Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top Craft "Precharged" AA 2100mAh getest (Aldi)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Top Craft "Precharged" AA 2100mAh getest (Aldi)

Hoi hoi,

Heb me ook 2 sets AA en 1 set AAA aangeschaft: analyse gebeurde met de maha c9000
    Heb de AA's ontladen met 500 mah en met refresh and analyse (500 ontladen 1000 laden) geanalyseeerd. Voor de AAA's was dit ontladen met 100 mah en R&A (100 ontladen, laden 200)

Resultaten:

uit de doos:
    AA's
    discharge
    1566 1539 1553 1569
    en
    1611 1648 1604 1629
    R&A:
    1932 1920 1919 1935
    en
    2002 1984 1996 1979
    AAA's
    discharge
    621 669 677 eentje slecht contact
    R&A:
    832 847 856 846

Is het normaal dat de AAA's boven de 800 mah zitten (hun theoretische max capaciteità?

Groetjes,

Ben
    Last edited by blvermeu; 27 oktober 2010, 18:20. Reden: typpo
    Wat nikon materiaal

Comment

FWIW die AAA topcraft van de laatste lichting zijn verbluffend gelijk ...

waarden tussen 835 en 843 mAh wat een onnatuurlijk kleine spreiding is ... (835,843,838,843)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Ik gebruik hier (met tevredenheid) VAPEX batterijen van 2.900 mah.
        Ik vermoed alleen te koop in NL aan zo 10 euro/4. Worden opgeladen met de Maha 9000c.

Kan iemand nu eens zeggen wat het verschil is met het 2100 model.
        a) Spanning = idem 1.5V
        b) mah is groter, maar hoe vertaalt zich dat:
        - langere levensduur (bij gelijke oplading) ?
        - "zwaardere" toestellen kunnen aansturen ?
        -...

c) Is het dus logisch dat een 2900 duurder is dan een 2100?

Dpaul
        Ik ga mij hier eens aan wagen.... (eens zien of ik nog wat van mijn theorie over heb gehouden)

a) spanning van 1.5V hou je slechts korte tijd na volledige lading, en ook in gebruik.
        Spanning valt dan terug tot (ongeveer) 1.2V. Die 1.5 of 1.2V is nodig om de compatibiliteit te verzekeren met alle toestellen die AA gebruiken. Spanning mag varieren tussen die waarden en dan kan bijna elk toestel blijven werken. Iets hoger of lager kan ook, afhankelijk van toestel. (Sommige alkaline batterijen beginnen aan 1.6 of 1.7 V, maar die spanning is dan ook snel gezakt naar 1.5V)

b)langere levensduur bij gelijke belasting:
        Voorbeeld - lampje van 1.2 V, verbruikt 100mA. Bij de 2100 mAh batterijen blijft dat (theoretisch) 21 uur branden. Bij de 2900mAh is dat dan 29 uur.(waardes van het lampje zijn zo genomen dat het eenvoudig uit te rekenen is)

Zwaardere toestellen aansturen, ja en nee.
        De meeste oplaadbare batterijen kunnen hoge piekstromen leveren, net zoals ze met hoge stromen geladen kunnen worden.
        Enig probleem is dat de temperatuur van de batterijen dan ook oploopt en daardoor de interne weerstand verhoogd, wat dan samen met de ontlading weer zorgt voor een lagere uitgangsstroom,...etc.

