Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bouwlampen bij portretfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bouwlampen bij portretfotografie

ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met foto's maken bij mij thuis.
    Ik heb een achtergrondscherm gekocht en 2 studioflitslampen.

Nou merk ik dat ik vaak schaduw krijg op het scherm, hoe kan ik dit voorkomen?
    Ik had 2 bouwlampen van 300 Watt aangeschaft, maar die geven geel licht. Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ze sowieso niet fel genoeg zijn en dat gele licht ook niet ten goede komt.

Wie kan mij helpen??

Alvast bedankt

Re: bouwlampen bij portretfotografie

Probeer het eens met meer ruimte tussen onderwerp/model en de achtergrond. Eventueel kun je ook nog 1 flitslamp op jet onderwerp/model zetten en 1 op de achtergrond. Experimenteer dan met het verschil in hoeveelheid licht.
    Die bouwlampen zou ik gauw vergeten, hoewel er mensen zijn die er goede resultaten mee behalen.

Succes!
    Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
    Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
    Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

Comment

Dankjewel voor je reactie, maar denk je dan dat 1 lamp voor voldoende is?
      Ik heb ze altijd links en rechts voor staan.
      En nog een vraagje, ik heb flitslampen met softbox, hoe fotografeerd het met een paraplu? Krijg je dan andere belichting?

Anja

Comment

ik denk dat met paraplu ook redelijk soft licht is dwz dat het verdeeld wordt (beetje zoals bij bewolkt weer maar dan iets gerichter) terwijl bijvoorbeeld een snoot of beautydish het licht veel feller in 1 richting sturen, en dat vanuit een kleiner lichtpunt. Dus krijg je heel erg strak afgelijnde schaduwen.

Het probleem met schaduw op de doek had ik vroeger ook. Ik had toen maar 2 studioflitsers en ben toen in mijn naiviteit overgeschakeld naar zwart doek. Je kan je model en licht meer naar voren verplaatsen, maar daarmee krijg je waarschijnlijk een ander probleem, nl dat je doek nogal grijs gaat overkomen op de foto. Het beste is dat je een licht ook op het doek laat schijnen. Ik doe dit nu met 1 softbox aan 1 kant en 2 speedlites aan de andere kant.

De gele kleur kan je oplossen door de witbalans juist in te stellen op je camera. Ik weet nu effe niet welke camera je hebt maar normaal gezien kan je dit handmatig instellen (wat het nauwkeurigst zou moeten zijn). Stel dat je in gloeilamp licht zou fotograferen, dit geeft oranje licht dat je als mens niet merkt. Maar je camera merkt dit wel . Vroeger met filmpjes zag je dit heel erg op de foto, maar de huidige cameras hebben automatische witbalans waardoor het effect van kleurzweem wel wordt weggewerkt. MAar dit is niet zo nauwkeurig. Zoek maar eens op in de handleiding hoe je dit moet doen.
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Ik heb een sony alpha 350 en zal het zeker s op gaan zoeken in de omschrijving. Of kun je mij zo zeggen hoe ik de witbalans dan goed kan instellen?
          Ik ga het eerst s proberen met één softbox voor en één softbox achter denk ik alvorens ik eventueel nieuwe lampen aanschaf.
          Of denk je dat het licht van de softbox onvoldoende is voor de achtergrond?

Bedankt, Anja

Comment

Als je de bouwlampen (in de veronderstelling dat ze genoeg power hebben) samen met je flitslicht gaat gebruiken dan heb je 2 verschillende kleurtemperaturen en moet je eventueel filters gebruiken één set lampen te compenseren, als je ZW werkt geb je geen probleem.
            Je model verder van de achtergrond plaatsen en beide onafhankelijk van elkaar belichten om schaduwen te elimineren. Eventueel kan je met zwarte schermen werken om licht af te blokken.
            Wat betreft de paraplu, die geeft normaal iets harder licht dan een softbox. Je achtergrond kan je ook uitlichten met een gewone reflector.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Dankjewel voor je reactie!!!

Ik ga eerst beginnen met 1 voor en 1 op het achtergrondscherm. De bouwlampen ga ik niet gebruiken! Ik kan altijd later nog een derde flitslamp bij kopen, lijkt me beter idee.

thanx

Comment

je kan 1 flits op 45% van de persoon zetten en dan aan de andere kant 1 reflectiescherm om niet al te zwarte schaduw te krijgen (of groot wit vlak/piepschuim o.d.).
                Ik maar ook wel es foto's met ENKEL 1 softbox op 45graden van de mens, maar dan heb je hem halfbelicht. Geeft ook wel leuk effect soms.

Voor je witbalans moet je gewoon opzoeken in je handleiding of Google.
                MEestal moet je een foto nemen van een grijskaart die je dan voor het gezicht van je model houdt in de hoek waarop het licht valt; Of als je dat niet hebt: een wit vel papier. Maar dat kan iets onnauwkeuriger zijn omdat er nog een andere kleur dan wit in vermengd kan zitten.
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

niet direct een antwoord op je vraag ... maar een goede raad en als je 'm volgt zal je zelf snel genoeg weten hoe je het probleem (en alle volgende problemen) aanpakt

je hebt 2 flitskoppen ... dat is er dan 1 teveel

haal er eentje uit de doos ... zet 'm op statief, schroef er de softbox op en begin te experimenteren. verplaats je flits van links naar rechts, je begint op 90° links, komt dan naar 45° links, dan frontaal, dan 45° rechts, dan 90° rechts ... dan doe je hetzelfde maar dan van boven naar onder ... zo zie je wat je licht doet ... zo leer je je licht begrijpen.

dan begin je met je afstand flitser naar onderwerp te wijzigen ... je zet de flits in een hoek van 45° op je model. je begint met de flits op 2 meter afstand ... dan op 1,5 meter, dan op 1 meter, dan op 50 centimeter ... bekijk het effect en leer wat er gebeurt.

doe de hele procedure eerst met je model vlak voor je achtergrondscherm, dan 1 meter er vandaan, dan 2 meter er vandaan, etc ...

de truk is om steeds 1 parameter (afstand of hoek) te wijzigen en te zien wat de invloed ervan is.

pas als je dat allemaal doorhebt komt de tweede flits uit de doos en begin je de procedure opnieuw. veel later komt nummer 3 ... dan 4 ... dan 5

arbeidsintensief ... dat wel ... maar je leert wat er gebeurt en je kan daarna naar hartelust en "beredeneerd" met je licht gaan spelen.

Greetz,
                  TravelToy.
                  www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Mooie uitleg van TravelToy.

Nu om je achtergronddoek uit te lichten zie ik het nut van een softbox niet direkt in.
                    Dat er een verschil is tussen een softbox en 'n paraplu lijkt mij toch logisch. Buiten het feit dat ze beide licht verzachten zal de softbox een gerichter licht geven dan de paraplu.

Comment

waarmee lichten jullie dan een achtergronddoek uit ?

Mijn ruimte is maar 2,5m breed dus ik ben al blij dat ik een statief heb gevonden dat klein genoeg is om met softbox IN de kast kan zetten om zo ruimte te winnen

Comment

[QUOTE]waarmee lichten jullie dan een achtergronddoek uit ?/QUOTE]

Als de achtergrond wit (of gekleurd met filters) moet zijn, met een flits met achtergrondreflector of met barndoors om een zo groot mogelijk oppervlak te belichten. Met een softbox zou je ongeveer het effect van een zaklamp krijgen.

Comment

Working...
                        X