Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top Craft "Precharged" AA 2100mAh getest (Aldi)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Top Craft "Precharged" AA 2100mAh getest (Aldi)

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
    Ben ook zo'n Aldi-batterijtjes gaan halen...

Een eerste setje gewoon, recht uit de verpakking, ontladen aan 500 mah :
    1: 1642 mah
    2: 1651 mah
    3: 1619 mah
    4: 1630 mah
    Is nu ook bezig aan een "refresh & analyse".
    Ik geef de resultaten morgen ook mee !
    Greetz, Kariboe
    Met die ontlaad-waarden moet je oppassen omdat met een hoge ontlaadstroom de spanning op het einde snel onder de cut-off drempel van de lader getrokken wordt .. eigenlijk zou men voor een juistere waarde de batterijen, na bvb een uurtje rust, terug moeten ontladen tot cut-off en met een stroom van 100mA en de bekomen restwaarde er nog bij tellen
    ok muggenziften, I know, maar zjust is zjust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Met die ontlaad-waarden moet je oppassen omdat met een hoge ontlaadstroom de spanning op het einde snel onder de cut-off drempel van de lader getrokken wordt .. eigenlijk zou men voor een juistere waarde de batterijen, na bvb een uurtje rust, terug moeten ontladen tot cut-off en met een stroom van 100mA en de bekomen restwaarde er nog bij tellen
      ok muggenziften, I know, maar zjust is zjust
      Met een lagere ontlaadstroom zal je iets meer capaciteit uit de accu kunnen halen. Als je de accu's bijvoorbeeld gebruikt in een computermuis, dan is de bruikbare capaciteit iets hoger dan wanneer je een compactje laat werken op hetzelfde setje accu's.

Als iedereen hier die 500mA ontlaadstroom instelt op de MH-C9000, dan hebben we wel resultaten die te vergelijken zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik wou enkel aangeven dat, zoals vroeger al gezegd, enkel een ontlaad-cyclus geen referentiewaarde heeft, alles hangt af van de grootte van de ontlaadstroom. Als je de totale "restcapaciteit" wil kennen dan moet je de "chemie" de tijd geven om zijn werk te doen, vooral in de "knie" op het einde van de ontlaadcurve.

Comment

Ik heb hier de resultaten van de accu's die ik in september vorig jaar heb gekocht.
          De accu's zijn dus zo'n 4 maanden geleden opgeladen, en ze zijn bewaard in de koelkast bij een temperatuur van ongeveer +2°C.
          De ontlaadstroom is 500mA.

1-> 1889mAh
          2-> 1934mAh
          3-> 1875mAh
          4-> 1887mAh

Morgen krijg je de resultaten van de refresh/analyze van deze "oude" accu's.
          BD0338BE

Comment

Ik gebruik hier (met tevredenheid) VAPEX batterijen van 2.900 mah.
            Ik vermoed alleen te koop in NL aan zo 10 euro/4. Worden opgeladen met de Maha 9000c.

Kan iemand nu eens zeggen wat het verschil is met het 2100 model.
            a) Spanning = idem 1.5V
            b) mah is groter, maar hoe vertaalt zich dat:
            - langere levensduur (bij gelijke oplading) ?
            - "zwaardere" toestellen kunnen aansturen ?
            -...

c) Is het dus logisch dat een 2900 duurder is dan een 2100?

Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              c) Is het dus logisch dat een 2900 duurder is dan een 2100?
              't is omgekeerd... de vapex 2100 is dubbel zo duur als de vapex 2900, omwille van het lang behoud van de spanning...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Heeft het zin om deze nieuwe, pre-charged batterijen (van de Aldi of de Eneloop's) reeds van in het begin te regenereren of break-in te doen op de Maha 9000 lader??

