€
    Sigma 500 DG super/ richtgetal 50/ 219€
    Sigma 500 DG standaard/ richtgetal 50/159€
    Canon 220 EX /richtgetal 22/179€
    (allemaal te vinden op de site van konijnenberg voor snelle vergelijking)
    Nu weet ik wel dat er meer is dan richtgetal en prijs, maar als ik specificaties vergelijk, is het allemaal pretty much the same. De Sigma 500 standaard versie lijkt me dan wel zeer interessant voor die prijs, niet ? Of toch maar op zeker spelen en voor de canon 430Ex gaan ?
    Heb ik merken flagrant over het hoofd gezien ?

Ben op zoek naar degelijke flits voor binnenhuis-toepassingen (ik woon bescheiden, dus die grote richtgetallen 50 en meer zijn er sowieso over )

Iemand ervaringen met de sigma 500 standaard versie ? (veel verschil merk ik ook niet met de "super" uitvoering)

Nog een vraagje : als een flitser zijn flitshoek aanpast aan je focuslengte, hoe zit het dan met bouncen ? verkleint de hoek dan ?

alvast bedankt voor de tips en gebruikerservaringen !

herzie

Re: Welke flitser voor EOS 350D ?

Herzie toch, je zult het nooit leren : op lange posts geven de mensen geen antwoord

Comment

Anders moet je maar eens zoeken op Bd.

Dit onderwerp is al heel vaak aangesneden, en denk dat dat de reden is waarom je geen antwoord hebt gekregen. Mensen worden het moe van altijd hetzelfde te zeggen...

Heb de super en ben er tevreden van. De gewone sigma, heeft toch wat minder functies en heeft geen lcd, geloof ik... Maar don't shoot me if I'm wrong.

Groeten
      Jo
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
        Nog een vraagje : als een flitser zijn flitshoek aanpast aan je focuslengte, hoe zit het dan met bouncen ? verkleint de hoek dan ?
        Die vraag begrijp ik wel niet...

Je flitshoek aanpassen, doe je door aan je kop te draaien..... manueel met het handje dus.
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Search al gedaan voor de eerste post, maar 't is altijd nét niet wat ik zocht... misschien maar eens andere reviewsites bezoeken, de wereld is meer dan bd alleen hé

Ik dacht (hoopte) dat de flitshoek door de camera aangepast werd aan de beeldhoek van de lens... niet dus ?

kort uitgelegd : als de flitshoek gelijk zou zijn aan de beeldhoek, gaat bij bouncen veel licht verloren. toch ?

allez, merci voor je reactie hé !

herzie

Comment

Heb de 430EX, zeer content van (op een 300D)

I.v.m bouncen en aanpassen 'flitshoek': van zodra je de flitskop draait zodat je niet meer recht vooruit flitst (wilt bouncen dus) wordt deze functie uitgeschakeld, en ben je dus verplicht om manueel je flitshoek in te stellen (of op standaard 50mm laten staan, vermits je bounct is wat je wil fotograferen meestal volledig verlicht)

Comment

Merci Pikes en Johan, zeer nuttige feedback !

zal nog wat rondsmurfen en dan als het vrouwtje eens niet kijkt een bestelling plaatsen

Herzie

Comment

Merci Pikes en Johan, zeer nuttige feedback !

zal nog wat rondsmurfen en dan als het vrouwtje eens niet kijkt een bestelling plaatsen

Herzie
                off topic;

Arg het vrouwprobleem, ken dat maar al te goed...
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Search al gedaan voor de eerste post, maar 't is altijd nét niet wat ik zocht... misschien maar eens andere reviewsites bezoeken, de wereld is meer dan bd alleen hé

Ik dacht (hoopte) dat de flitshoek door de camera aangepast werd aan de beeldhoek van de lens... niet dus ?

kort uitgelegd : als de flitshoek gelijk zou zijn aan de beeldhoek, gaat bij bouncen veel licht verloren. toch ?

allez, merci voor je reactie hé !

herzie
                  In de meeste flitsers zit een motortje om de reflector achter het flitslampje naar voor of achter te bewegen en daardoor wordt de flitser dus wel degelijk aangepast aan de lengte van de lens. Als je foto's maakt met een breedhoek, dan zal de flitser ook een bredere lichtbundel geven, bij meer tele krijg je dus een smallere lichtbundel.
                  Met een echte breedhoeklens is het wel mogelijk dat de randen van de foto slecht belicht worden.

Met een omnibounce op de flitser zal het licht gelijkmatiger verdeeld worden, maar de flitser zelf weet dus niet dat er een kapje over zit. De flitser blijft dus op dezelfde manier werken, maar omdat er licht verloren gaat, zal de camera de flitser ook langer aansturen om de foto toch juist belicht te krijgen. Doordat er licht verloren gaat, kan je ook niet meer zo ver flitsen als er een omnibounce op de flitser zit. De akku's van de flitser zijn ook sneller leeg bij gebruik van de omnibounce.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Op mijn 550EX, op 't moment dat ik de flits omhoog of wegklap of het diffusortje ervoor schuif, schakelt de "zoom" functie zich automatisch uit.
                    pixelpusher

Comment

Heb ik het dan correct dat voor model / portret fotografie een kleine hoek gebruikt wordt zodat het model, maar zeker niet de achtergrond of ruimte er rond te veel licht krijgt.
                      Maw, je stuurt het licht enkel naar je portret?

Thanx
                      Greets, Elvistico

Canon EOS 7D / Canon 50mm - 1.4/ Kitlens 18 - 200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                        Die vraag begrijp ik wel niet...

Je flitshoek aanpassen, doe je door aan je kop te draaien..... manueel met het handje dus.
                        De flitshoek, die hier bedoeld wordt is niet de hoek van het licht tov de camera, maar de openingshoek van de lichtbundel, die uit de flits \kop komt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                        X