Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slim of Oversized filter voor canon ef-s 10-22?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Slim of Oversized filter voor canon ef-s 10-22?

Hey,
    Ik wil een UV-filter kopen voor mijn canon ef-s 10-22mm objectief (vooral ter bescherming tegen zeewater e.d.).
    Kan iemand mij vertellen of een "slim" filter voldoende is om geen vignettering te krijgen, of is een "oversized" filter hier noodzakelijk?

Alvast bedankt

Re: Slim of Oversized filter voor canon ef-s 10-22?

Dacht dat dit al aan bod gekomen was, lees dit eens ?

Comment

Die heb ik over het hoofd gezien, thx

Comment

Op mijn Sigma 10-20 voldeed zelfs een gewoon Hoya UV filter, biuj B+W was een slimme nodig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik gebruik regelmatig een circular polarizing filter van B&W op deze lens ... de standaard maat (die was al duur genoeg in 77mm ) en ik zie eerlijk gezegd enkel op 10 en 11 mm een lichte vignetting, op 12mm is die al zo goed als verdwenen ... en om auto's te fotograferen is deze lens toch pas vanaf 12 à 14mm nuttig omdat je anders te veel vervorming krijgt.

Dus ik zou lekker een gewone filter kopen, trouwens een beetje vignetting legt automatisch de nadruk op je onderwerp

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
          X