Comment

Voor NIMH:
                  - Nooit geloven wat er op een papiertje gedrukt staat ivm capaciteiten, 2900 haal je IMHO nooit. 't Valt te bezien of je gewoon al 2600mAh haalt met goede conditionering ttz als dat het geval is, heb je veel betaald voor het drukken van dat papiertje (eventueel naar de kleine lettertjes zoeken ivm "gegarandeerde capaciteit")

- De spanning voor dit type batterijen is onveranderlijk ong. 1,25V bij volle lading en met belasting. De Maha lader schijnt de -Dv/dt dip te detecteren rond de 1,43-1,45V maar dat is normaal. Dat verandert niets aan de werkspanning die NiMH aflevert.

Comment

De Vapex Tech 2900mAh heeft een werkelijke capaciteit van ongeveer 2400mAh en de zelfontlading is vrij klein (ik heb hier ook een setje in gebruik).
                    Ze behouden redelijk goed hun capaciteit als je ze niet direct gebruikt na het laden, maar de "low Selfdischarge" accu's (Eneloop, Recyko, Top Craft Precharged..) doen het wat dat betreft wel duidelijk beter.

Als je die Vapex Tech 2900mAh vers uit de lader gebruikt, dan is de capaciteit zo'n 18% hoger dan die van de Top-Craft Precharged.
                    Maar als je ze een paar weken laat liggen dan hebben de Low Selfdischarge accu's een grotere capaciteit over door de kleinere zelfontlading.

Hier heb ik zoals beloofd nog de resultaten van de 13 maanden oude Top Craft Precharged accu's:

Refresh/analyze
                    Laadstroom = 1000mAh
                    ontlaadstroom = 500mAh
                    (standaard instellingen van de Maha lader)

1-> 2086mAh
                    2-> 2077mAh
                    3-> 2036mAh
                    4-> 2060mAh

Het is dus duidelijk dat die accu's nog perfect in orde zijn.

Vergelijkbare accu's van de bekende merken koop je bij de Makro voor ongeveer 17 euro per setje (4 stuks).
                    Bij den Aldi koop je ze nu voor 4,99 euro...
                    Last edited by Black B@ndit; 22 oktober 2010, 11:30.
                    BD0338BE

Comment

@Black B@ndit:

Dat ziet er heel goed uit !!!
                      Heb mij dus een goede koop gedaan met hier een 5 setjes van te kopen...

Zijn deze batterijen al veel gebruikt geweest???

Dan nog een paar vragen:
                      Ik las dat je je batterijen in de koelkast bewaard?
                      (Moet ik mijn vrouw nog eens van overtuigen )
                      Heb je nog andere tips & tricks om je batterijen in deze goede staat te houden?
                      (Gebruik je vaak de refresh & analyse, of gewoon laden?... Welke laadstroom (standaard 1000mA),.....)

Tweede setje is bezig bij mij, ik geef mijn resultaten wel mee, maar denk dat het nu al duidelijk is dat het gene brol is.

Groeten,
                      Nick
                      Nikon D300 & een beetje glas...
                      Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                        @Black B@ndit:

Dat ziet er heel goed uit !!!
                        Heb mij dus een goede koop gedaan met hier een 5 setjes van te kopen...

Zijn deze batterijen al veel gebruikt geweest???

Dan nog een paar vragen:
                        Ik las dat je je batterijen in de koelkast bewaard?
                        (Moet ik mijn vrouw nog eens van overtuigen )
                        Heb je nog andere tips & tricks om je batterijen in deze goede staat te houden?
                        (Gebruik je vaak de refresh & analyse, of gewoon laden?... Welke laadstroom (standaard 1000mA),.....)

Tweede setje is bezig bij mij, ik geef mijn resultaten wel mee, maar denk dat het nu al duidelijk is dat het gene brol is.

