Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cr2 ????????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cr2 ????????

Weet er iemand raad?

De eerste 10 foto's zijn weggeschreven onder JPG, de volgende onder CR2?

De eerste 10 krijg ik uiteraard te zien op mijn PC, de andere kan het programma niet lezen.
    Kan het iets te maken hebben, dat ik in kleurruimte heb gekozen voor sRGB
    in plaats voor AdobeRGB ?

En voor wat staat CR2?

Alvast bedankt.
    Go with the flow

Re: Cr2 ????????

Oorspronkelijk geplaatst door beeldstabilisator Bekijk bericht
    Weet er iemand raad?

De eerste 10 foto's zijn weggeschreven onder JPG, de volgende onder CR2?

De eerste 10 krijg ik uiteraard te zien op mijn PC, de andere kan het programma niet lezen.
    Kan het iets te maken hebben, dat ik in kleurruimte heb gekozen voor sRGB
    in plaats voor AdobeRGB ?

En voor wat staat CR2?

Alvast bedankt.
    dat zijn foto's in het Canon RAW-formaat...
    EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

Comment

Ha een 40D en nu pas RAW fotos ontdekt, das één van de redenen van een spiegelreflexcamera, het beste bestandsformaal die er is, onbewerkt, nog maar nieuw zeker in dslr land?

Tenzij je een pro bent of weet wat je doet zou ik geen automatische of voorgeprogrammeerde fotos nemen, JPEG is voorbewerkt, gecompresseerd en bijna niet meer te herstellen indien fotos te donker of te bleek. Bij de laatste Photoshop 4 zit de Canon Raw Codec (.cr2) ingebouwd, als je PS start komt er meteen een scherm waar je alles kan optimaliseren.
      Als je nog een oudere photoshop hebt kun je ook de Raw Codec van de site van Canon of Photoshop afhalen.

Foto gewoon saven als .jpg op max kwaliteit 12 bvb om via een online fotoservice te ontwikkelen. RAW IS

Comment

De JPEG foto's leest sowieso ieder fotoprogramma. CR2 zijn canon RAW bestanden. Deze open je niet zomaar met eendert welk programma. Het programma moet het RAW bestand ondersteunen. Als je dit in bv photoshop cs3 wil openen, moet je een CR2 plugin downloaden. Mag ik eens weten met welk programma je je foto's opent?

sRGB is de standaard kleurruimte waarmee vrijwel ieder programma overweg kan, Adobe RGB is duidelijk een grotere kleurruimte. Dit kan je enkel in de programma's openen die de kleurruimte ondersteunen. Adobe RGB is vooral bedoeld voor professionele bewerking, waarin een grote kleurruimte dus zeer belangrijk is. Op de volgende link is een voorbeeld te zien, om een idee te hebben van het verschil. http://arnaud.klinger.free.fr/photo/...srgb_gamut.jpg
        Jochenvde Photography
        Flickr

Comment

alfa147fun,

Bedankt,
          Had dit ingesteld om te proberen wat dat gaf, maar er was een tijdje overgegaan tussen 2 foto shoots in en was deze instelling vergeten

CanonYouCan,

Niet nieuw, maar RAW is wel nieuw voor mij.

Ik dacht dat RAW meer voor pro's was, en moeilijker maar meer mogelijkheden had dan foto's genomen in .jpg.
          Ik heb geen photoshop, maar ik dacht daar ik in RAW kon trekken, dit ook wel bij de bijgeleverde software van canon zat.

jochenvde,

Ik open mijn foto's met Canon zoom Brouser EX of Digital Photo's Professinal
          Go with the flow

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldstabilisator Bekijk bericht
            alfa147fun,

Ik heb geen photoshop, maar ik dacht daar ik in RAW kon trekken, dit ook wel bij de bijgeleverde software van canon zat.
            Is ook zo, hoor.

Comment

Probleem is opgelost.
              Heb canon RAW codec gedownload.

Nu krijg ik de foto's wel te zien op mijn PC, en kan ze ook bewerken via Canon Digital Photo's Professional.

Iedereen bedankt om te reageren.

Groetjes,

Beeldsta.
              Go with the flow

Comment

Of koop een mac die leest alles

Jakke
                Canon en glas
                www.jakke16.be

Comment

Working...