Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cloud Bouncers? Kopen of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cloud Bouncers? Kopen of niet?

Hoi ik ben nu een maandje bezig met fotograferen en zo gebeten dat ik toch wat extras ga kopen voor mijn D60 en daaronder valt een Mecablitz 48. Nu zie ik op de website van foto rubens dat ik die ook kan kopen met een Micnova-Kit (Cloud Bouncer A4 & Chrome Dome) Maar in hoeverre ga ik zo'n kit nodig hebben? Ik heb nog totaal geen ervaring met een flits en heb wel al door dat zo'n bouncer het light verspreid. Maar wat is dan weer een cloud bouncer en zou ik dat ooit gebruiken of kan ik beter zo'n gewone bouncer er bij kopen?

Re: Cloud Bouncers? Kopen of niet?

Ik vermoed dat je met een cloud bouncer iets bedoelt zoals een Gary Fong Lightsphere.

Een gewone bouncer gaat je licht verspreiden maar het blijft van dezelfde richting komen. Hetzelfde effect kan je krijgen door een gat in het deksel van een (lege :-)) doos met ijscreem te maken. Steek je flitser er door en je hebt nu een bouncer dit het licht voorwaarts "zachter" gaat maken doordat het verspreid wordt en niet maar van 1 punt komt. Door het deksel krijg je naar achter geen licht.

Met een cloud-bouncer gaat je licht door een cilinder en wordt het in alle richtingen verspreid. Meestal zie je dan ook bij gebruik de flits recht omhoog staan al is dit natuurlijk geen noodzaak. Je kan op die cloud-bouncer ook nog kleurfilters zetten zodat je bv een oranje/warme kleur krijgt of een blauwe/koude kleur.
    Last edited by Fantasia; 28 juli 2009, 11:34.
    Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Ben net terug van Rubens met een Canon 430 EXII en de Micnova cloudbouncer kit en ging effe googelen hiervoor wegens afwezigheid van handleiding of tips....en ik kom hier

'K moet zeggen dat de eerste testje verrassend zijn, ik heb zonet even de familie gestalkt en opnamen gemaakt met de flits rechtstreeks, op 45° omhoog en met de cloud bouncer... Indien je geen goede reflectie hebt voor de 45° shoot of je staat kort bij je model is de cloudbouncer een heel goede oplossing. Maar 't is wel een groot ding om mee te sleuren
      De gele kap vind ik erover (te geel), de reflector daarentegen geeft een ander effect, je krijgt meer en anders licht. 't Ziet er naar uit ik nog effe ga moeten experimenteren, maar de eerste foto's lijken heel goed te zijn. (al vind ik ze niet echt voor publicatie vatbaar)

Info over het orgineel
      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Last edited by Rudy M.; 28 juli 2009, 21:22.
      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
        Ben net terug van Rubens met een Canon 430 EXII en de Micnova cloudbouncer kit en ging effe googelen hiervoor wegens afwezigheid van handleiding of tips....en ik kom hier

'K moet zeggen dat de eerste testje verrassend zijn, ik heb zonet even de familie gestalkt en opnamen gemaakt met de flits rechtstreeks, op 45° omhoog en met de cloud bouncer... Indien je geen goede reflectie hebt voor de 45° shoot of je staat kort bij je model is de cloudbouncer een heel goede oplossing. Maar 't is wel een groot ding om mee te sleuren
        De gele kap vind ik erover (te geel), de reflector daarentegen geeft een ander effect, je krijgt meer en anders licht. 't Ziet er naar uit ik nog effe ga moeten experimenteren, maar de eerste foto's lijken heel goed te zijn. (al vind ik ze niet echt voor publicatie vatbaar)

Info over het orgineel
        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

http://www.garyfonginc.com/
        Ik denk dat die spullen dikwijls als wondermiddel worden voorgesteld, maar als je logisch nadenkt over het principe van een softbox en wat je moet doen om zacht licht te verkrijgen heb je die placebo-middeltjes niet nodig. Je kan alleen zacht licht krijgen
        als verhoudingsgewijs het verlichtend oppervlak veel groter is dan uw te belichten onderwerp zodanig dat het licht het onderwerp helemaal kan omsluieren en harde schaduwen worden opgelicht. Het enige wat die lightsphere doet is het licht verspreiden
        over 360° terwijl de grootte van uw lichtbron praktisch even groot blijft en dat geldt voor al die andere soortgelijke opzetstukken ook. Je gebruikt dus het plafond en de muren als een grote softbox, maar dit kan je evengoed bereiken door gewoonweg te bouncen met je flits. Geen confituurpot nodig Als je dat dan buiten gebruikt ( waar
        normaal geen plafond en muren zijn ) dan maak je uzelf helemaal belachelijk
        met uw potje want uw flits gaat veel meer power moeten leveren om dezelfde belichting te krijgen t.o.v. direkte flits. Ah ja natuurlijk, je gaat minstens de helft van uw licht verliezen om de bomen die achter u staan te verlichten ... en een even goed of even slecht resultaat bereiken t.o.v directe flits. Hetzelfde geldt ook voor flitskoppen die wat omhoog gezet worden om zogezegd wat "zachter licht" te verkrijgen Die bouncen tegen de wolken zeker! Dat zogenaamd "zachter licht" is natuurlijk gewoonweg "minder" licht en kan dus identiek verkregen worden met direkte flits met negatieve belichtingscompensatie. Dus : " je hebt dat zeker niet nodig om fraai belichte foto's te maken!"

