Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Extenders voor Canon 100-400L IS?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Extenders voor Canon 100-400L IS?

Hallo,

Ik heb me zopas een Canon 100-400mm IS aangekocht welke mij hele scherpe foto's levert. Dus momenteel tevreden van de lens.

Binnenkort is het sanicole Airshow en wil ik toch wel een beetje verder gaan in het zoombereik van de lens. Daarom ben ik aan het kijken welke extender het best geschikt is voor deze lens.

Daarbij zijn enkele aspecten belangrijk:
    - Minimaal kwaliteit/scherpte verlies
    - Behoudt van Auto focus mogelijkheden en de snelheid
    - Minimaal verlies van stops.

Wie kan mij enig advies verschaffen ivm deftige extenders voor deze lens.

Thanks

Scubadude
    Canon Eos 40D, 24-70L, 100-400L IS, Sigma 150 macro, 17-85 IS, 70-300 IS, 50mm

Re: Welke Extenders voor Canon 100-400L IS?

de 1.4 of 2 van canon, maar dan ben je wel (tenzij op een 1D) je AF kwijt ... ik zou er niet aan beginnen, of je moet een 1d hebben ...

Comment

Op je 40D ben je met eender welke extender de AF kwijt op een 100-400, of je moet contacten gaan afplakken.
      Dan heb je nog wel AF, maar hij zal waarschijnlijk zo traag zijn dat je er geen plezier mee zal hebben, en met de 2.0 extender verlies je redelijk wat licht, dus je zoeker zal heel donker worden.

Ik zou je geen extender aanraden eerlijk gezegd, ik heb een 1.4 gebruikt op de 70-200 f2.8 IS en dat lukt prima, maar zelfs op deze lens een 2.0 TC geeft veel mindere kwaliteit van de 100-400 op 400mm, dus zo min mogelijk met extenders werken.

Je kan beter achteraf croppen in post processing denk ik, extenders zijn in de eerste plaats voor primes ontwikkeld heb ik mij altijd laten vertellen.

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scubadude Bekijk bericht
        - Minimaal verlies van stops.
        Beetje rare eis, omdat dit voor alle gelijk soortige converters hetzelfde is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik gebruik soms een Sigma 1,4x teleconverter op de 100-400 L IS. Met de 1D MKIII heb ik dan nog autofocus op het centrale scherpstelpunt (alleen bij een camera van de "1" reeks heb je nog AF met die combinatie).

De scherpte valt dan nog best mee, en de AF-snelheid is nog net aanvaardbaar voor de niet te snelle vliegtuigen.

Op de 40D heb ik die combinatie nooit gebruikt, want dan werkt de AF niet.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Beetje rare eis, omdat dit voor alle gelijk soortige converters hetzelfde is.
            juist, ja

TS is de zoveelste die het probeert, maar zal merken dat het in de praktijk niet werkt tenzij eventueel met een 1D

wat de andere "eisen" betreft (voor de zoveelste keer):

- behoud van AF:
            heb je alleen met oudere non-reporting extenders van een 3th party, maar die zijn optisch minder
            vermits deze gewoon 3 pinnetjes missen kan je beter een recent model extender afplakken

- kwaliteit/scherpte verlies: de Kenko 1.4 300DG PRO is ongeveer gelijkwaardig aan de Canon, maar kost de helft
            hij is ook beter van AF met afgeplakte contacten dan de Canon op de 100-400
            (eigenlijk hunt deze combinatie opmerkelijk weinig, minder dan met de EF400 5.6 bv)

in de praktijk verlies je 1 1/2 stop, 1 voor de extender en 1/2 omdat je lens langer is en de minimum sluitertijd uit de hand verkleint

daarbovenop het onvermijdelijke verlies aan beeldkwaliteit

je kan echt beter die stops gebruiken om voldoende belichting/lage ISO/korte sluitertijd te halen zodat je beeld zo scherp, detailrijk en ruisvrij mogelijk is en je 1.4x kan croppen

Comment

Ik zou niet beginnen met een tc op deze lens. Je resultaten zullen zeker evengoed als niet beter zijn dat je de beelden achteraf croped.

Comment

mijn gedachte ook, heb de 1.4 en de 100-400, tesamen met een 1 serie, de AF wordt dermate traag dat je nog juist een zeppelin bij kunt houden, dus een straal of ander soort vliegend tuig zou ik vergeten.
                Beter is je lot te aanvaarden en proberen met 400 mm jezelf te redden.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik gebruik soms een Sigma 1,4x teleconverter op de 100-400 L IS. Met de 1D MKIII heb ik dan nog autofocus op het centrale scherpstelpunt (alleen bij een camera van de "1" reeks heb je nog AF met die combinatie).

De scherpte valt dan nog best mee, en de AF-snelheid is nog net aanvaardbaar voor de niet te snelle vliegtuigen.

Op de 40D heb ik die combinatie nooit gebruikt, want dan werkt de AF niet.
                  'k dacht dat de AF van de 50D ook tot f/8 ging?
                  1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                    'k dacht dat de AF van de 50D ook tot f/8 ging?
                    nope... alle xxxD/xxD/5D bodies hebben maar AF tot 5.6...

Denk dat je met een 40D en een 100-400 nadien door te croppen veel betere resultaten gaat halen dan via een extender...
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      nope... alle xxxD/xxD/5D bodies hebben maar AF tot 5.6...

Denk dat je met een 40D en een 100-400 nadien door te croppen veel betere resultaten gaat halen dan via een extender...
                      en de 7D?
                      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                        en de 7D?
                        "vermoedelijk" gaat dat hier niet anders zijn... dat zijn echter speculaties momenteel...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Hallo

Alleszins een teleurstelling...De zoom hoop zakt me in de schoenen

Ik ga toch eens een vriend zijn kenko pro 300 1.4 testen en zien wat het geeft als ik de pins aftape. We zullen zien.

Allemaal bedankt voor het antwoord.

Grtz
                          Canon Eos 40D, 24-70L, 100-400L IS, Sigma 150 macro, 17-85 IS, 70-300 IS, 50mm

Comment

Working...
                          X