Mooiste voorbeeld hier is een mini auto op afstandbediening met een elektrische motor. Accupack volgeladen, geeft ongeveer een 8-10 minuten rijtijd dacht ik.
        Dan zijn die accupacks leeg door de hoge stromen die er gevraagd worden door de elektromotor (als er hier mensen zijn die dit ook als hobby hebben en een correctere tijd kunnen geven, graag !! )
        Als voorbeeld naar fotografie; met de 2100Mah batterijen kan je bv in je flits, een 300 flitsen geven op vol vermogen, daar waar je met de 2900mAh er 400 kan geven.
        (waarden hier zijn enkel gebruikt als voorbeeld, om de uitleg te geven. juiste aantallen weet ik ook niet)

c) hoe hoger het vermogen (mAh) hoe duurder: meeste "zware" (2700 of 2900mAh) batterijen hebben een hogere dichtheid van de gebruikte materialen en zijn dan duurder.
        Ook het gewicht is hier een aanwijzing, mijn eneloops wegen per stuk een pak minder dan mij GP 2700mAh batterijen.
        Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Ik heb ondertussen de Vapex Tech 2900mAh accu's nog eens getest, na twee refresh/analyze beurten kwamen ze niet meer hoger dan 2200mAh, de zwakste van het setje geraakte zelfs niet meer over de 2100mAh.

Na iets meer dan een jaar hebben de Top Craft Precharged accu's nog zo goed als geen capaciteitsverlies, de Vapex Tech accu's hebben nu ongeveer dezelfde capaciteit als de Top Craft accu's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

""""1: 1642 mah
            2: 1651 mah
            3: 1619 mah
            4: 1630 mah""""

Kan iemand me vertellen hoe je die test naar de opgeladen waarde uitvoerd.
            Zou dit ook eens willen proberen met mijn batterijen.
            Heb den indruk dat er een paar bij zitten die niet acht meer meewillen.

Met dank voor jullie tijd.
            Kurt
            Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
              Ik ga mij hier eens aan wagen.... (eens zien of ik nog wat van mijn theorie over heb gehouden)
              Merci, goede uitleg.
              Paul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door torr Bekijk bericht
                """"1: 1642 mah
                2: 1651 mah
                3: 1619 mah
                4: 1630 mah""""

Kan iemand me vertellen hoe je die test naar de opgeladen waarde uitvoerd.
                Zou dit ook eens willen proberen met mijn batterijen.
                Heb den indruk dat er een paar bij zitten die niet acht meer meewillen.

Met dank voor jullie tijd.
                Kurt
                Met de Powerex C-9000 kiezen voor "break-in" of eventueel "analyze & refresh" en je weet wat de batterijen nog aankunnen. Wel rekening mee houden dat de "break-in" procedure wel een tijd kan duren - 48 uur of zo

Bij andere laders.... goei vraag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb hier een aantal setjes AA-accu's, maar ik weet niet hoeveel keer die geladen worden op een jaar tijd.
                  De batterijen worden afwisselend gebruikt in flitsers, computermuis, zaklampjes...
                  Maar omdat ik een aantal setjes op overschot heb zijn er altijd wel die niet worden gebruikt, en die steek ik dan in de koelkast.
                  Toen mijn nieuwe koelkast geleverd werd kreeg ik de uitleg over alle mogelijke vakjes, en waarvoor ze eigenlijk dienen.
                  In de deur zitten twee kleine vakjes die dienen voor pillen (medicijnen dus), hier noemen ze batterijen soms ook wel "pillen", en daarom dacht ik direct aan de batterijen, om die daarin koel te bewaren. Er zitten ook een aantal lithium-ion accu's bij (type 18650 voor de led zaklampen), daarbij vermindert de levensduur heel sterk als de temperatuur wat hoger is (in de zomer bijvoorbeeld). De reserve-accu van de 1D MKIII heb ik ook bijna nooit nodig, en die zit ook in de koelkast (af en toe wissel ik die twee).

Meestal laad ik de accu's gewoon terug, af en toe steek ik ze in de lader voor een refresh/analyze (2 keer per jaar is meer dan voldoende). Die refresh/analyze is voor een low selfdischarge accu volgens mij minder nodig dan voor de gewone accu's die vanzelf na een maand bijna hun hele capaciteit verloren hebben.