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
        https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Ok dat was dus het antwoord dat ik zocht. Ik heb geen cloudbouncer nodig dus want ik zou me blijkbaar al heel belachelijk gemaakt hebben

Comment

Heb gisteren de eerste sessie met de cloudbouncer gedaan voor een interview, foto's gemaakt met de bouncer en met de flits op 45°, einde van de rit heb ik enkel de foto's die ik genomen heb met de cloudbouncer doorgestuurd voor de publicatie, OK na de belichting met 1 stop te verhogen op de RAW'S, wat niet nodig was met de flash op 45. Ik geef toe het was in een wit geschilderd bureeltje, matige verlichting en er moest een werkstation op met duidelijke weergave van de schermen(reflecties). De confituurpot gaf gewoon het mooiste resultaat. Het werkstation kreeg ik zonder de bokaal zelf niet goed (een geluk dat ik hem bij had)

Je opmerking over het buiten gebruik raakt kant noch wal, je gebruikt de tools waarvoor ze dienen en de cloudbouncer dient niet voor buiten, noch voor opnames waarbij je te ver verwijderd bent van je object. Als je een opaque bokaal over je flits schuift weet je dat het licht op je onderwerp serieus daalt. Hij geeft dan ook het beste resultaat kort bij (<3m), zorgt ervoor dat de huid niet gaat blinken, wat met directe en gekantelde flist steeds het geval is en verminderd de schaduwen (die gast zat met zijn stoel bijna tegen een witte muur!!).
            Voor mij blijkt deze konfituurpot een handig tooltje te zijn dat helpt in moeilijke omstandigheden en 'k heb er dan eigenlijk nog bitter weinig voor betaald ook met de promotie
            Rudy,

Comment

Heb gisteren de eerste sessie met de cloudbouncer gedaan voor een interview, foto's gemaakt met de bouncer en met de flits op 45°, einde van de rit heb ik enkel de foto's die ik genomen heb met de cloudbouncer doorgestuurd voor de publicatie, OK na de belichting met 1 stop te verhogen op de RAW'S, wat niet nodig was met de flash op 45. Ik geef toe het was in een wit geschilderd bureeltje, matige verlichting en er moest een werkstation op met duidelijke weergave van de schermen(reflecties). De confituurpot gaf gewoon het mooiste resultaat. Het werkstation kreeg ik zonder de bokaal zelf niet goed (een geluk dat ik hem bij had)

Je opmerking over het buiten gebruik raakt kant noch wal, je gebruikt de tools waarvoor ze dienen en de cloudbouncer dient niet voor buiten, noch voor opnames waarbij je te ver verwijderd bent van je object. Als je een opaque bokaal over je flits schuift weet je dat het licht op je onderwerp serieus daalt. Hij geeft dan ook het beste resultaat kort bij (<3m), zorgt ervoor dat de huid niet gaat blinken, wat met directe en gekantelde flist steeds het geval is en verminderd de schaduwen (die gast zat met zijn stoel bijna tegen een witte muur!!).
              Voor mij blijkt deze konfituurpot een handig tooltje te zijn dat helpt in moeilijke omstandigheden en 'k heb er dan eigenlijk nog bitter weinig voor betaald ook met de promotie
              Dan wens ik je nog veel plezier met je confituurpot. Ik zou ze toch de kost niet willen geven, diegenen die met zo'n spel in open lucht foto's nemen, zelfs Gary Fong
              geeft een demonstratie in open lucht U zegt dat mijn opmerking kant
              of wal raakt? Gewoon bouncen tegen plafond of wanden eventueel met een standaard omnibounce kan dezelfde resultaten geven als zo'n pot.

