Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schermcalibratie, wel mogelijk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• schermcalibratie, wel mogelijk?

Hallo

Ik plan in de nabije toekomst enkele upgrades uit te voeren. O.a. D60=>D90, de aankoop van een degelijk gitzo statief en een datacolor spyder 3 pro om m'n scherm goed te calibreren.

Vandaag heb ik enkele foto's afgedrukt vanuit LR 2.3 en die zien er totaal anders uit dan op mijn scherm. Ik heb een samsung syncmaster 226CW en een Canon pixma IP4000. De foto is op m'n scherm een warme, mooi gesatureerde foto met realistische huidtinten en op de print is de huidskleur flets, bleek en wat gelig. M'n scherm is voor zover dat werkt gecalibreerd met de bijgevoegde software.

Laatst heb ik ook een Jpeg die ik hier bewerkt had geopend op een Imac van een graficus (op't zicht gecalibreerd door hem) en die was daar ook wat flets, ontbrak aan contrast. Er is dus wel degelijk iets mis met de instellingen van m'n scherm!

Nu vraag ik me af of zo'n spyder dit probleem uberhaupt kán oplossen? Is dit scherm wel te calibreren? Zo nee, moet ik mijn budget toch wat aanpassen en eerst een nieuw scherm kopen voor ik verder kan?? Goede schermen lijken snel 800-1600€ te kosten?

(dit scherm bestond in "NW" "BW" en "CW" uitvoering, de NW had enkel D-sub aansluiting, de BW en de CW hadden DVI en de CW heeft een "wider gamut" dan de 2 andere. Ik heb ze ook om die reden gekocht een tijd geleden.)

Kan iemand me helpen hiermee? (en ik die dacht dat je voor digitale fotografie een camera, lensje en SD kaartje nodig had 2 jaar geleden )

Re: schermcalibratie, wel mogelijk?

als je scherm en print wilt laten "overeenkomen" dan moet je id je scherm callibreren, maar je moet ook je printer profileren en printen met software die colormanagement ondersteund (bv; Photoshop) en de prints bekijken onder normlicht van dezelfde k waarde als waarop je scherm gecallibreerd is.

een goede raad: volg de cursus van Marc (hier ook actief op 't forum)

Comment

Dat had ik al gedacht. Heb je toevallig een bookmark naar die pagina's van Marc?

Kan iemand mij vertellen of m'n scherm uberhaupt in aanmerking komt om te houden?

Grtn en bedankt voor de info alvast...

Comment

een slecht scherm dat je callibreert is doorgaans betrouwbaarder dan ene goed scherm dat je niet callibreert, maar op een goed scherm ga je je foto wel in alle glorie kunnen bewonderen. je print heeft in ieder geval een veel beperktere kleurruimte dan je scherm, en de contrastratio van je foto is ook veel lager dan die van je scherm .. dus als je overeenkomst wilt tussen beelscherm en afgedrukte foto is dat heel duur scherm minder noodzakelijk dan callibreren en profileren ..

Comment

Hartelijk bedankt voor de info. Ik heb een Spyder 3 pro besteld. We zullen eens kijken wat dat geeft!

Met wat gelukt is het monitorprobleem zo opgelost!

Bedankt ook voor de link. Als ik er niet uit geraak vlog ik misschien wel eens een cursus bij marc.

Mvg

Comment

OT maar toch: je spreekt over iemand die zijn scherm "op zicht" gecalibreerd heeft? Als je hiermee bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, dan is dat geen referentie om je eigen scherm mee te vergelijken denk ik. Volgens mijn zeer bescheiden mening is de enige nuttige en betrouwbare calibratie, een correct uitgevoerde hardwarematige.
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

Comment

Ik heb het over een professioneel designer die dat idd doet voor zijn scherm thuis. Hij maakt dat in PS allerlei vlakken aan van kleuren in bepaalde intensiteiten en regelt het zo af. Hij maakt vaak boeken, dus ik ga er vanuit dat ie wel goed weet waar ie mee bezig is want die resultaten zien er fantastisch uit. Hoe hij het doet weet ik niet...

Comment

Wel om eerlijk te zijn, heb ik het daar ook moeilijk mee. Neem nu mijn HP printer. Bij mij zijn er drie printerprofielen bijgeleverd voor advanced paper, premium paper, en premium plus paper. Mijn scherm is gecalibreerd met een spyder 2. Werk ik de foto's af met advanced profiel op advanced paper, dan zijn de foto's verzadigd met magenta.
                Enkel met het premium plus papier en profiel krijg ik hetzelfde resultaat als op mijn scherm. Ook had ik aan Marc printerprofielen gevraagd voor ander papier, maar hier viel het volledig in het water. Ook op de desbetreffende website van het papier kon ik voor mijn printer profielen downloaden, maar deze hadden dezelfde embarmelijke afdrukken als deze van de profielen van marc.

Het is wel zo dat je beter in photoshop de kleuren beoordeeld dan in lightroom. In photoshop kan je dan een profiel selecteren waarmee je dan te werk gaat.

Dus het is wel mogelijk maar met de nodige trial and error.

In lightroom maak ik ook afdrukken maar je moet dan wel de instellingen zodanig kiezen dat de je het goede printerprofiel kiest in LR en bij het instellen van de printereigenschappen de applicatie het beheer laat doen.

Comment

Working...
                X