Voor AA-accu's gebruik ik de standaard stroomsterktes zoals die ingesteld zijn in de Maha-lader (1000mA laden, 500mA ontladen).

hey
                  als ge u baterijen in de koelkast bewaard heeft dat geen problemen me condens (vocht) enz zeker ik las dat je u rezerve baterij van u camera er in bewaard maar daar zit elektronica in (in een gewoon AA nie da weet ik ).

ma geeft da geen probleme? of steek je het in een luchtdicht dosje ofzo?
                  nikon D50, D90, D300 nikon SB-900, tripot en wa glaskes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fa914280 Bekijk bericht
                    hey
                    als ge u baterijen in de koelkast bewaard heeft dat geen problemen me condens (vocht) enz zeker ik las dat je u rezerve baterij van u camera er in bewaard maar daar zit elektronica in (in een gewoon AA nie da weet ik ).

ma geeft da geen probleme? of steek je het in een luchtdicht dosje ofzo?
                    Terwijl ze in de koelkast zitten kan er geen vocht condenseren op de accu's, want door de koeling wordt het vocht uit de koelkast getrokken. Kijk maar op de achterwand van de koelkast, daar condenseert het vocht, en dat wordt afgevoerd naar een bakje dat boven op de compressor zit (en daar verdampt het buiten de koelkast).
                    De luchtvochtigheid in de koelkast is normaalgezien veel lager dan die van de woonkamer. De oppervlakte van de verdamper (koelelement) in de koelkast heeft een temperatuur die ver onder 0°C gaat, en daar vriest alle vocht tegen aan. Als de koelkast stilvalt, dan ontdooit die oppervlakte en vallen de druppeltjes naar beneden.
                    Daardoor is het mogelijk dat de dauwpunttemperatuur in de koelkast ver onder 0°C zit.

Als je accu's uit de koelkast haalt, dan zou je daar condens op kunnen krijgen. Maar als je ze eventjes opwarmt in door ze vast te houden in je handen, dan is er al geen condensatie meer mogelijk. De massa van zo'n accu is zo klein dat ze opgewarmd is voor er condensvorming optreedt.

Ik bewaar de AA-accu's in plastieken doosjes (speciale doosjes waar ze per 4 in passen, maar die zijn helemaal niet lucht of waterdicht).
                    De Lithium-ion accu's voor de zaklampen (18650 en 14500) zitten ook in zo'n doosjes, de camera-accu's zitten in een plastiek zakje.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Vanaf volgende week 19 jan terug in de Aldi...
                      Doe uw voordeel...
                      Nikon D300 & een beetje glas...
                      Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                        Vanaf volgende week 19 jan terug in de Aldi...
                        Doe uw voordeel...
                        En dan maar hopen dat er genoeg liggen....

((Van de AAA versie zijn er altijd genoeg, maar de AA's .... dat is een andere zaak))

Comment

heb me ook wat gekocht op NKON.NL

C9000+ 8 AA batterijen
                          5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                            heb me ook wat gekocht op NKON.NL

C9000+ 8 AA batterijen
                            Weeral een C-9000 bekeerling erbij

Comment

Ik ook trouwens, samen met 16 eneloops voor mijn flitsers. Ook gekocht bij Nkon.

Comment

aan de hand van de test van Black Bandit vandaag enkele setjes AA NiMH ready to use
                                herlaadbare batterijen gekocht bij aldi (5 euro per set) 2100mAh

vergeleken met opgeladen en minder dan 6 maand oude 2500 mAh Varta NiMH

volledige set in Konica Minolta S414 onder gelijke testomstandigheden

display aan , AF aan en trekken maar zonder flash.

Varta haakt reeds af na 20 pictures , batterij leeg aan duiding , camera aan en uit en we geraken 10 pictures verder, dit herhaalt zich nog een maal om dan bij 40 pictures
                                batterijen totaal plat.

met de NiMH batterijen van de Aldi Top Craft New (precharged), zelfde test komen we zonder een probleem op 377 pictures

waarvoor dank aan topic starter Black Bandit
                                Groeten Leon
                                http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                                Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Working...
                                X