Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotorolleke ontwikkelen...waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotorolleke ontwikkelen...waar?

    Hallo,

    Ik heb een fotorolleke dat ik zou willen laten ontwikkelen. De vraag is waar kan je dat best binnenbrengen zodat de prijs betaalbaar is en toch nog kwaliteit te verwachten is.

    Bijkomende vraag: het is iso800 en ik zou (als de opnames goed zijn) graag een A4 formaat laten afdrukken. Is A4 doenbaar met ISO800???

    Thx

  • #2
    Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

    om gewoon een idee te hebben van de fotoos die erop staan? bij ons doet de colruyt dat voor 5 euro, ontwikkelen en afdrukken. Dun papier maar fotoos zijn OK. 800 iso naar A4? vanuit een goeie kleurenfilm is dit te doen, natuurlijk je A4 niet bekijken vanop 30 cm he...
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

      dres, ontwikkelen van't filmke is één ding, afdrukken een ander ...
      als'k me niet vergis kun je ook in de meeste "reguliere" fotozaken nog steeds filmrolletjes laten ontwikkelen.
      op film heb je "korrel" in plaats van ruis, en daar heeft denk ik nog niemand over geklaagd ...
      ik pushte regelmatig 400asa film tot 800 of zelfs 1600 en nooit echt te klagen gehad.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

        dus gewoon in de colruyt laten ontwikkelen en afdrukken op 10 :15 , de beste foto eruit kiezen en laten vergroten naar 20:30.

        Dat vergroten kan dan best gebeuren bij een fotograaf vermoed ik?

        Comment


        • #5
          Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

          @MM: ik ben gisteren mijn héééééle stad afgefietst (ik woon in Tienen ) om zwartwitrolletjes van 1600 of 3200 ASA te vinden. Heb ik niet gevonden. Maar in twee fotozaken zeiden ze me dat je, zoals wat jij aanhaalt, een 400asa kan 'pushen' tot 800 of zelfs 1600. Ik heb daar een vraag bij:
          (1) Hoe doe je dat: gewoon tegen je camera liegen en zeggen dat er stiekem TOCH een 800 of 1600 in zit? maar dan mijn tweede vraag
          (2) dan kan ik me inbeelden dat dit gevolgen heeft voor je belichting: kortere sluitertijd gebruiken? En ze zeiden me ook dat, als je dan het rolletje laat ontwikkelen, je duidelijk aan de fotograaf moet zeggen dat je die film gepusht hebt - dat heeft dus ook voor het ontwikkelproces wat gevolgen?
          Jij schijnt hier wat meer van af te weten, van dat pushen, dus zou jij me kunnen antwoorden? (op mail mag ook: stephanie (punt) verbeken (apenstaart) gmail (punt) com)
          Alvast superbedankt!!

          Stephanie

          Comment


          • #6
            Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

            Als je de film 1 stop wil "pushen", dan moet je inderdaad al je foto's 1 stop onderbelichten. Bij het ontwikkelen wordt er dan hiervoor gecompenseerd, waardoor je foto's toch correct belicht zullen zijn. Je krijgt hierdoor wel meer korrel, maar dat is ook het geval als je snellere zou gebruiken.
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
              @MM: ik ben gisteren mijn héééééle stad afgefietst (ik woon in Tienen ) om zwartwitrolletjes van 1600 of 3200 ASA te vinden. Heb ik niet gevonden.
              rollekes vinden is één ding, da's inderdaad een stuk moeilijker ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
              Als je de film 1 stop wil "pushen", dan moet je inderdaad al je foto's 1 stop onderbelichten. Bij het ontwikkelen wordt er dan hiervoor gecompenseerd, waardoor je foto's toch correct belicht zullen zijn. Je krijgt hierdoor wel meer korrel, maar dat is ook het geval als je snellere zou gebruiken.
              vermeld wel EXPLICIET bij de ontwikkel-zaak dat de film moet gepushed worden!
              mogelijks mits een meerprijs, omdat het niet automatisch kan.
              ik schrijf op de rolletjes zelf "PUSH800" en maakte de streepjescode onleesbaar.
              anders kan het gebeuren dat het rolletje door de automatische verwerking toch als
              de oorspronkelijke asa-waarde wordt ontwikkeld, en krijg je voornamelijk een wit negatief

              bij pushen ga je trouwens ook niet alleen meer korrel krijgen,
              maar ook hoger contrast en minder grijswaarden, maar dat neem je er best bij ...

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

                bedankt! super, alletwee!!
                S.

                Comment


                • #9
                  Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

                  Als je film bij Colruyt laat ontwikkelen en afdrukken dan heb je fletse kleuren. Bij Schlecker doen ze het veel beter, voor dezelfde prijs.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

                    Waar is den tijd, rollekes pushen en zelf ontwikkelen

                    "Je begint oud te worden als de jeugd van nu de vanzelfsprekende dingen uit je eigen jeugd niet meer kent".

                    En toch was het plezant zo in je donker kot kruipen!!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
                      @MM: ik ben gisteren mijn héééééle stad afgefietst (ik woon in Tienen ) om zwartwitrolletjes van 1600 of 3200 ASA te vinden. Heb ik niet gevonden. Maar in twee fotozaken zeiden ze me dat je, zoals wat jij aanhaalt, een 400asa kan 'pushen' tot 800 of zelfs 1600. Ik heb daar een vraag bij:
                      (1) Hoe doe je dat: gewoon tegen je camera liegen en zeggen dat er stiekem TOCH een 800 of 1600 in zit? maar dan mijn tweede vraag
                      (2) dan kan ik me inbeelden dat dit gevolgen heeft voor je belichting: kortere sluitertijd gebruiken? En ze zeiden me ook dat, als je dan het rolletje laat ontwikkelen, je duidelijk aan de fotograaf moet zeggen dat je die film gepusht hebt - dat heeft dus ook voor het ontwikkelproces wat gevolgen?
                      Jij schijnt hier wat meer van af te weten, van dat pushen, dus zou jij me kunnen antwoorden? (op mail mag ook: stephanie (punt) verbeken (apenstaart) gmail (punt) com)
                      Alvast superbedankt!!

                      Stephanie




                      Als je dit wil doen in zw/w, is er maar één goede oplossing en dat is zelf ontwikkelen. Per stop dat je onderbelicht moet je 25% langerbelichten, dat is de vuistregel. Maar even uittesten kan nooit kwaad.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotorolleke ontwikkelen...waar?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Als je dit wil doen in zw/w, is er maar één goede oplossing en dat is zelf ontwikkelen. Per stop dat je onderbelicht moet je 25% langerbelichten, dat is de vuistregel. Maar even uittesten kan nooit kwaad.
                        25% langer ontwikkelen zal je bedoelen, 't is maar omdat het er nu zo raar staat...
                        Pushen gebeurt enkel bij het ontwikkelen, bij het fotograferen maak je alleen maar onderbelichte foto's

                        op www.apug.org weten ze er alles van.

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment

                        Working...
                        X