Groeten,
                        Nick
                        Ik heb hier een aantal setjes AA-accu's, maar ik weet niet hoeveel keer die geladen worden op een jaar tijd.
                        De batterijen worden afwisselend gebruikt in flitsers, computermuis, zaklampjes...
                        Maar omdat ik een aantal setjes op overschot heb zijn er altijd wel die niet worden gebruikt, en die steek ik dan in de koelkast.
                        Toen mijn nieuwe koelkast geleverd werd kreeg ik de uitleg over alle mogelijke vakjes, en waarvoor ze eigenlijk dienen.
                        In de deur zitten twee kleine vakjes die dienen voor pillen (medicijnen dus), hier noemen ze batterijen soms ook wel "pillen", en daarom dacht ik direct aan de batterijen, om die daarin koel te bewaren. Er zitten ook een aantal lithium-ion accu's bij (type 18650 voor de led zaklampen), daarbij vermindert de levensduur heel sterk als de temperatuur wat hoger is (in de zomer bijvoorbeeld). De reserve-accu van de 1D MKIII heb ik ook bijna nooit nodig, en die zit ook in de koelkast (af en toe wissel ik die twee).

Meestal laad ik de accu's gewoon terug, af en toe steek ik ze in de lader voor een refresh/analyze (2 keer per jaar is meer dan voldoende). Die refresh/analyze is voor een low selfdischarge accu volgens mij minder nodig dan voor de gewone accu's die vanzelf na een maand bijna hun hele capaciteit verloren hebben.

Voor AA-accu's gebruik ik de standaard stroomsterktes zoals die ingesteld zijn in de Maha-lader (1000mA laden, 500mA ontladen).
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                          Heeft het zin om deze nieuwe, pre-charged batterijen (van de Aldi of de Eneloop's) reeds van in het begin te regenereren of break-in te doen op de Maha 9000 lader??
                          Dat is ook mijn vraag.

Paul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                            Ben ook zo'n Aldi-batterijtjes gaan halen...

Een eerste setje gewoon, recht uit de verpakking, ontladen aan 500 mah :
                            1: 1642 mah
                            2: 1651 mah
                            3: 1619 mah
                            4: 1630 mah
                            Is nu ook bezig aan een "refresh & analyse".
                            Ik geef de resultaten morgen ook mee !
                            Greetz, Kariboe
                            Die "refresh & analyse" gaf mooie waarden : alle vier netjes tegen de 2000 mah. Twee er een beetje onder en twee er een beetje boven...
                            En nu kijken hoe lang die blijven presteren ?
                            Greetz, KAriboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je deze precharged accu's eerst een "break-in "laat doen. Dat zal waarschijnlijk wel zo zijn bij gewone accu's die bijna leeg zijn bij aankoop.
                              Deze accu's zijn al geladen als je ze uit de verpakking haalt.

Die break-in functie helpt vooral om oudere accu's die lang niet gebruikt zijn weer te optimaliseren. Mijn ervaring is dat de accu's daarmee terug een grotere capacteit leveren, maar dat je ze dan kort daarna toch wegdoet (laten recycleren) omdat de zelfontlading van oudere (gewone Nimh) accu's veel te groot is. Ik heb dus een aantal accu's gehad die terug werkten na een break-in, maar de meesten waren dan na een week al terug leeg door de zelfontlading.

Bij deze accu's is één refresh/analyze volgens mij voldoende om de maximale capaciteit te halen. Misschien dat er nog een paar procent bijkomt na een paar laadbeurten, maar daar heb ik nog niet veel van gemerkt.

Je kan deze accu's eigenlijk direct na aankoop gebruiken, en dan terug laden.
                              Leg de accu's nooit leeg weg, want dat is zeker niet goed.
                              BD0338BE

Comment

Wel, ik ben benieuws want ik heb 3 sets AA's gekocht (en één AAA) en van die 12 zitten er 10 allemaal ronde 2040mAh (een paar zelfs erboven) maar 2 zijn een beetje het kneusje (een fractie onder de 2000), ik heb die nu ontladen en ik ga die terug eens door een refresh jagen, louter voor het experiment eens zien of ze ook "in de pas" te krijgen zijn ... gemakkelijkheidshalve vergeet ik de (onbekende) foutmarge van de lader

Comment

Working...
                                X