Comment

Ik zou de flits vooral voor outdoor gebruiken en dan kan ik de logica wel volgen dat zo'n cloud bouncer gewoon het nut van de flits teniet doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
                  Ik zou de flits vooral voor outdoor gebruiken en dan kan ik de logica wel volgen dat zo'n cloud bouncer gewoon het nut van de flits teniet doet.
                  Teniet doen is nu ook niet helemaal juist, uw flits gaat gewoon veel harder moeten werken en batterijen leegzuigen t.o.v. direct flitsen omdat je, zoals ik al zei, het licht in alle richtingen gaat sturen. Met zo'n naam als cloud bouncer ga je bijna nog geloven dat je
                  tegen de wolken kan bouncen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                    Dan wens ik je nog veel plezier met je confituurpot. Ik zou ze toch de kost niet willen geven, diegenen die met zo'n spel in open lucht foto's nemen, zelfs Gary Fong
                    geeft een demonstratie in open lucht U zegt dat mijn opmerking kant
                    of wal raakt? Gewoon bouncen tegen plafond of wanden eventueel met een standaard omnibounce kan dezelfde resultaten geven als zo'n pot.
                    Marketing en gezond boeren verstand zijn meestal twee uitersten, Gary probeert natuurlijk zijn ding aan de man te brengen en aan te tonen dat je als fotgraaf niet kan leven zonder. Mijn beperkte ervaring met die confituurpot is dat die een ander effect geeft dan een flits rechtstreeks en op 45, de huid blinkt minder en het lijkt alsof je de opname op een bewolkte dag buiten hebt gemaakt en dit heb ik zelf kunnen vaststellen.
                    Je kan zo ook opnamen maken met de cloud zonder de bouncer wat weer een ander effect heeft, je kan de bouncer vervangen door een reflector voor meer licht geeft weer een ander effect.. Het grootste nadeel is zijn afmetingen, ik zie mij nog niet dat ding overal meesleuren
                    Last edited by Rudy M.; 1 augustus 2009, 10:45. Reden: typoo
                    Rudy,

Comment

Dit bedoel ik dus

Cloud + reflector

Cloud + bouncer

Flits op 45 graden

Zonder enige post processing.
                      Rudy,

Comment

Dit bedoel ik dus

Cloud + reflector

Cloud + bouncer

Flits op 45 graden

Zonder enige post processing.
                        De laatste is het beste belicht Bij de laatste heb je nog wat meer omgevingslicht meegenomen door de langere sluitertijd. De oranje reflectie op de zwarte zetel is een reflectie van gloeilamplicht als ik het goed meen. Op de twee eerste is deze relectie wit
                        omdat je de flits als hoofdlicht gebruikte om het boeltje te belichten zonder de inbreng van enig omgevingslicht. De kunst in het flitsen is een mooi evenwicht creëren tussen omgevingslicht en flitslicht en dat is zeker niet afhankelijk van die confituurpot.

Welke vind jij eigenlijk de beste? Voor mij is het duidelijk

Ik ben er zeker van dat je van deze discussie heel wat gaat opsteken en onthouden en
                        ik vind het tof van u dat u toch de moeite wil doen om beeldmateriaal neer te leggen

Comment

eigenlijk zou je met een portret foto een beter beeld geven.
                          dit zegt hier nie echt veel
                          nikon stuff

Comment

Deze zijn op de late namiddag genomen zonder kunstlicht het zijn de eerste opnamen met de bokaal, gewoon enkele snapshots om het nieuw gerief eens te proberen, enne david_ve ik kon ze echt niet motiveren om voor model te spelen, de TV was véél intressanter. Het voordeel is dat ze dan teminste stil blijft liggen en het geeft toch een idee van de verschillen.

Persoonlijk ga ik voor de eerste, ik vind het bijna ontbreken van schaduwen leuk, de rug van de zetel is bijna "onzichtbaar" waardoor het kindje er beter uitkomt en het licht is zachter. Bekijk je het louter technisch geef ik je gelijk, op de laatste is meer te zien omdat het beter is uitgelicht en hierdoor ook contrastrijker is. De ham vraag is kan je met de instelling van je flits zo spelen dat je het zelfde effect krijgt? Het licht wordt door de confituurpot anders verdeeld het reflecteert op een totaal andere manier dan wanneer je flitst en geeft bij opnamen op korte afstand (<2m) een heel bevredigend resultaat.
                            Rudy,

Comment

Nog twee snapshots uit dezelfde reeks ter vergelijking

deze hebben dezelfde exif, die met de flits alleen 1/3 stop minder en die met de confituurpot 1/3 stop hoger gezet op de RAW.
                              Rudy,

Comment

Working...
                              X