Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uv filter en scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• uv filter en scherpte

bij deze, ik heb gezocht op de zoekfunctie maar vond niet direct een gerelateerd onderwerp.

Ik zit met het volgende probleem/vraag, namelijk op mijn zoomlens zit een uv-filter (ter bescherming) maar ik verlies precies wel meer scherpte op de foto dan op mijn 50mm lens.
    beide lenzen zijn van pentax en hebben een lichtsterkte van 2.8.

Iemand die weet of het daadwerkelijk door de uv-filter kan komen of dat er zich andere zaken mee bemoeien dat het probleem zou kunnen zijn..

alvast bedankt
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Re: uv filter en scherpte

heb je al eens geprobeerd te vergelijken tussen 2 fotos met je zoomlens, met en zonder uv filter? Dat zal je het beste antwoord geven denk ik dan...
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Waar tegen wil je je lens beschermen?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dit wordt natuurlijk weer een discussie, van voor en tegenstanders van UV filters

Als je je lens wil beschermen tegen jezelf, dan plaats je een UV filter.

In bijna alle andere gevallen plaats je een UV filter om wat scherpte te verliezen

Als je een uv filter plaatst zal je kwaliteit niet snel beter worden...

Comment

bedankt voor de reacties alvast, zal het morgen eens proberen met en zonder uv-filter wat het geeft.

ik gebruik trouwens de uv-filter omdat ik geen ongewenste krassen op mijn lens wil als ik bvb partyfotografie doe (ja er lopen onhandige mensen rond snachts )
          Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Ik heb denk ik 1000 party's achter de rug en er zit geen krasje op mijn lenzen.
            Verzekeringsmaatschappijen zijn rijk geworden omdat de mens van nature een twijfelaar is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
              bedankt voor de reacties alvast, zal het morgen eens proberen met en zonder uv-filter wat het geeft.

ik gebruik trouwens de uv-filter omdat ik geen ongewenste krassen op mijn lens wil als ik bvb partyfotografie doe (ja er lopen onhandige mensen rond snachts )
              Er bestaan uv(beschermfilters) filters van 10 euro en er zijn er ook gecoate van 100euro......als je absoluut steeds een uv (beschermfilter) wenst te gebruiken investeer dan in een kwalitatief goeie gecoate filter. Zoals een paar mensen vroeger reeds aangehaald hebben bied een zonnekap ook bescherming zonder evenwel het nadeel van een extra laag glas en flare veroorzaakt door het filter zelf. Zolang ik al fotografeer is het me nog niet gelukt om een kras op één van mijn objectieven te krijgen. Tenzij ze op die party's stenen of glazen naar uw hoofd smijten ga je geen krassen op je objectief krijgen.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
              X